Hoofdmenu

Najaar 2009

Gestart door henkjanvdkolk, juli 09, 2009, 22:28:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkjanvdkolk

De eerste zwaluwen vliegen weer naar zuidelijker streken en enkele telposten zijn weer bemand.

Wat zal het najaar gaan brengen?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

anthoniestip

Vandaag (27-07-09) in ieder geval zeer sterk gestuwde trek van zwaluwen en kokmeeuwen op telpost Kinderdijk. Zie hier voor de resultaten.
Zou er nog een dag komen met bijna 10.000 kokmeeuwen en 4800 gierzwaluwen in 2 uur tijd op een binnenlandse telpost?

Thijs Fijen

Citaat van: anthoniestip op juli 27, 2009, 19:50:40 PM
Vandaag (27-07-09) in ieder geval zeer sterk gestuwde trek van zwaluwen en kokmeeuwen op telpost Kinderdijk. Zie hier voor de resultaten.
Zou er nog een dag komen met bijna 10.000 kokmeeuwen en 4800 gierzwaluwen in 2 uur tijd op een binnenlandse telpost?

Éen woord: WAUW
Thijs Fijen

henkjanvdkolk

De eerste rovers trekken al weer door, bruine kieken, visarenden en wespendieven! Ook de eerste duinpiepers zijn weer gemeld. Aankomende week dinsdag-donderdag lijkt redelijk te worden met ZO-wind en lekker weer!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Justin Jansen

Citaat van: Thijs Fijen op juli 27, 2009, 20:25:10 PM
Citaat van: anthoniestip op juli 27, 2009, 19:50:40 PM
Vandaag (27-07-09) in ieder geval zeer sterk gestuwde trek van zwaluwen en kokmeeuwen op telpost Kinderdijk. Zie hier voor de resultaten.
Zou er nog een dag komen met bijna 10.000 kokmeeuwen en 4800 gierzwaluwen in 2 uur tijd op een binnenlandse telpost?

Éen woord: WAUW

Zijn drie woorden Thijs....
M.v.g., Justin Jansen


Thijs Fijen

Nee nee, let op de dubbele punt ;)
Thijs Fijen

firecrest

Bijna 15.000 boompiepers en 350 wespendieven over Falsterbo vandaag. Dat wordt wat in het weekend!

henkjanvdkolk

Citaat van: firecrest op augustus 19, 2009, 18:24:45 PM
Bijna 15.000 boompiepers en 350 wespendieven over Falsterbo vandaag. Dat wordt wat in het weekend!

Vergeet de 400 sperwers, 35 visarenden en 90 bruine kieken niet. Het zijn nog geen topaantallen voor falsterbo-begrippen volgens mij maar het begint wel te stromen; frisse aanvoer vanuit het noorden!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

frankneijts

Niet al het goede komt van Falsterbo jongens! Heel veel vogels komen uit het NO en laat Scandinavië geheel en al links liggen. Je kunt dat makkelijk zien aan dagen met topaantallen van bepaalde soorten in NL die lang niet altijd overeenstemmen met de situatie op Falsterbo. Zo zijn er dagen met veel méér Vinken alleen al op de NL telposten dan Falsterbo (je mag immers aannemen dat een aanzienlijk deel van wat over Falsterbo komt Nederland nooit bereikt). Zelfs hebben topaantallen in NL van een aantal soorten helemaal géén verband met de situatie op Falsterbo. Daarbij komt dat de weersomstandigheden een zeer belangrijke rol spelen: het komt nogal eens voor dat van enorme 'bussen' die soms bij Falsterbo oversteken in NL alleen de achterlichtjes worden gezien......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

henkjanvdkolk

Citaat van: frankneijts op augustus 20, 2009, 21:13:54 PM
Niet al het goede komt van Falsterbo jongens! Heel veel vogels komen uit het NO en laat Scandinavië geheel en al links liggen. Je kunt dat makkelijk zien aan dagen met topaantallen van bepaalde soorten in NL die lang niet altijd overeenstemmen met de situatie op Falsterbo. Zo zijn er dagen met veel méér Vinken alleen al op de NL telposten dan Falsterbo (je mag immers aannemen dat een aanzienlijk deel van wat over Falsterbo komt Nederland nooit bereikt). Zelfs hebben topaantallen in NL van een aantal soorten helemaal géén verband met de situatie op Falsterbo. Daarbij komt dat de weersomstandigheden een zeer belangrijke rol spelen: het komt nogal eens voor dat van enorme 'bussen' die soms bij Falsterbo oversteken in NL alleen de achterlichtjes worden gezien......

Ja, dat klopt inderdaad. Maar het geeft wel aan wat er vanuit scandinavië wegtrekt. Als bepaalde soorten bij Falsterbo op een dag veel oversteken mag je aannemen dat ze ook op andere plekken in Scandinavie oversteken en dat het werkelijke aantal trekkende vogels van die soort veel hoger ligt. Daarvan komt er vaak enkele dagen daarna een golf door Nederland!
Maar voor bijvoorbeeld wouwen die langs falsterbo trekken is inderdaad oostenwind nodig om ze in Nederland te krijgen.
Er zijn toch voldoende voorbeelden dat het ook wel heel veel kan zeggen! BIjvoorbeeld de spectaculaire vinkentrek van vorig najaar. Die waren 5 dagen eerder over falsterbo gevlogen naar ik meen.
De pimpelmezen vorig najaar in Nederland, daarvoor kwamen ze ook over Falsterbo
De Barmsijzen idem.
Ookal zegt Falsterbo inderdaad lang niet alles, toch is het erg de moeite waard om de tellingen daar in de gaten te houden (in combinatie met het weer)!

PS: vandaag 2800 kruisbekken over Falsterbo!!!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Predator

Heeft hier iemand die site nog van aantallen over telpost Falsterbo?
Groet, Maarten


Kinderdijk

Ook met de soorten gaat het daar in het Zweedse tot nog toe goed. Neem bijvoorbeeld de 3 Bijeneters, da's toch redelijk noordelijk (klimaatverandering op z'n best ;)). Gisteren 2800 Kruisbekken daar! Hopelijk zet dat stevig door.
Groeten,
Corné Stam

firecrest

Citaat van: Kinderdijk op augustus 22, 2009, 19:07:59 PM
Ook met de soorten gaat het daar in het Zweedse tot nog toe goed. Neem bijvoorbeeld de 3 Bijeneters, da's toch redelijk noordelijk (klimaatverandering op z'n best ;)). Gisteren 2800 Kruisbekken daar! Hopelijk zet dat stevig door.
over soorten gesproken: vandaag een Citroenkwikstaart en een Rosse Franjepoot. Ook weer 200 Wespendieven en oostewind de komende dagen!

Adri Clements

Dordtse Bibo en Kinderdijk vanavond resp. 45 en 49 Purperreigers, bibo ook 30 blarren. Opletten de komende dagen! Zeker rond, en zuidelijk van het 'groene hart'. Gezien wat er vandaag vloog aan rovers, en de wind komende 2 dagen, zou het me niet verbazen als er wat meer aantallen komen.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

GertJ

Citaat van: firecrest op augustus 22, 2009, 22:30:55 PM
Citaat van: Kinderdijk op augustus 22, 2009, 19:07:59 PM
Ook met de soorten gaat het daar in het Zweedse tot nog toe goed. Neem bijvoorbeeld de 3 Bijeneters, da's toch redelijk noordelijk (klimaatverandering op z'n best ;)). Gisteren 2800 Kruisbekken daar! Hopelijk zet dat stevig door.
over soorten gesproken: vandaag een Citroenkwikstaart en een Rosse Franjepoot. Ook weer 200 Wespendieven en oostewind de komende dagen!

Waar haal jij die oostenwind vandaan? Hier in Veenendaal eventjes oost, maar vooral zuid en zuidwest.
Ik voorspel  bij meer oostenwind overigens minder wespendieven over Falsterbö: ze verlaten Zweden dan op andere plekken. Niety dat er dan minder trek is maar er worden er minder geteld daar.
Groet Gert Jager

firecrest

Citaat van: GertJ op augustus 24, 2009, 22:48:32 PM
Citaat van: firecrest op augustus 22, 2009, 22:30:55 PM
Citaat van: Kinderdijk op augustus 22, 2009, 19:07:59 PM
Ook met de soorten gaat het daar in het Zweedse tot nog toe goed. Neem bijvoorbeeld de 3 Bijeneters, da's toch redelijk noordelijk (klimaatverandering op z'n best ;)). Gisteren 2800 Kruisbekken daar! Hopelijk zet dat stevig door.
over soorten gesproken: vandaag een Citroenkwikstaart en een Rosse Franjepoot. Ook weer 200 Wespendieven en oostewind de komende dagen!

Waar haal jij die oostenwind vandaan? Hier in Veenendaal eventjes oost, maar vooral zuid en zuidwest.
Ik voorspel  bij meer oostenwind overigens minder wespendieven over Falsterbö: ze verlaten Zweden dan op andere plekken. Niety dat er dan minder trek is maar er worden er minder geteld daar.
Het was de afgelopen dagen toch echt oostewind. Vandaar de Duinpiepers en Ortolanen. Misschien dat de orkaan die langs Nova Scotia is gegaan nog iets mee brengt, het is alleen iets te vroeg in het seizoen vrees ik....

frankneijts

Citaat van: firecrest op augustus 25, 2009, 16:29:32 PM
Citaat van: GertJ op augustus 24, 2009, 22:48:32 PM
Citaat van: firecrest op augustus 22, 2009, 22:30:55 PM
Citaat van: Kinderdijk op augustus 22, 2009, 19:07:59 PM
Ook met de soorten gaat het daar in het Zweedse tot nog toe goed. Neem bijvoorbeeld de 3 Bijeneters, da's toch redelijk noordelijk (klimaatverandering op z'n best ;)). Gisteren 2800 Kruisbekken daar! Hopelijk zet dat stevig door.
over soorten gesproken: vandaag een Citroenkwikstaart en een Rosse Franjepoot. Ook weer 200 Wespendieven en oostewind de komende dagen!

Waar haal jij die oostenwind vandaan? Hier in Veenendaal eventjes oost, maar vooral zuid en zuidwest.
Ik voorspel  bij meer oostenwind overigens minder wespendieven over Falsterbö: ze verlaten Zweden dan op andere plekken. Niety dat er dan minder trek is maar er worden er minder geteld daar.
Het was de afgelopen dagen toch echt oostewind. Vandaar de Duinpiepers en Ortolanen. Misschien dat de orkaan die langs Nova Scotia is gegaan nog iets mee brengt, het is alleen iets te vroeg in het seizoen vrees ik....

Ik denk dat er in 't geval van juist Duinpieper en Ortolaan de toegenomen expertise op veel telposten een grote rol speelt. Immers is er op de Loozerheide, waar al jaren min of meer dezelfde ervaren tellers zitten, (nog) geen sprake van een bijzondere situatie. Het aantal Duinpiepers (11 tot dusverre) loopt heel aardig in de pas met andere jaren (behalve 2008) en w.b. Ortolanen staan we nog op 0. Niet zo vreemd: het aantal is al jaren aan het dalen en de beste tijd komt er nu aan.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Thijs Fijen

Citaat van: henkjanvdkolk op augustus 21, 2009, 16:35:08 PM
Citaat van: frankneijts op augustus 20, 2009, 21:13:54 PM
Niet al het goede komt van Falsterbo jongens! Heel veel vogels komen uit het NO en laat Scandinavië geheel en al links liggen. Je kunt dat makkelijk zien aan dagen met topaantallen van bepaalde soorten in NL die lang niet altijd overeenstemmen met de situatie op Falsterbo. Zo zijn er dagen met veel méér Vinken alleen al op de NL telposten dan Falsterbo (je mag immers aannemen dat een aanzienlijk deel van wat over Falsterbo komt Nederland nooit bereikt). Zelfs hebben topaantallen in NL van een aantal soorten helemaal géén verband met de situatie op Falsterbo. Daarbij komt dat de weersomstandigheden een zeer belangrijke rol spelen: het komt nogal eens voor dat van enorme 'bussen' die soms bij Falsterbo oversteken in NL alleen de achterlichtjes worden gezien......

Ja, dat klopt inderdaad. Maar het geeft wel aan wat er vanuit scandinavië wegtrekt. Als bepaalde soorten bij Falsterbo op een dag veel oversteken mag je aannemen dat ze ook op andere plekken in Scandinavie oversteken en dat het werkelijke aantal trekkende vogels van die soort veel hoger ligt. Daarvan komt er vaak enkele dagen daarna een golf door Nederland!
Maar voor bijvoorbeeld wouwen die langs falsterbo trekken is inderdaad oostenwind nodig om ze in Nederland te krijgen.
Er zijn toch voldoende voorbeelden dat het ook wel heel veel kan zeggen! BIjvoorbeeld de spectaculaire vinkentrek van vorig najaar. Die waren 5 dagen eerder over falsterbo gevlogen naar ik meen.
De pimpelmezen vorig najaar in Nederland, daarvoor kwamen ze ook over Falsterbo
De Barmsijzen idem.
Ookal zegt Falsterbo inderdaad lang niet alles, toch is het erg de moeite waard om de tellingen daar in de gaten te houden (in combinatie met het weer)!

PS: vandaag 2800 kruisbekken over Falsterbo!!!

Wat het volgens mij alleen maar aangeeft is dat er een trekbeweging aan de gang is vanuit het noorden. De Pimpelmezen bijvoorbeeld die in Nederland kwamen, waren niet van scandinavië, maar van Estland en omgeving! Wat het geval is: Er zijn twee stromingen namelijk Noord--> Zuid en Noordoost --> Zuidwest. Van die laatste hebben wij de Pimpelmezen gekregen en waarschijnlijk ook de Barmsijzen (het gros dan!)

Frank, ik denk inderdaad dat de hoge aantallen van afgelopen jaren van bijvoorbeeld Ortolaan en Duinpiepers komt door de betere geluidenkennis. Maar ook doordat tellers hun telpost beter gaan kennen! Ze weten waar ze moeten kijken voor bepaalde soorten, ik neem aan dat jullie dat ook zien op de Loozerheide? Bruine Kieken maken bij ons tenminste vijwel altijd dezelfde route, net als trekkende Wespendieven. Vinken vliegen bij ons altijd over twee punten, en als je die niet met verrekijker of scoop in de gaten houd kun je op een dag van 10000 vinken er makkelijk maar 400 van zien..
Thijs Fijen

frankneijts

Citaat van: Thijs Fijen op augustus 29, 2009, 16:12:00 PM
Wat het volgens mij alleen maar aangeeft is dat er een trekbeweging aan de gang is vanuit het noorden. De Pimpelmezen bijvoorbeeld die in Nederland kwamen, waren niet van scandinavië, maar van Estland en omgeving! Wat het geval is: Er zijn twee stromingen namelijk Noord--> Zuid en Noordoost --> Zuidwest. Van die laatste hebben wij de Pimpelmezen gekregen en waarschijnlijk ook de Barmsijzen (het gros dan!)

Frank, ik denk inderdaad dat de hoge aantallen van afgelopen jaren van bijvoorbeeld Ortolaan en Duinpiepers komt door de betere geluidenkennis. Maar ook doordat tellers hun telpost beter gaan kennen! Ze weten waar ze moeten kijken voor bepaalde soorten, ik neem aan dat jullie dat ook zien op de Loozerheide? Bruine Kieken maken bij ons tenminste vijwel altijd dezelfde route, net als trekkende Wespendieven. Vinken vliegen bij ons altijd over twee punten, en als je die niet met verrekijker of scoop in de gaten houd kun je op een dag van 10000 vinken er makkelijk maar 400 van zien..

Die Vinkentrek van vorig najaar die Henk Jan memoreert was nu juist een prima voorbeeld dat Falsterbo alleen niet zaligmakend is. Inderdaad hadden wij enkele dagen na een topdag op Falsterbo erg goede trek van Vinken maar uiteindelijk waren het er véél meer dan dáár! Er waren dus in NL (ook?) erg veel vogels van elders bij betrokken en mogelijk was het aandeel van Falsterbo-vogels helemaal niet zo groot. Het was mogelijk dus 'gewoon' een goede dag voor Vinken om te (ver)trekken en dat speelde overal in N en NO Europa/Rusland...... Enfin, feitelijk een onderbouwing van wat Thijs zegt.

Dat de kennis van de post e.o. enorm belangrijk is kan ik alleen maar van harte met je eens zijn Thijs!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Predator

wellicht dat de eerste "najaarsbries" wat leuks oplevert aan de kust op zaterdag:
http://www.windguru.com/nl/index.php?sc=48292
Groet, Maarten

Adri Clements

Het lijkt me interessant om ook noorse telposten te kunnen volgen, falsterbo is m.i. niet meer dan een indicator van 'wat er beter zou kunnen vliegen'.
Waarschijnlijk komt een groot deel van de trekkers die wij zien via noorwegen. Weet iemand een site van een landtelpost in zuid-noorwegen?
Enige wat ik weet is deze zee-trekteller in Skogsøy.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

frankneijts

#22
Citaat van: Adri Clements op september 03, 2009, 10:11:35 AM
Het lijkt me interessant om ook noorse telposten te kunnen volgen, falsterbo is m.i. niet meer dan een indicator van 'wat er beter zou kunnen vliegen'.
Waarschijnlijk komt een groot deel van de trekkers die wij zien via noorwegen. Weet iemand een site van een landtelpost in zuid-noorwegen?
Enige wat ik weet is deze zee-trekteller in Skogsøy.

Adri, ik zeg niet dat zo'n Noorse post geen interessante gegevens kan opleveren maar eerlijk gezegd denk ik dt (heel?) veel van 'onze' trekvogels helemaal niet via of uit Scandinavië komen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Adri Clements

@ Frank:
Interessante gedachte, zou graag zien dat je dit verder uitwerkt. Ben benieuwd waar de vogels blijven die via falsterbo vliegen, en waar 'onze' vogels dan vandaan moeten komen.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

frankneijts

Citaat van: Adri Clements op september 03, 2009, 22:23:48 PM
@ Frank:
Interessante gedachte, zou graag zien dat je dit verder uitwerkt. Ben benieuwd waar de vogels blijven die via falsterbo vliegen, en waar 'onze' vogels dan vandaan moeten komen.

Zo revolutionair is die gedachte niet Adri. Kijk bijv. eens naar Duinpieper, Grote Pieper, Bladkoning enz. die hier regelmatig opduiken maar niet of nauwelijks via Falsterbo komen. Uit de streken waar die vandaan komen, komen ook veel gewonere soorten in veel grotere aantallen maar waar dat niet zo van opvalt omdat ze ook via Falsterbo kunnen komen. Let bijv. maar eens op Vinken: de aantallen van een goede dag op Falsterbo kunnen gemakkelijk overtroffen worden in alleen al NL, die moeten dus (ook) van elders komen. Enfin, m.b.v. de tools van trektellen.nl en de info op de Falsterbo-site kun je gemakkelijk en relatief snel zelf al een onderzoekje doen. En anders is er vast wel een student te vinden die nog verlegen zit om een afstudeer-onderwerp...... B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pwolf

Adri heeft natuurlijk gelijk als het gaat om het volgen van Noorse telposten, dat zou ik ook graag doen! Maar dan moeten ze wel rond zonsondergang kijken of er lijsters vertrekken, dat is namelijk de groep die we wél vanuit Scandinavië aangeleverd krijgen.

pim
Pim Wolf, Vlissingen

Thijs Fijen

Mee eens met Pim en Frank. Iemand het Pimpelmezen rapport van vorig jaar gelezen? Daaruit bleek dat de meeste vogels uit het oosten kwamen.. Maargoed er is al een ander topic aan gewijd :)
Thijs Fijen

Tukkerbird

Hoe zit het met de trek van roofvogels dit jaar,vorig jaar hadden we in augustus al mooie dagen met veel trek. dit jaar is het helemaal niks.Waar kan dit aan liggen,het weer is toch al weken goed,of zouden de meeste roofvogels al hoog zijn door gekomen.

Gerard Troost

Citaat van: tukkerbird op september 22, 2009, 21:23:35 PM
Hoe zit het met de trek van roofvogels dit jaar,vorig jaar hadden we in augustus al mooie dagen met veel trek. dit jaar is het helemaal niks.Waar kan dit aan liggen,het weer is toch al weken goed,of zouden de meeste roofvogels al hoog zijn door gekomen.
Het is weken lang prachtig weer geweest meer een NO wind, NO is meewind is voor de vogels die dus geen enkele reden hebben om laag te gaan vliegen (en dus voor ons zichtbaar te worden). Heel erg jammer.

Gr
Gerard
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Thijs Fijen

Misschien wel noordoosten wind, maar thermiek was er nauwelijks...
Thijs Fijen