Grijskoppurperkoet....

Gestart door Muad'Dib, juli 09, 2009, 11:00:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

Klaas van Dijk

In ieder geval komt dus nu al naar voren dat de (zeer) nauw verwante Smaragdpurperkoet dus ook wel in een zeer dichtbebouwde omgeving kan voorkomen en daar totaal niet schuw is. Wellicht staat brood etc. ook wel op het menu (niet vermeld door Cramp & Simmons 1980, maar dat zegt natuurlijk niet alles). Wel vermelden ze een anecdote dat er tijdens de strenge winter van 1924-25 vogels op daken in Bakoe werden gezien. Moet dus gaan om (onder)soort Grijskoppurperkoet.

Het lijkt me een goed idee deze Smarargdpurperkoet door een ringer te laten vangen. Dan kunnen er maten en veel foto's van de vogel in de hand worden genomen, kan gekeken worden naar de rui en kunnen ook bloedmonsters worden genomen. Verder kan de vogel dan een mooie stalen (géén aluminium!) ring van het Vogeltrekstation krijgen, zodat in de toekomst ook duidelijk wordt of dit individu ook weer elders opduikt.

Groetjes, Klaas

Ben Wielstra

Lijkt me dat niks tegen een status als wild pleit. En purperkoeten zijn nou eenmaal goed in dispersie/koloniseren!

oceanodroma

Afgelopen januari veel grijskoppen gezien in India. Waren zeker niet schuw te noemen maar geen enkele in de steden gezien...
Dimitri Mulder
oceanodroma

Klaas van Dijk

hoi Ben,

Volkomen mee eens. Purperkoet maakt voor zijn dispersie gewoon gebruik van een andere soort (Homo sapiens). Diverse soorten amfibieën gebruiken vogels om zich te verspreiden. Dat is toch precies hetzelfde? En we willen toch niet beweren dat Homo sapiens anders is dan alle andere soorten op Aarde? Of wel?

Groetjes, Klaas

Max Berlijn

"En purperkoeten zijn nou eenmaal goed in dispersie/koloniseren!"

Nogmaals zie mijn posting, niet dus, of ik ken een gaval van een Purperkoet niet wat jij wel kent? Amerikaanse Purperkoet is een totaal andere soort die wel trekt (en verdwaald) maar deze is veel kleiner (als Waterhoen).

Overigens erg mooie foto's van de vogel, bijna leuk om heen te gaan....

Gr Max

Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

August

#35
Ps ik weet dat ik een aantal jaren geleden geloof 2002 of zo ooit bij een kweker in belgie (geloof wustwezel) was geweest met een excursie. Die had in grote loop volliere onder andere Grijskoppurperkoet los vliegen die erg goed broeden. Hij vertelde ook dat het nest vaak niet te vinden was in de voliere en de jongen zeer moeilijk te vangen waren.
Dus denk ik dat het een zekere esc is. Aangezien er op twee plaatsen deze beesten gezien zijn in utrecht (en de vogels zien er niet identiek uit maar kan ook liggen aan de foto,s)  dit even ter info
August van Rijn

Ben Wielstra

De moeilijke discussie over een antropogeen duuwtje in de rug is te omzeilen door te accepteren dat ze zich ook heel goed zelf kunnen verplaatsen.

Check Trewick, S.A., 1997. Flightlessness and phylogeny among endemic rails (Aves: Rallidae) of the New Zealand region. Philosophical Transactions of the Royal Society B 352: 429-446 om te zien waar Porphyrio niet al toe in staat is. Misschien wel betere dispersers dan Buteroides?

Daarmee is Max bezwaar ook meteen verholpen.

garryb

Klaas van Dijk wroot:
CiteerHet lijkt me een goed idee deze Smarargdpurperkoet door een ringer te laten vangen.

Klaas, ter correctie, het is toch heus een Grijskoppurperkoet hoor. De Afrotropische Smaragdpurperkoet P.[p.] madagascariensis onderscheidt zich duidelijk van Grijskoppurperkoet P.[p.] poliocephalus door de groene bovendelen, een ander koppatroon en een veel zwaardere snavel. Zie hier een voorbeeld van hoe dat taxon eruit ziet: http://farm4.static.flickr.com/3463/3256507418_9c43504ae0.jpg.

redmar_woudstra

Citaat van: Maxberlijn op juli 10, 2009, 13:43:21 PM
"En purperkoeten zijn nou eenmaal goed in dispersie/koloniseren!"

Gr Max

Haha Max, je moet inmiddels toch wel weten dat Bens bijdrages over het algemeen doorspekt zijn met sarcasme  ;)  Alhoewel hij met dat ongeschoren uiterlijk van de groene reiger wel een heel goed punt heeft natuurlijk!  ;D
groet,
Redmar

Max Berlijn

o ja, natuurlijk, vergeten  :rolleye:

Zou natuurlijk wel leuk zijn om eens uit te zoeken wat nu de langst bekende trkeafstand van Grijskop Purper (de enige trekkende Purper) is. Maar eens in rails duiken als ik tijd heb.

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Klaas van Dijk

hoi Garry,

Heel erg bedankt voor je correctie. Natuurlijk heb je gelijk, ik was helemaal in de war en haalde beide soorten totaal door elkaar. Kennelijk een kwestie van te snel schrijven en/of verwardheid.... En dan te bedenken dat ik net voor het schrijven nog had zitten kijken naar de mooie foto op de site van DB van juist deze Grijskoppurperkoet.

Het vangen is misschien een mooi klusje voor André van Loon? Broodetende Meerkoeten kun je òf met de hand vangen òf met een touwtje (de manier hoe Frank Majoor ook veel Kokmeeuwen vangt).

Groetjes, Klaas

Arnold Meijer

Citaat van: Klaas van Dijk op juli 10, 2009, 11:54:51 AM
In ieder geval komt dus nu al naar voren dat de (zeer) nauw verwante Smaragdpurperkoet dus ook wel in een zeer dichtbebouwde omgeving kan voorkomen en daar totaal niet schuw is. Wellicht staat brood etc. ook wel op het menu (niet vermeld door Cramp & Simmons 1980, maar dat zegt natuurlijk niet alles). Wel vermelden ze een anecdote dat er tijdens de strenge winter van 1924-25 vogels op daken in Bakoe werden gezien. Moet dus gaan om (onder)soort Grijskoppurperkoet.

Het lijkt me een goed idee deze Smarargdpurperkoet door een ringer te laten vangen. Dan kunnen er maten en veel foto's van de vogel in de hand worden genomen, kan gekeken worden naar de rui en kunnen ook bloedmonsters worden genomen. Verder kan de vogel dan een mooie stalen (géén aluminium!) ring van het Vogeltrekstation krijgen, zodat in de toekomst ook duidelijk wordt of dit individu ook weer elders opduikt.

Groetjes, Klaas

Laat dat beest lekker zitten. Waarom vangen en verstoren alleen omdat we willen weten of hij op ons lijstje kan.
Ik vind dat echt niet kunnen!

sorry... ik kon het niet laten  ;D
Zie http://www.bluerobin.nl
- drukwerk
- vogelshirts
- autostickers

Gert Veurink

Citaat van: Arnold Meijer op juli 10, 2009, 18:01:44 PM
Citaat van: Klaas van Dijk op juli 10, 2009, 11:54:51 AM
In ieder geval komt dus nu al naar voren dat de (zeer) nauw verwante Smaragdpurperkoet dus ook wel in een zeer dichtbebouwde omgeving kan voorkomen en daar totaal niet schuw is. Wellicht staat brood etc. ook wel op het menu (niet vermeld door Cramp & Simmons 1980, maar dat zegt natuurlijk niet alles). Wel vermelden ze een anecdote dat er tijdens de strenge winter van 1924-25 vogels op daken in Bakoe werden gezien. Moet dus gaan om (onder)soort Grijskoppurperkoet.

Het lijkt me een goed idee deze Smarargdpurperkoet door een ringer te laten vangen. Dan kunnen er maten en veel foto's van de vogel in de hand worden genomen, kan gekeken worden naar de rui en kunnen ook bloedmonsters worden genomen. Verder kan de vogel dan een mooie stalen (géén aluminium!) ring van het Vogeltrekstation krijgen, zodat in de toekomst ook duidelijk wordt of dit individu ook weer elders opduikt.

Groetjes, Klaas

Laat dat beest lekker zitten. Waarom vangen en verstoren alleen omdat we willen weten of hij op ons lijstje kan.
Ik vind dat echt niet kunnen!

sorry... ik kon het niet laten  ;D

game, set... ;D
groet!
Gert Veurink



Bram Rijksen

Laat dat beest lekker zitten. Waarom vangen en verstoren alleen omdat we willen weten of hij op ons lijstje kan.
Ik vind dat echt niet kunnen!

sorry... ik kon het niet laten  ;D
[/quote]

Helemaal mee eens, Arnold..!  :angel:

Ben Wielstra

Plus: stel dat je uit zou vinden dat ie toch niet wild is. Dat is info waar niemand op zit te wachten.


Klaas van Dijk

Ik ben er een groot voorstander om in Nederland zoveel mogelijk Kleine Burgemeesters te vangen en vervolgens te voorzien van zowel een stalen ring als een kleurring. Wellicht krijgen we dan meer inzicht in de bewegingen van deze vogels in Nederland en daarbuiten.

Ben, de kwestie rond "een antropogeen duwtje in de rug" helemaal geen moeilijke discussie hoor. Mens (Homo sapiens) gewoon beschouwen als één van de vele soorten zoogdieren die op Aarde voorkomen. That's it (al sedert Darwin). Mens speelt een rol bij de dispersie van diverse andere soorten, net zoals veel andere soorten (zoog)dieren. Of wil je gaan discussiëren over de inhoud van 'een oud boek met verhalen over vroeger'? Dan zijn we snel uitgepraat, want dan gaat het niet meer over wetenschap en waarheidsvinding.

Tuurlijk, er zijn pro's en contra's m.b.t. het vangen van de bewuste Grijskoppurperkoet. Het is alleen maar goed dat iedereen hier zijn mening over geeft. Dan wordt zo'n besluit alleen maar beter afgewogen. Ook als vanger/ringer moet je zo'n afweging altijd zorgvuldig maken. Juist daarom goed om het hier in alle openheid over te hebben. Hoe was die afweging ook weer bij de keuze om bepaalde Braamsluipers te vangen?

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

PS: hebben andere mensen ook problemen met dit 'reactiescherm'?

Calidris Alba

Daniël
Woonachtig in Colombia

Ben Wielstra

CiteerOf wil je gaan discussiëren over de inhoud van 'een oud boek met verhalen over vroeger'?

Lieve god neen!

Edwin Russer

Citaat van: Maxberlijn op juli 09, 2009, 20:42:18 PM
Mensen,

Jullie kennen mij als iemand die niet om een "escapje" meer maalt en ruim denkend hierin is. De (Grijskop) Purperkoet is echter nooit in NW europa vastgesteld en er zijn dan ook geen "wild lijkende" (ja, ja ik weet dit is een moeilijk hard te maken criterium) gevallen. Alle tot nu toe bekende gevallen van (Grijskop) Purperkoeten in onze streken zijn gevallen met een luchtje, dan wel erg tam (niet bekend bij de soort), dan wel op een rare plek (deze zit in een ingebouwde omgeving maar mogelijk zijn de huizen jonger dan het verblijf van de vogel en is hij ingesloten geraakt ;D), dan wel een niet trekkende (voormalige onder) soort, dan wel ringen of beschadigingen. De soort moest niet voor nietsd op vele plaatsen geherintroduceerd worden omdat ze deze kolonisatie zelf niet aankonden (gaat niet om Grijskop). Vroeger werden de vogels in noord India als lange afstandstrekkers bestempeld (ten noorden van de Himalaya) maar dat blijkt niet juist en deze vogels komen van veel dichterbij. Al met al toch anders dan alle soorten die tot nu toe voor vele een "escape lucht" hebben en op de NL lijst staan. Persoonlijk lijkt het me dan ook kansloos dat deze op de NL lijst komt.

Groet Max

Bij gebrek aan beter dan een manke Marmereend :wacko:

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=15463&page=1
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

cursorius

#50
Citaat van: cursorius op juli 09, 2009, 21:58:48 PM
Citaat van: garryb op juli 09, 2009, 21:53:41 PM
CiteerEn als Max het al kansloos lijkt..... zonde van de kilometers en zo zijn we van een mogelijk volgend verstorings forum verbleven....

Zonde van de kilometers Leo? Zwartsnavelooievaar, Huisgors, Langstaartroodmus en Sporenkievit (to name a few) in het verleden ook laten zitten zeker? :P Maar ok, als zelfs Max hier afhaakt ...

OK schuldig maar ik heb de Langstaartroodmus niet gezien.....

Sorry Garry, maar ik was in de buurt.... :angel:

http://waarneming.nl/waarneming/view/43846262

En Max is toch ook maar geweest..... schijnt ook in de buurt te zijn geweest, Heerlen of zo...)

Max Berlijn

Nog even over de Purperkoet:

Ik ben vrijdag geweest. Ik begreep via via dat er drie ondersoorten van de Grijskoppuperkoet. Volgens de Ripley Guide (Rasmussen en nu het leading boek over India) wordt de Grijskop kleiner bij populaties in het zuiden van zijn verspreidingsgebied en zijn grijze kop wordt minder grijs wanneer je populaties naar het zuiden bekijkt. De noordelijke populaties zijn "partly migratorial". Welnu ik vond de vogel zo groot als een meerkoet (samen gezien) als je de poten niet meerekend (niet erg groot in mijn beleving) maar de kop was zeer grijs. Deze bevindingen staan dus haaks op elkaar. Zou leuk zijn om aan te tonen welke ondersoort Grijskop het is.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Jan Harteman

Citaat van: Maxberlijn op juli 19, 2009, 22:31:29 PM
Zou leuk zijn om aan te tonen welke ondersoort Grijskop het is.

Advocaat van de duivel: indien (INDIEN) het een ontsnapte vogel is, is het mogelijk een kruising van verschillende ondersoorten. Om het simpel te houden natuurlijk ;)
Maar ik weet niet of er ooit meer dan 1 ondersoort is geïmporteerd om als vogel in een volière te houden, dus daar hebben we hier weinig aan.

BramtK

Citaat van: Klaas van Dijk op juli 11, 2009, 14:17:04 PM
Mens (Homo sapiens) gewoon beschouwen als één van de vele soorten zoogdieren die op Aarde voorkomen. That's it (al sedert Darwin). Mens speelt een rol bij de dispersie van diverse andere soorten, net zoals veel andere soorten (zoog)dieren.

Goed natuurlijk om de mens als een van de zoogdieren van de aarde te beschouwen (dat is namelijk gewoon zo), maar om de rest dan maar gelaten over je heen te laten komen 'omdat wij nu eenmaal zoogdieren zijn'... Nee, dan zou je die Vos op Vlieland ook maar moeten laten zitten, maar dit menszoogdier vindt dat wij menszoogdieren best de stomiteiten van andere menszoogdieren mogen herstellen als die fouten ten koste van de natuur gaan. Grijskoppurperkoet vangen en ringen... Pfff, als nu aannemelijk is dat je daar ook maar op het laagst denkbare niveau een (wetenschappelijk, oef) doel mee is gediend, oke. Maar als niet eens vaststaat dat de vogel wild is, lijkt het mij volkomen onzin.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Als al vastgesteld was dat de vogel wild is (hoe?), zou vangen idd enorme kul zijn ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gert Ottens

Citaat van: vincenthart op juli 20, 2009, 18:58:04 PM
Als al vastgesteld was dat de vogel wild is (hoe?), zou vangen idd enorme kul zijn ...

Maar mogelijk is vangen de enige manier om er achter te komen of de vogel wild KAN zijn. In de hand kan het verenkleed worden gecheckt (en sinds het Marmereend-echec weten we dat dit verhelderend kan werken...), maar kunnen bovendien de maten worden genomen. Dat laatste is belangrijk om de ondersoort te kunnen bepalen. Op grond van verspreiding en vooral trekgedrag ligt een wilde herkomst van de ondersoort caspius meer voor de hand. Dit taxon is duidelijk de grootste van de drie ondersoorten van de Grijskoppurperkoet. De andere twee ondersoorten (nominaat en seistanicus) zijn voornamelijk standvogel. En als na vangst blijkt dat de vogel van het 'verkeerde' taxon is, of zijn verenkleed verraadt een herkomst uit gevangenschap, kan 'ie meteen terug naar zijn/een kooi...

Gert

Vincent Hart

Citaat van: Gert Ottens op juli 21, 2009, 09:33:38 AM
Maar mogelijk is vangen de enige manier om er achter te komen of de vogel wild KAN zijn.
Dat was mijn punt, daarom snap ik de laatste zin van Bram niet ... Overigens ben ik het wel met Bram eens dat voorafgaand aan een eventuele vangactie serieus moet worden afgewogen of dat een zinvolle actie is, m.a.w. of er ueberhaupt wel een serieuze mogelijkheid is dat de vogel wild is, en zo ja, of dat een valide reden is om de vogel te vangen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BramtK

#57
Ha, die nuance was me even ontgaan. Het is mijns inziens onzeker of je na het vangen en onderzoeken van de vogel iets zinnigs zou kunnen zeggen over de herkomst van de vogel. Je kan wellicht biometrie documenteren en bloedmonsters afnemen, maar je kan niet de mogelijkheid uitsluiten dat de vogel afkomstig is uit het bekende herkomstgebied en hier als gevolg van menselijk handelen terecht is gekomen.

Tegenover die twijfelachtige opbrengsten van een eventuele vangst staat een bepaald risico (zie de Vale (?) braamsluiper uit Houten) dat je naar mijn mening niet zonder meer mag nemen. Simpelweg omdat het leven van dat enkele dier een bepaalde waarde heeft. Als van te voren niet vast staat dat vangst nuttige informatie gaat opleveren, dan moet je je naar mijn mening ook afvragen of je die risico's mag nemen.

Mijn vorige bericht was ingegeven door een poster die voorstelde om de vogel van een (Arnhem-)ring te voorzien. Dat lijkt mij, als je niet weet of de vogel wild is en je je dus moet afvragen wat je gaat hebben aan de informatie die dat ringen oplevert, onzinnig.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Ok, dan zijn we het eens, dat lijkt mij ook larie ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

joostverhoeven

Groeten,

Joost Verhoeven