Hoofdmenu

WIH: Gele bloem

Gestart door wouterbosgra, juli 08, 2009, 23:29:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Excuus als ik als absolute beginner een suffe vraag stel, maar uit de categorie Wat Is Het, onderstaande bloem. Dacht eerst aan jacobskruiskruid, toen aan boerenwormkruid, maar volgens mij is het geen van beide?

mcbud

Hallo Wouter

Het is m.i. wel degelijk een Jacobskruiskruid, maar dan de ondersoort Duinkruiskruid (Jacobaea vulgaris ssp. dunensis) zonder lintbloemen, die vooral in het Duindistrict voorkomt.
ziehttp://waarneming.nl/soort/photos/18450?from=1980-01-01&to=2009-07-08&sex=&id_kleed=0&page=2

groet, marc

wouterbosgra

Hoi Marc,

Bedankt voor je snelle reacties! Kun je even uitleggen wat het Duindistrict is? Neem aan dat je niet de duinen aan de zee bedoeld, want daar stond ie ver vandaan! (Renkum, in de buurt van Arnhem)

mcbud

Margreet Kwh

CiteerExcuus als ik als absolute beginner een suffe vraag stel,

Hallo Marc,

Geneer je niet, suffe vragen bestaan niet, evenmin als domme vragen. Geneer je niet om beginnersvragen te stellen, we zijn allemaal als beginner begonnen, en bereid om elkaar op weg te helpen.
Sommige mensen zijn echte kenners, die weten veel van weinig, sommige weten een beetje van wat meer, je ontdekt vanzelf de verschillen. Maar gemeenschappelijk is dat we elkaar willen helpen. :blink:

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

han.endt

Hier op de Veluwe staan beide altijd door elkaar, waaronder ook tussenvormen met korte lintbloemen, maar eigenlijk vind je elke variatie tussen lang en kort die er mogelijk is. Beide vormen zijn algemeen, maar exemplaren met mooie lange lintbloemen zijn in de minderheid. Als beide vormen ondersoorten zijn is er dan sprake van een enorme vermenging van beide vormen of moet je altijd naar nootjes kijken en kunnen de exemplaren zonder lintbloemen best tot ssp. vulgaris behoren? Betekent dit niet dat je de ssp. dunensis buiten de kuststrook niet zomaar kan benoemen?

Windekind

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins