Hoofdmenu

Gaatjes zwam

Gestart door Gert Kremer, juli 08, 2009, 19:38:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Deze gaatjes/buisjeszwam zit op loofhout (es of els of wilg), de boom is afgezaagd. nat loofbos.
Sporen wit, vorm: als boontje. sporenmaat 3,2x6,4um.
Geen geur, alleen een beetje bosachtig.
Buisje vindt ik nogal grof.
Heeft iemand een idee welke het kan zijn? of is de zwam nog te jong?


Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Ismael

vermoedelijk de witte bultzwam zou ik zeggen
Groeten Ismaël Wind

Gert Kremer

Citaat van: Ismael op juli 08, 2009, 20:17:37 PM
vermoedelijk de witte bultzwam zou ik zeggen

Dacht het niet, 4-6-09 begon deze zo, zie foto.
De bultzwam is jong bruinachtig. Zit zelf aan een (Anijskurkzwam of Populierenzwam) te denken, maar er is (nog) geen geur.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Ismael

dat mag. Een kenmerk van de witte bult zwam zijn de langwerpige porien, en de soort zit vooral op dode beuk(zoals hier). De populierenzwam (O populinus) heeft zeer fijne porien, de anijskurkzwam zit voornamelijk op wilg en populier en geurt. DE witte bult is in een jong stadium bruin maar het beste kenmerk zijn de langgerekte porien

http://waarneming.nl/foto/view/409455
http://waarneming.nl/foto/view/409456
Groeten Ismaël Wind

ratje

Citaat van: Gert Kremer op juli 09, 2009, 10:06:22 AM
Citaat van: Ismael op juli 08, 2009, 20:17:37 PM
vermoedelijk de witte bultzwam zou ik zeggen

Dacht het niet, 4-6-09 begon deze zo, zie foto.
De bultzwam is jong bruinachtig. Zit zelf aan een (Anijskurkzwam of Populierenzwam) te denken, maar er is (nog) geen geur.

Hoi Gert, ik kan je niet helpen. Ik heb wel eens gelezen dat de anijskurkzwam in de buurt van grote rivieren (erg vochtig) zou groeien en niet in de binnenlanden  ;D

Gert Kremer

Hallo Ismael,
deze "boom" is GEEN Beuk hoor. zie mijn start topie. En de kleur is ook fout voor de bult.
 
Dag Hannie,
binnenlanden... :angry: ik woon 3 km. van de grens :P
 
help...er ligt 1 zwam op het glaasje, maar Waar en Wat moet ik zoeken?


Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Ismael

waarom is het geen  beuk? Er staat wel beuk onder deze. Ik blijf bij de witte bult maargoed, meningen mogen verschillen, ;) no hard feelings
Groeten Ismaël Wind

xenion

Es, els en wilg hebben allemaal geen gladde bast als deze boom, ben het eens met Ismaël dat het waarschijnlijk een beuk is. En ook met de Witte bultzwam ga ik met Ismaël mee, gewoon een jonkie waardoor de kleuren wat afwijken.
Groeten,
Martin

Gert Kremer

Ok, ik ga nog eens kijken als hij groot is, zet deze zolang in de wacht. ;D.
Maar in dat hele bosje "Stobbeplas" nog nooit een Beuk gezien.
Met mijn zwammetje thuis zal ik wat onderzoek doen. :micro: :blink:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje


Ok, ik ga nog eens kijken als hij groot is, (wacht maar tot ik groot ben..... ;D)