vlieg Het blijf moeilijk

Gestart door thijsdegraaf, juli 07, 2009, 20:07:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Toen ik hem zag zitten, dacht ik dat het weer een Helina was. Maar nu ik de foto's bekijk, weet ik het niet. Het blijft lastig. Ik heb ook nog even bij de bloemvliegen gekeken.
Ik heb hem wel moeten vergroten. Want hij schoof achteruit als ik met de camera dichterbij kwam. Hij was ook snel weer vertrokken.

Groeten Thijs

javanerkelens

Dit lijkt mij de Helina impuncta (4 dorco centrals)
Lijkt trouwens wel op het vliegje van gisteren.. :-\

Joke  ;)
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Dat vond ik ook.
Dat je niet gek wordt van die beestjes  :rolleye:

Thijs

javanerkelens

Het probleem bij deze vliegen is dat ze soms verradelijk veel op elkaar lijken en op de foto's vaak essentiele kenmerken net niet te zien zijn.
Daarom ontkom je bij dit soort vliegen er vaak niet aan om ze toch te vangen en proberen om goede foto's te maken.
Dus ik probeer eerst een foto te maken en dan de vlieg te vangen.....wat soms mislukt en soms lukt........maar ik geef toe, het is geen gemakkelijke familie  :rolleye:
Zit soms avonden te ploeteren.. ;D

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

CiteerZit soms avonden te ploeteren..
Maar je weet nu wel veel. Het heeft dus zin.
Deze had ik in ieder geval nooit kunnen vangen.
Kan ik hem als onzeker opgeven Joke?

Thijs

javanerkelens

Ik heb mijn exemplaar nog even goed bekeken en op mijn verandwoording mag je er van mij een zekere van maken!

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

charlottes

Ik heb een vlieg gezien die er op lijkt  .. of is het ook een Helina i.?

Natuurgroet van Charlotte

thijsdegraaf

Citeerop mijn verantwoording mag je er van mij een zekere van maken

Ik zal het er bij vermelden.  ;)
Dat wordt wachten tot Joke langs komt Charlotte. Aan mijn mening heb je niet zo veel :-\
Thijs

Nog een vraagje Joke.
Ik ben het vliegje op m'n site aan het plaatsen.  :P Maar heb ik dit goed begrepen?
4 dorco centrals. D.w.z. 4 dorsocentrale borstels. In de lengterichting van het borststuk staan verschillende rijen borstels. De borstels in de tweede rij van binnen naar buiten zijn de dorsocentraleborstels.

charlottes

Mooie site heb je Thijs, staat bij mijn Favorieten...

Ja, ik wacht op Joke ...

Natuurgroet van Charlotte.

javanerkelens

Beste Charlotte,

Jouw eerste vlieg is een Tachinidae (soort moet ik je schuldig blijven)
En de tweede foto lijkt mij een Anthomyiidae (en aangezien die moeilijk zijn om te determineren, meestal  :micro:, wordt een soort bepaling ook moeilijk)
Dus toch twee andere soorten vliegen... ;D

En voor Thijs heb ik even weer een overzichtje gemaakt (zie de foto van een Helina sexmaculata, die ik gisteren gevonden heb !!)

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

charlottes

Jeetje wat is dat moeilijk zeg om de juiste naam bij het dier te vinden !  Dank je wel Joke voor het reageren, je bent in mijn ogen een Kei! .. om zo te zeggen.   In mijn tuin zie ik  vele  vliegen allemaal anders ...

Natuurgroet van Charlotte.

thijsdegraaf

Lekker duidelijk Joke. Ik had natuurlijk in het boek van Pjotr Oosterbroek gekeken. Dit moet je op je site zetten.
Charlotte ook bedankt voor de complimenten.

Thijs