van welke kever is dit een larve?

Gestart door vazzie, juli 07, 2009, 18:45:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

vazzie

Hoi forumleden,

Weet iemand van welke kever dit een larve is? Ik vind die rode kop zo markant!


lo.troisfontaine

Hoi,

Welkom hier. Heb ze ook wel eens gezien en ook met mooi zwart koppie.
Dacht dat deze toebehoorden tot de slakkenaaskevers. Phosphuga atrata?

Maar eigenlijk nog niet bevestigd door expert(s).

Dus nog even wachten op een professionele reactie,

groeten,

Lo

vazzie

#2
Bedankt Lo,

Ik wacht nog af. (Je bedoelt natuurlijk rood koppie!  ;) )

Nee, Phosphuga atrata is het niet. Kijk maar hier: http://www.commanster.eu/commanster/Insects/Beetles/SpBeetles/Phosphuga.atrata.html
De larve is helemaal zwart, terwijl de 'mijne' een duidelijke rode kop heeft.

lo.troisfontaine

Hoi,

ik bedoelde deze versie inderdaad wel met zwart koppie. De afbeelding die jij laat zien is inderdaad met een rood koppie.  Op de Twiststedenerweg bij de Hamert in  Noord-Limburg heb ik beide soorten door elkaar zien lopen over de asfaltweg op zoek naar dode kevers, rupsen of insecten die als verkeersslachtoffer geplet waren. Misschien zijn  het dan wel niet de Phosphuga soorten, die je in zwarte of bruine uitvoering hebt, maar de Silpha soorten.

groeten,

Lo

vazzie

Oké, dat bedoelde je.   :blink:

Ik zal eens bij de Silpha-soorten kijken.

Groeten,
Marlies

Arp

#5
Hoi Marlies,

Citaat van: vazzie op juli 08, 2009, 10:21:52 AMNee, Phosphuga atrata is het niet. Kijk maar hier
Dat is wel héél kort door de bocht:
  • Het is een toffe website, maar wie zegt dat alles wat daar gepresenteerd wordt juist is?
  • Ik zie geen kop, alleen maar schaduw, niet genoeg voor een kleur in elk geval.
  • Weet je zeker dat er binnen de soort geen polymorfisme qua kopkleur in de larves voorkomt?
Internet is leuk hoor, maar wel je gezondboerenverstand op standby houden ;D

Dat gezegd hebbende weet ik het natuurlijk zelf ook niet, behalve dan dat ze best lastig zijn en dat er niet al te makkelijk goede info over te vinden is. Wat mij overigens aan deze erg opvalt is de smalle lange habitus.

Hoe groot/lang was jouw larve overigens - het lijkt me dat een indicatie daarvan zou kunnen helpen; Phosphuga is grofweg half zo groot als de Silpha's dus vanaf een bepaalde lengte larve kun je Phosphuga wel uitsluiten lijkt me (larves zijn doorgaans wel langer dan de imago's).

Voor zover ik zelf ooit bij elkaar gegoogled had zou Phosphuga tamelijk brede epimeren met witte/lichte achterhoeken moeten hebben, maar misschien komt dat pas bij de latere larvenfases zo tot ontwikkeling en als dit een jongere/kleinere is kan het wellicht misleidend zijn.

Ook Silpha tristis zou lichte achterhoeken op de epimeren moeten hebben, en van alle Silpha's heb ik nog niet bewust (foto's van) larven met een rode kop gezien en ook de rudimentaire epimeren op jouw beest vind ik nergens terug.

Eigenlijk vind ik jouw larve nog het meest lijken op de foto's die bijvoorbeeld koleopterologie.de van de larves van Xylodrepa quadrimaculata heeft (rode kop, smalle habitus, rudimentaire epimeren), maar ja, dat is ook maar plaatjeskijken .... (plaatje1, plaatje2)

:huh:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vazzie

#6
Citaat van: Pudding4brains op juli 08, 2009, 18:43:53 PM
Hoi Marlies,

Citaat van: vazzie op juli 08, 2009, 10:21:52 AMNee, Phosphuga atrata is het niet. Kijk maar hier
Dat is wel héél kort door de bocht:
  • Het is een toffe website, maar wie zegt dat alles wat daar gepresenteerd wordt juist is?
  • Ik zie geen kop, alleen maar schaduw, niet genoeg voor een kleur in elk geval.
  • Weet je zeker dat er binnen de soort geen polymorfisme qua kopkleur in de larves voorkomt?
Internet is leuk hoor, maar wel je gezondboerenverstand op standby houden ;D
Ja, daar heb je gelijk in, Pudding4brains.  :-[

Die larven op die plaatjes lijken wel heel erg op 'mijn' larve! Wauw. Als ik me goed herinner, was hij ong. 1,5 cm, dus vrij groot. Ik zal ook eens op die site gaan kijken. Bedankt!  :duim:

Groeten, Marlies

EDIT: http://www.entomologie.de/cgi-bin/webbbs_neu/test.pl?noframes%3Bread=35204 deze lijkt er ook erg op. (Klik op de foto boven het antwoord in de link). Hier hebben ze het ook over Xylodrepa quandrimaculata.