Een nieuwe soort voor Nederland Hydrotaea pilipes !

Gestart door javanerkelens, juli 07, 2009, 12:46:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Een nieuwe soort voor Nederland!
Hydrotaea pilipes (Muscidae)
Ik heb ze laten checken door Joop Prijs.
Joop Prijs heeft zelf het eerste exemplaar gevonden in 2005 in het grensgebied Belgie/ Nederland,was dus een beetje twijfelachtig.
De tweede vondst is geweest op 6 augustus 2008 (door Alie van Erkelens) tijdens een zoektocht door ons naar Stomoxys calcitrans.... maar onlangs pas door mij gedetermineerd als H.pilipes.
Zelf heb ik onlangs 4 exemplaren gevonden.
Het zijn alle vrouwtjes, dus de zoektoch naar het mannetje is volop bezig... ;D
Ik zal een officieel bericht / mededeling doen, zodat hij opgenomen kan worden in de Checklist voor Nederland.
(mijn eerste... ;))

Tevens een vraag of hij door de administrie kan worden toegevoegd of dat we moeten wachten tot de vlieg officieel is toegevoegd aan de soorten van Nederland.?

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

jeeweevz

Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea (exclusief Agromyzidae)

Robert Heemskerk

goede vangst Joke  :blink:

Je kunt 'm gewoon opgeven bij de soortenadministratie van waarneming.nl zonder dat ie al op de ned. soortenlijst staat.

gerardpennards

Kijk kijki kijk, zo langzaam wordt ik een beeeeeetje trots op je Joke! ;D ;D ;D
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

han.endt

Zo dat is niet mis! Gefeliciteerd. Geldt de waarneming van Alie nu als eerste of die van 2005?

barebigfoot

En ik wordt er een beetje jaloers.
Gefeliciteerd!
uwe :P

Arno van Stipdonk

Arp

Ik zie zo vaak zulke vliegen :huh:

....

*duck*

....

;D

Toppie hoor Joke   :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

javanerkelens

CiteerJe kunt 'm gewoon opgeven bij de soortenadministratie van waarneming.nl zonder dat ie al op de ned. soortenlijst staat.
Ok√©  :duim:
CiteerZo dat is niet mis! Gefeliciteerd. Geldt de waarneming van Alie nu als eerste of die van 2005?
Als ik het logisch zie...die van Joop Prijs in 2005, omdat de vondst van jaren later door mijn zus(onbewust) en mijn vondst van meerdere H.pilipes, eigenlijk een bevestiging is van de vlieg van Joop Prijs, dat de H.pilipes een opmars heeft gemaakt in ons land en nu officieel in Nederland voorkomt, dus hij komt waarschijnlijk in de boeken op naam van Joop Prijs, maar in overleg met hem schrijf ik het artikel, doordat ik meerdere exemplaren heb gevonden en hij het wel een leuke oefening voor mij vond.... ;D ;D.

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

han.endt

Toch wel apart. Dit is de 21ste Hydrotaea voor Nederland. Had je die andere 20 al Joke, dat je maar met een nieuwe voor Nederland begint? B)

javanerkelens

CiteerToch wel apart. Dit is de 21ste Hydrotaea voor Nederland. Had je die andere 20 al Joke, dat je maar met een nieuwe voor Nederland begint
Ik heb sinds maart een lokplaats in mijn tuin liggen met rottend vlees omdat ik onderzoek wil doen naar Hydrotaea, maar ik heb tot nu toe alleen nog maar H.dentipes, H.ignava, H.aenescens, H.armata en H.diabolus gevonden.
En daar zat dus plotseling ook H.pilipes tussen (hij lijkt veel op H.aenescens/ignava).
De andere soorten krijg ik maar niet te pakken, maar kan liggen aan het soort vlees wat ik heb liggen....dat is meestal lever of kip en ik vermoed dat bepaalde soorten daar niet op af komen.
Het beste is een dode eend of rat of vogel....maar die moet ik per toeval eens tegenkomen langs de weg.

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

han.endt

Dat is ook nog lastig. Het vliegje fotograferen en dan hopen dat je de juiste te pakken krijgt om te determineren.

thijsdegraaf

Thijs   :duim: