microscoopcamera

Gestart door gerritverhellen, juli 06, 2009, 21:42:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerritverhellen

Ik denk er sterk aan om een microscoopcamera aan te schaffen want dat gesukkel met een compactcameraatje door de lens ben ik beu.
Heeft iemand tips?
Kent iemand dit model? http://www.marktplaza.nl/9-0-MEGA-PIXEL-digitale-USB-microscoop-camera-NIEUW-8466521.php

Groeten,
Gerrit
Groetjes,
Gerrit


Gulistan

Ik heb een tweedehands coolpix 950 gekocht voor ca 100 Euro, ik ben tevreden met de kwaliteit. Past inderdaad prima op het oculair, geen adapter of ring of andere aanpassingen nodig
Groeten van Christiane

Marian en Bert

Hoi Gerrit,

Heb je een fototubus op je microscoop? Doorgaans wordt een mic. camera namelijk op een derde tubus gezet. Daarnaast is het belangrijk dat je computer genoeg geheugen heeft om het software programma goed te laten werken en de soort USB-poort is ook van belang. Alvorens iets via het internet te kopen kun je je misschien beter eerst bij een microscoopfabriek in Nederland laten voorlichten over de mogelijkheden en e.v. nog bijkomende kosten. Dan heb je ook vergelijkingsmateriaal voor het aanbod op de internetsite. Het resultaat van een foto (afgezien van het formaat en e.v. vervuiling van je lens en omgeving er van) hangt overigens voor een groot gedeelte af van de kwaliteit van je preparaat. Microscoopcamera of een gewone dig. camera? Beide opties hebben voor- en nadelen.

Groeten van Marian

bruggeman

#4
Fotograferen en microscopiseren kun je zo duur maken als je wilt, maar in principe kun je met elke camera een foto door elke microscoop maken.
Een fototubus en een adapter (verbindingsstuk tussen camera en lens) zijn niet echt nodig (wel handig natuurlijk). Adapters kun je ook zelf maken (zie internet). Ik werk al jaren zonder fototubus en adapter met een coolpix 4500 en maak daar mee zelfs voor foto's voor publicaties.

Er zijn een aantal punten die van belang zijn. Je wilt geen lenzen beschadigen, noch die van de microscoop, noch die van de camera. En je wilt geen bewegingsonscherpte. En natuurlijk wil je vertekeningen zoveel mogelijk voorkomen.

Handige camera's voor microscopie zijn van oudsher de Coolpix 900, 950 en 4500 (alleen tweedehands te krijg) en slrs. Deze coolpixen hebben een inwendig zoom waardoor de lens bij het zoomen op zijn plaats blijft en niet tegen de microscooplens aanbots (wat schade voorkomt), verder is hun lens klein en past de camera precies tegen het standaard 23 mm oculair van de microcoop zo kun je makkelijk bewegingsonscherpte voorkomen.

Dingen waar je op moet letten: gebruik niet de macrofunctie, maar manual of auto. Stel in op oneindig. Zorg dat het midden van de foto samenvalt met het centrum van het microscoopbeeld. Dat kost wat oefening en kan lastig zijn vooral als je oogschelpen of brilbeschermers hebt. Zorg dat je de camera niet beweegt bij het afdrukken. Na wat oefening heb ik geen last meer van bewegingsonscherpte en de camera op de goede plek richten, dus voel ik geen behoefte een dure adapter aan te schaffen. De coolpixen geven wel wat ruis (maar dat kun je desgewenst wegshoppen).

Maar wat ik wel een probleem vind is de geringe scherptediepte (daar is geen echte oplossing voor, diafragmeren helpt wat, maar vaak niet genoeg. Wat dat betreft is een tekenprisma of ander apparaat voor het vervaardigen van tekeningen naast foto's heel waardevol.
groet,
Ida

gerritverhellen

Iedereen bedankt voor de reakties. Ik zoek gewoon een aangepaste camera voor de derde tubus, Euromex heeft ook zo iets, heeft iemand daar ervaring mee? Ik ken ook mensen die de Coolpix gebruiken met goed resultaat maar die is niet meer te verkrijgen of enkel tweedehands dan. verdere tips zijn welkom.
Groetjes,
Gerrit

Marian en Bert

Hoi Gerrit,

Op m'n Novex mic. had ik een Euromexcameraatje. Goed te gebruiken maar wel met slechts 2 megapixels. Er was toen een camera met meer megapixels in de maak, die zou ook een stuk duurder zijn. Hoe dat is afgelopen weet ik niet.

Groeten van Marian