Hoofdmenu

Kniptorren?

Gestart door MarjoSmeets, juli 06, 2009, 20:16:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Ik zag een heel groepje van beide soorten door elkaar bij ons in de wei. Of is het één soort en is de roodbruine een jonger exemplaar? Hij was nl. ook iets kleiner en smaller. Welke kevers zijn dit?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Als er dan al geen naam op te plakken is, is dan wel te zeggen of het 2 van dezelfde soort zijn of toch 2 anderen, wellicht mannetje en vrouwtje?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Hoi Marjo,

Met "plaatjeskijken" kom ik qua habitus op Athous bicolor en als ik op koleopterologie.de daar doorheen blader kom ik inderdaad beide kleurvormen tegen.

Je snapt wel dat je daar niks aan hebt natuurlijk, want leek en plaatjeskijken, maar het zou dus wel zomaar kunnen dat het één soort is.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Bedankt Arp! Ik ga eens kijken!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Ik ben wezen kijken, Arp, ze lijken er inderdaad veel op, maar zo zijn er in mijn ogen wel meer. Jij bent al een heel grote stap verder dan mij, dus ik hou het ook maar even op A. bicolor. Wel zag ik in het Nederlands Soortenregister staan dat Jan Cuppen de expert is, dus hopelijk komt die hier nog ff voorbij!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

jan cuppen

Wanneer ze er nog zitten zou je er een paar kunnen opsturen, van elke kleurvorm een. De tweede foto betreft zeer waarschijnlijk Athous bicolor, de eerste is mogelijk wat anders.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

MarjoSmeets

Ik heb al vaker gezien dat er staat om iets op te sturen Jan, maar ik weet helemaal niet hoe dat moet en waar naar toe. Kun jij me dat uitleggen? Ik zal intussen eens gaan kijken of ik ze nog kan vinden!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo