- Laarzen, gewoon van die groene kaplaarzen.
- Een zakasbakje. Okay, roken is een slechte gewoonte, maar aangezien het me maar niet lukt om 't stoppen, wil in elk geval een handige plek hebben om de peuken kwijt te kunnen.
- Voor vondstjes: lege plastic kokertjes van ouderwetse filmrolletjes. Jeweetwel, met een strak deksel.
- Ik let wel op de kleuren en patronen van mijn kleren. Geen knallende of puur witte of zwarte dingen, liefst iets met een natuurlijk patroon, maar ik vind camouflagekleding ook weer een beetje te militaristisch.
- Vaak een jas met een heleboel zakken om allerlei dingetjes binnen handbereik te hebben. Reservebatterijen voor de camera, notitieblokje en vijf pennen/potloden (want die dingen geven het soms verbazend snel op), mobieltje (wegens gelukkige omstandigheden moet ik in deze tijd bereikbaar zijn) maar ook als bescherming. Muggen doen me weinig, teken heb ik verbazendwekkend weinig last van - maar dat ligt misschien aan de gebieden waar ik vaak kom - maar aan dazen heb ik een rothekel en verder een wespenfobie. Die jas gebruik ik nergens anders voor: stinkt. Soms wordt het me te gortig qua hitte, en doe ik het met een spijkerjasje of helemaal zonder (maar dan gaat 't spijkerjasje wel mee)
- plastic zakken om in geval van een regenbui in elk geval mijn fotospullen droog te kunnen houden. En verder altijd handig om op te zitten, om een vondst in te doen of als afvalbak, uit de wind een lens te verwisselen.
- Goede kaart van de omgeving.
Dingen die ik *niet* meeneem
- Determinatiegidsen. Als ik iets niet weet maak ik wel een foto, kunnen anderen ook meekijken. Als ik geen herkenbare foto kan maken, had ik ik het ook niet goed gezien. En als ik wel weet probeer ik ook een leuke foto te maken.