Kleinst Waterhoen verjaagt ?

Gestart door Rickschonewille, juli 04, 2009, 10:16:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rickschonewille

Hallo medevogelaars,

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten is het stukje riet, waar de Kleinst Waterhoen ( misschien ) broedde helemaal platgetrapt, Ik vraag me dus af, zou de Kleinst Waterhoen dus helemaal zijn weggegaan. Aangezien hij Vrijdag 3 juli helemaal NIET gemeld is, en omdat zijn (kleine) Leefgebied vernield is grotendeels, denk ik dat het paartje Kleinst Waterhoenders zijn verjaagd. Wat denken jullie ? Heeft misschien iemand op 3 juli de Kleinst Waterhoenders nog gezien, maar niet gemeld ? :huh:

Met vriendelijke groet,

Rick Schonewille

vastenhouw

Gisteren op de bekende plek gezeten van 13.00 tot 19.30 uur maar helaas geen kleinst waterhoen gezien.
Het zou best kunnen dat ie is opgeschoven naar een ander plekje.
Aan het platgetrapte riet te zien is het toch wel een flinke verstoring geweest.
Jammer!
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

hiskodevries

vandaag heeft die zich weer vertoont
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan vH

Ik was er volgens mij iets voor dat er weer een waargenomen werd (er stonden in ieder geval wel twee vrouwlijke vogelaars). Helaas heb ik de Kleinst Waterhoen niet gezien, maar er waren wel voldoende andere vogels te zien. De Steltkluten heb ik trouwens ook niet gezien, ondanks dat ik toch vrij goed de grote plas heb afgezocht.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

UtrechtsVogelNet

verjaagt is met een 'd' en vertoont (als voltooid deelwoord) ook ...

sjonnoh

als de kleinst waterhoen een inheemse soort was zat er vast een grote boete op....
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Vincent Hart

Hoewel het mij ook pijn doet om te lezen, Phil, is foutloos Nederlands op dit forum, in tegenstelling tot het ondertekenen van je bijdragen met je eigen naam, niet verplicht ...  ;)

Overigens bedankt voor de spatie voorafgaand aan je beletselteken, nooit geweten dat die daar hoorde te staan - tenzij na een afgebroken woord.  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

UtrechtsVogelNet


Jan vH

Citaat van: sjonnoh op juli 04, 2009, 23:48:53 PM
als de kleinst waterhoen een inheemse soort was zat er vast een grote boete op....
Kleinst Waterhoen is toch ook een inheemse soort, zei het een zeer zeldzame.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

waterland01

En weer een reden voor mij om nooit en te nimmer de waarneming van een zeldzame vogel op waarneming.nl te zetten. Er zijn gewoon te veel asociale vogelaars en vogelfotografen die er alles om te doen is om hun hobby uit te oefenen, ook als dat de vogel zal verjagen of verstoren. En de heren vogelrovers kijken ook mee.

Henk Timmerman
Henk Timmerman

Tim de Boer

Jaja dat zei je laatst ook al, lekker nuttige toevoeging dus.
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

peter66

Logische conclusie, maar een beetje voorbarig. Hoewel het 1+1=2 lijkt, is het niet uitgesloten dat het vertrappen van het riet door "derden" is gebeurd. Meer dan eens ben ik in gebieden waar de natuur op 1 staat, restanten van kampvuurtjes, bbq- achtige bezigheden en / of andere (nachtelijke) uitspattingen tegen gekomen. Jaja, misschien tegen beter weten in, maar voor mij ben je pas schuldig als het onomstotelijk bewezen is.

Broedgevallen van zeldzaamheden meld je het best onder embargo, maar de ontdekker van deze soort in dit gebied kon niet weten dat er een (mogelijk) broedgeval volgde.
Groetjes. Peter

Zie door de lindebomen het bos niet meer

peter66

Ik reageer natuurlijk niet op Tim, maar op zijn voorganger.
Groetjes. Peter

Zie door de lindebomen het bos niet meer

gerdwichers8

Wat ik dus niet snap, is dat er geen voetsporen van mensen gevonden zouden zijn. Is de ondergrond daar dan zo zompig dat planken over het riet  zijn gelegd, en zijn daar dan aanwijzingen voor? Of is ook misschien zelfs de wind een oorzaak geweest?

Wouter

Het lijkt me onmogelijk dat de wind bijdrage heeft geleverd aan de vernieling van het riet. Dan zouden er in de rest van het gebied soortgelijke vernielingen te vinden moeten zijn, wat duidelijk niet zo was. Ook was het riet precies in het strookje waar de beestjes altijd zaten vernielt alsof er echt iets doorheen is gelopen. Hoe het komt dat er geen sporen zijn achter gelaten, geen idee. De daders, of het nou mensen zijn of niet, zijn daarmee blijkbaar zorgvuldig mee omgegaan.
In ieder geval is het mannetje weer gezien en gefotografeerd op de oude plek, dus hopelijk valt het mee met de verstoring van het nest.

Wouter

hdijk

Citaat van: waterland01 op juli 05, 2009, 11:00:33 AM
En weer een reden voor mij om nooit en te nimmer de waarneming van een zeldzame vogel op waarneming.nl te zetten. Er zijn gewoon te veel asociale vogelaars en vogelfotografen die er alles om te doen is om hun hobby uit te oefenen, ook als dat de vogel zal verjagen of verstoren. En de heren vogelrovers kijken ook mee.

Henk Timmerman
Daar heb je het knopje "embargo" voor...
Hendrik Jan van Dijk

sjonnoh

als je het zo bekijkt dan moeten er al vast mensen wat bedenken hoe ze de groene reiger veilig kunnen stellen.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

mac.slot

#17
Nog een bedreiging?

rond 17 uur was het mannetje enkele keren even zichtbaar tussen het riet. Op diezelde plaats zwom een bruine rat over ,zie foto's.


Marianne Slot

teunvankessel

Zullen we anders die rat even dood maken!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

August

Nou zeg je me wat! heb in de Groene Jonker een paar van die oranje vlagjes gezien volgens mij zijn dat dat toch indicators dat er Rattenvallen liggen? Zo ja is de plaatselijke rattenvanger niet bezig geweest om zijn vallen op te halen of te plaatsen?
August van Rijn

Rein Genuït

Die plaatselijke rattenvanger heeft alleen tot taak om Muskusratten te vangen, bruine ratten staan niet op zijn werkbriefje  ;D
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

August

Citaat van: rlhgenuit op juli 05, 2009, 21:03:15 PM
Die plaatselijke rattenvanger heeft alleen tot taak om Muskusratten te vangen, bruine ratten staan niet op zijn werkbriefje  ;D
Wie zegt dat er geen muskusratten zitten ;) ps wie weet waar die oranje vlaggetjes voor zijn?
August van Rijn

Rein Genuït

Nou die zijn van/voor de muskusratttenvangers (leuk woord voor galgje trouwens  :lol:) ze zetten die neer bij gangen en plaatsen daar een vangkooi.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

August

Citaat van: rlhgenuit op juli 05, 2009, 21:25:08 PM
Nou die zijn van/voor de muskusratttenvangers (leuk woord voor galgje trouwens  :lol:) ze zetten die neer bij gangen en plaatsen daar een vangkooi.
Precies zij zijn de schuldige  ;D van de verstoring ps even serieus misschien is dat wel de oorzaak? misschien kan dat nagevraagd worden ?
August van Rijn

Rein Genuït

Lijkt me niet August, de vangers lopen alleen oevers en dijken langs om deze te controleren op gangen en ondermijningen, denk niet dat zij wat te zoeken hebben in zo'n strookje riet.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

August

#25
Citaat van: rlhgenuit op juli 05, 2009, 21:34:07 PM
Lijkt me niet August, de vangers lopen alleen oevers en dijken langs om deze te controleren op gangen en ondermijningen, denk niet dat zij wat te zoeken hebben in zo'n strookje riet.
Maar de vlaggetjes stonden in het riet hoe komen ze daar dan bij trouwens kan me ook niet voorstellen dat ze zo.n ravage zouden maken hoor?
August van Rijn

Rein Genuït

Citaat van: August op juli 05, 2009, 21:36:01 PM
Citaat van: rlhgenuit op juli 05, 2009, 21:34:07 PM
Lijkt me niet August, de vangers lopen alleen oevers en dijken langs om deze te controleren op gangen en ondermijningen, denk niet dat zij wat te zoeken hebben in zo'n strookje riet.
Maar de vlaggetjes stonden in het riet hoe komen ze daar dan bij trouwens kan me ook niet voorstellen dat ze zo.n ravage zouden maken hoor?
door het water, beetje zinloze discussie dit
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

August

Citaat van: rlhgenuit op juli 05, 2009, 22:08:58 PM
Citaat van: August op juli 05, 2009, 21:36:01 PM
Citaat van: rlhgenuit op juli 05, 2009, 21:34:07 PM
Lijkt me niet August, de vangers lopen alleen oevers en dijken langs om deze te controleren op gangen en ondermijningen, denk niet dat zij wat te zoeken hebben in zo'n strookje riet.
Maar de vlaggetjes stonden in het riet hoe komen ze daar dan bij trouwens kan me ook niet voorstellen dat ze zo.n ravage zouden maken hoor?
door het water, beetje zinloze discussie dit
je hebt gelijk ;)
August van Rijn

MarianneW

Citaat van: mac.slot op juli 05, 2009, 18:13:45 PM
Nog een bedreiging?

rond 17 uur was het mannetje enkele keren even zichtbaar tussen het riet. Op diezelde plaats zwom een bruine rat over ,zie foto's.


Marianne Slot

Hé Marianne (en anderen),

Die bruine rat heb ik daar bij de kleinst waterhoentjes al eerder, c.q. vaker, gezien. Geen idee of dat een bedreiging gaat zijn in geval van kleine kleinst waterhoentjes, tot nu toe lijkt het toch niet dat hij/zij de aanwezige exemplaren bedreigt.

Dat het riet eventueel zou zijn platgewaaid is m.i. vrijwel onmogelijk (in de nacht dat HET gebeuren heeft plaatsgevonden) want het was toen prachtig weer in Zevenhoven en omstreken.

Marianne

Marianne

Richard Houtman

#29
Citaat van: MarianneW op juli 05, 2009, 22:26:30 PM
Citaat van: mac.slot op juli 05, 2009, 18:13:45 PM
Nog een bedreiging?

rond 17 uur was het mannetje enkele keren even zichtbaar tussen het riet. Op diezelde plaats zwom een bruine rat over ,zie foto's.


Marianne Slot

Hé Marianne (en anderen),

Die bruine rat heb ik daar bij de kleinst waterhoentjes al eerder, c.q. vaker, gezien. Geen idee of dat een bedreiging gaat zijn in geval van kleine kleinst waterhoentjes, tot nu toe lijkt het toch niet dat hij/zij de aanwezige exemplaren bedreigt.

Dat het riet eventueel zou zijn platgewaaid is m.i. vrijwel onmogelijk (in de nacht dat HET gebeuren heeft plaatsgevonden) want het was toen prachtig weer in Zevenhoven en omstreken.

Marianne


Het is geen Bruine Rat, maar een Woelrat (zie kleine dikke kop met stompe snuit). Woelratten eten voornamelijk planten, Kleinst Waterhoenders vinden ze maar vies...

Groet,
Richard
Met vriendelijke groet,
Richard Houtman