larvehuid van?

Gestart door whmvb, juli 04, 2009, 10:12:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

whmvb

Hallo mensen,

van deze libel(len) vond ik een redelijk aantal huidjes hangend aan o.a. Krabbescheer in een vrij smalle sloot. Volgens mij is het twee keer dezelfde soort. Ik kan althans geen verschillen vinden. Welke soort is het?

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

RubenWinter

Zou best eens groene glazenmakers kunnen zijn. Het ligt er aan of er voldoende krabbenscheer is.
Maar goed, ik ben ook geen expert. Anders zouden het heel goed Grote keizerlibellen kunnen zijn.
Groeten,

Ruben Winter

ArjenDrost †

Het zijn in ieder geval geen Grote Keizers, daar heb ik hier larvenhuidjes van liggen, en die zijn echt anders.

Groene Glazenmaker was ook het eerste wat in mij op kwam, die hoort in ieder geval echt bij Krabbenscheer. Maar ik heb daar nog nooit een huidje van gezien.

Weia

Bruine glazenmaker houdt ook van krabbescheer, vroege ook, paardenbijter ook. Dus het gaat om details en die staan waarschijnijk niet op de foto. Huidjes kun je natuurlijk altijd meenemen en thuis (in de winter bijv.) nader onderzoeken.
Misschien kijk ik er later nog naar.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

whmvb

Ik heb een aantal huidjes meegenomen, dus als je zegt welke details belangrijk zijn, maak ik daar nog even een foto van. Misschien komen we er dan uit (voor de winter ;D).

Wim
Wim van Boekel

ronald

ik denk dat we paardenbijter wel uit kunnen sluiten. dat is een klein en vrij tenger huidje voor een glazenmaker. om het zeker te weten kun je hem opmeten.
paardenbijterhuidjes zijn van 30 tot 35 mm groot, de andere glz minstens 38 mm, meestal meer dan 40 (bruine glz 41 tot 46 mm).

om groene, bruine en vroege glz uit elkaar te halen zijn de zijstekels helemaal achteraan het achterlijf belangrijk.
je ziet daar één lange stekel (zijn eigenlijk twee), met twee zijstekeltjes. als die zijstekeltjes meer dan de helft van de grote stekel is, dan is het vroege glz.
als ze net tot de helft komen dan is het bruine of groene.
bruine en groene hebben één heel zeker kenmerk, en dat zijn twee vlekjes op het achterhoofd, net achter de ogen, ze zitten vlak tegen elkaar aan. je kunt ze zo zien, maar een loepje (of je verrekijker omdraaien) en je ziet ze heel goed. als in die vlekjes die je daar zit een duidelijke lichte stip zit, dan is het bruine glz. zijn de vlekjes vrij egaal dan is het groene glz.

dat is hoe ik deze huidjes zou determineren, misschien kom je er nu zelf uit, of anders weet je waar je foto's van moet maken.
hou je niet van lange verhalen over stekels en stipjes: kop en staart goed op de foto, en we komen er (rond kerstmis ;)) wel uit
groeten, Ronald van Seijen

whmvb

Ronald,

duidelijke informatie, waarvoor dank. De zijstekels komen tot ongeveer halverwege, dus is het groene of bruine. Helaas zijn de vlekken op de kop, waarover jij het hebt, niet te zien, doordat de huidjes nogal vies zijn. Dat kun je ook wel zien op de foto's hierboven. Ik kan natuurlijk proberen ze schoon te maken, maar volgens mij blijft er dan niet veel over van de huidjes. Of heb je daar nog een tip voor?

Wim
Wim van Boekel

ronald

een drupje water erop, goed laten weken, en dan heel voorzichtig poetsen, liefst met een zacht kwastje oid.
als je de huidjes nat maak worden ze weer flexibel, maar als je alleen het kopdeel weekt dan kun je ze nog prima beethouden.
overigens kun je zo de huidjes ook weer een beetje in model brengen, een pootje bijbuigen oid, drupje water doet wonderen
en als je een huidje over hebt, trek dan eens het vangmasker uit van het beestje (na natmaken), dat is best indrukwekkend als je het uitgeklapt ziet.
groeten, Ronald van Seijen

whmvb

Ronald,

ik ga het proberen.

Wim
Wim van Boekel

whmvb

Ronald,

het was een gepriechel  :rolleye:, maar volgens mij is het gelukt. Ik heb op de foto een pijl bij de vlekjes die jij volgens mij bedoelt. Ik interpreteer ze dan als 'lichter in het midden' hetgeen zou duiden op Bruine Glazenmaker. Klopt??
Wim van Boekel

ronald

een beetje lichter in het midden, dat is groene glz. bij de bruine is het best wel een duidelijk vlekje.
op de foto links de groene glz, en rechts de bruine:
groeten, Ronald van Seijen

ronald

en een veel duidelijker kenmerk, maar wat net niet een 100% kenmerk is: de opvallende donkere rugstreep van de bruine glz. in meer dan 90% van de gevallen is het duidelijk genoeg dat het bruine is.
groene glz is bijna altijd vrij egaal gekleurd. maar je ziet op de foto al dat ook deze enkele donkere stukjes op de rug heeft, die soms iets uitgebreider kunnen zijn. de donkere streep van de bruine kan soms wat minder duidelijk zijn, wat een hele lichte overlap oplevert.
wat je op de foto ziet is het meest algemeen, maar ik kijk altijd de kopvlekjes even na voor de zekerheid.
groeten, Ronald van Seijen

ronald

en nog even ter leeringh ende vermaeck: een foto met de vroege glz erbij op. je ziet dat het achterlijf daarvan iets boller staat dan de beide andere, dat is ook een 90% kenmerk, of beter gezegd een vrij goede jizz.
op de onderste foto heb ik de staartstekels met een kleurtje aangegeven. bij bruine en groene komen ze hooguit tot de helft, bij de vroege er overheen.

dit even om zo volledig mogelijk te zijn. leek me wel verstandig gezien de zeldzaamheid van het groene glz huidje wat je hebt gevonden.
groeten, Ronald van Seijen

whmvb

Ronald,

erg nuttig allemaal, deze info. Afgaande op alle kenmerken kom ik dan op groene glazenmaker. De rugstreep (of beter: het ontbreken daarvan) is duidelijk te zien door de (vieze) huid tegen het licht te houden. Gecombineerd met de vlekjes, die dus meer lijken op GrGl dan op BrGl en de korte stekels, maakt dat volgens mij maar één conclusie mogelijk: Groene.
Voor de zekerheid hierbij nog foto's van het beest, voor de stekels en ontbrekende rugstreep.
Bedankt voor de duidelijke hulp.
Wim van Boekel

ronald

dat is de enige echte groene glz hoor, altijd leuk om te vinden :blink:
groeten, Ronald van Seijen