Knobbelzwaan (met bovenloops metaal...)

Gestart door Jeroen Nagtegaal, juli 03, 2009, 19:58:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Ha,

Vandaag in het Stadspark in Roermond een paar Knobbelzwaan met 5 of 6 jongen. Beide ouders zijn bovenloops geringd met een clipring.
De vrouw links, de man links. De vrouw kwam helaas niet kortgenoeg bij.
De man heeft op de ring P 2(465), tussen haakjes onzeker.
De code stond precies tegenover de clip en links van de code stond een tekst, die ik niet heb kunnen aflezen.

Dit zou een Belg moeten zijn, maar de ring die ik tegenkwam op de site van het VT heeft 3 cijfers en de afkomst staat boven de code. Klopt dit dus toch?
En ik snap werkelijk niet waarom bovenloops, zeker bij de man, de ring is niet draaibaar en zit klem om zijn poot. Aangezien ze vrij tam zijn, kan je er letterlijk onderliggen, helaas staat de ringcode naar binnen en hangt er bevedering over, hierdoor is de code bijna onleesbaar... Ik wilde daarom een vangpoging doen. Maar hoe kun je dus het beste een man Knobbelzwaam met jongen en vrouw vangen? Ik vind ze namelijk iets minder schattig overkomen dan Ganzen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

hoi Jeroen,

Dit zijn ongetwijfeld Knobbelzwanen met een Belgische ring. Vermoedelijk is de ring op de site van het VT / Holmer Vonk al wat ouder en stamt hij uit de tijd dat er in België nog minder dan 1000 van deze ringen waren uitgegeven. Ook bij andere ringmaten hebben / hadden 'de Belgen' de gewoonte om een wisselend aantal eindcijfers te gebruiken zonder een 'voorloopnul' (dus bijvoorbeeld Kokmeeuw 3T818 in plaats van 3T00818).

Zelf zie ik bijna nooit Knobbelzwanen met Belgische ringen, dus ik weet niet goed hoe vaak ze ook boven loopbeen worden geringd. Het staat me bij dat dit wel eens vaker plaatsvindt. Reden is o.a. een minder snelle slijtage. Is de ring ook in het vlees van de poot vastgegroeid?

Erg tamme Knobbelzwanen kun je natuurlijk gewoon beetpakken: dat is het meest gemakkelijk. De truc is als volgt.
1. Lokken / voeren met brood etc en met één hand de hals beetpakken.
2. Onmiddellijk (!!!!) daarna met de andere hand van boven af èn aan de voorzijde de beide vleugels beetpakken.
3. Zorgen dat je aan de voorzijde de beide vleugels met één hand zo dicht mogelijk bij de aanhechting op de rug beetpakt. Dit is heel essentieel. Want op deze wijze kan de vogel niet langer met de vleugels slaan (alle kracht is er dan namelijk uit). Je hebt hier niet veel kracht bij nodig. Je hand rust dan als het ware op de rug van de vogel en gelijktijdig houdt je dan beide vleugels 'in bedwang.'
4. Dan kun je de zwaan voorzichtig op de grond neerzetten en de andere hand (die dus de hals beethoudt) loslaten. Meestal zijn Knobbelzwanen niet zo bijterig. Denk er wel om dat ze ook flink kunnen trappelen met de poten en dat de zwemvliezen flinke nagels hebben.
5. En dan kun je in alle rust het ringnummer aflezen en de ring draaien.

Het is erg handig om iemand anders mee te nemen (of twee personen). Want dan kun je beide ouders tegelijk vangen en kan het derde persoon de gegevens opschrijven.

Wees erop bewust dat dit flink wat paniek in een stadspark zal veroorzaken. Ga meteen naar mensen toe om het duidelijk uit te leggen (ook daarom handig om meer mensen mee te nemen): je bent met ringonderzoek bezig, je laat de vogels meteen weer los etc. Of zeer vroeg op de ochtend doen als er niemand is.

Zo voldoende informatie?

Groetjes, Klaas

Jeroen Nagtegaal

Heel duidelijk, Eigenlijk ganzen vangen, maar dan wat groter.
Zal dan eens kijken of er wat mensen zijn te verzamelen, ik ga morgen in elk geval weer voeren en eerst proberen om te fotograferen.
Groet, Jeroen Nagtegaal

Klaas van Dijk

hoi Jeroen,

Bedankt voor je reactie. Tuurlijk kun je ook proberen om eerst een heleboel foto's te maken. Aflezen zonder de vogel te vangen is natuurlijk altijd beter. Maar ik besef dat het bij boven loopbeen ringen soms moeilijk / onmogelijk is. Aflezen met telescoop is ook een alternatief, zeker als je met meer mensen bent. Dan kan de één de zwaan voeren en de ander vanaf een juiste afstand met de telescoop de ring goed bekijken.

O ja, een op deze wijze gevangen Knobbelzwaan kun je dus gewoon aan de vleugels optillen (dus als je de vogel met één hand bij de vleugels vasthebt). Het lijkt inderdaad heel erg op ganzen, dus het scheelt als je daar al wat aan bent gewend.

Groetjes, Klaas

Jeroen Nagtegaal

Vandaag nog gevoerd, Alleen de man kwam de kant op, en heb er ook een aantal foto's van. Ik krijg hem helaas niet rond door de veren rond zijn poot... wellicht krijgt iemand anders hem rond door meer ervaring met de cijfers. Is in elk geval P-2??6. De vrouw kwam ook niet de kant op nadat ik één jong gevangen had, dat wordt dus met meer mensen proberen...
Groet, Jeroen Nagtegaal

Klaas van Dijk

hoi Jeroen,

Knobbelzwanen zijn geen Nijlganzen. Bij Nijlganzen wil de ouder je nog wel eens aanvliegen / aanvallen als je een jong beetpakt, maar dat zal bij Knobbelzwaan niet snel gebeuren. Het is ook goed mogelijk dat de vrouw nu in de slagpenrui is (en dus niet kan vliegen). Bij Knobbelzwaan ruien man en vrouw de slagpennen simultaan, maar niet gelijktijdig. De vrouw begint eerst en als die bijna klaar is laat de man de slagpennen vallen.

Niet te bang zijn om de man te vangen hoor. Hij mag misschien dreigen / boos kijken en heel hard sissen, maar kan niets doen als je hem op de juiste manier beethebt.

Kun je de ring niet met een lang stokje ofzo wat verplaatsen (terwijl iemand anders de man voert)? Dan krijg je misschien wel de complete inscriptie te zien.

Groetjes en veel succes,

Klaas

Jeroen Nagtegaal

Beide beesten zijn in rui, de vrouw is nu geheel slagpenloos. Ik zal morgen een aantal plaatjes plaatsen,
Groet, Jeroen Nagtegaal

Jeroen Nagtegaal

Ondertussen een hele poos verder, maar de Knobbelzwanen zwemmen nog steeds rond met 4 jongen (3 grijs/1 wit)

Hier zijn alsnog de plaatjes die in Juli gemaakt heb, ben benieuwd of jullie op hetzelfde als mij uitkomen.

Afbeeldingen zijn onverkleinde uitsnede's
Groet, Jeroen Nagtegaal

Jeroen Nagtegaal

Vandaag ook een deel van de vrouw kunnen aflezen. achter staat de ring van de vrouw ondersteboven... (De puzzel wordt zo wel steeds groter) Is ook een Brussel die ook begint met P-...
Groet, Jeroen Nagtegaal

Margreet Kwh

Hoi Jeroen,

het tweede cijfer lijkt me een 7

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jeroen Nagtegaal

Magreet,

Dank voor je reactie, Ik zat zelf te twijfelen tussen 7 en 9,
Groet, Jeroen Nagtegaal

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal

Jeroen Nagtegaal

Vrouw heeft P-2768, kan ik er dan vanuit gaan dat de man P-2766 is?
Groet, Jeroen Nagtegaal

Klaas van Dijk

hoi Jeroen,

Leuk dat het uiteindelijk toch gelukt is om de ring compleet af te lezen. Ik had een tijdje geleden ook al eens wat naar de foto's zitten kijken, maar was er nog niet aan toegekomen om alles even echt goed te bekijken. Kennelijk heb je meer foto's gemaakt? P-27.. ben ik mee eens, maar de '6' en de '8' zat ik nog wat over te dubben.

"Vrouw heeft P-2768, kan ik er dan vanuit gaan dat de man P-2766 is?"

NEE. Nooit gokken als je het ringnummer niet voor 100% zeker hebt afgelezen.

Waarom is het niet P-2769?
Of P-2767?
Of ieder willekeurig ander nummer?
Misschien zijn beide ouders als nestjong geringd? Hoe waarschijnlijk is het dan dat ze opeenvolgende nummers hebben?

Groetjes, Klaas

Jeroen Nagtegaal

De vrouw is 100% zeker, Van de man is dus P-27?6 zeker, het 3e cijfer heeft de onderkant van een 6 of een 8, en aangezien de vrouw als 3e cijfer een 6 had...

Op foto 2 is het duidelijk dat het laatste cijfer een 6 is,
Groet, Jeroen Nagtegaal

Jeroen Nagtegaal

Even ter info: Vrijdag hebben we de Man gevangen, de ring bleek toch niet te strak te zitten en de code was (zoals verwacht) P-2766. Nu nog maar wachten op een reactie...
Groet, Jeroen Nagtegaal

rob_voesten

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 02, 2009, 10:50:53 AM
Even ter info: Vrijdag hebben we de Man gevangen, de ring bleek toch niet te strak te zitten en de code was (zoals verwacht) P-2766. Nu nog maar wachten op een reactie...

Altijd handig he als iemand anders hem voor je vangt  :duim: Maar de ring zat indedaat niet te strak en de kinderen die in de buurt waren die vonden het wel interesand. Helaas waren de meeuwen die dag wat minder gemakkelijk dan de knobbel. Maar was weer een vruchttbare dag.

Groejtes
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Klaas van Dijk

hoi Jeroen,

Leuk dat het dus uiteindelijk toch gelukt is de man te vangen. Want nu weet je het gewoon zeker. En ook mooi dat je nu zelf hebt kunnen vaststellen dat de ring niet te vast om de poot zat. 't Kan best wel eens maanden duren voordat je een terugmelding krijgt. Maar uiteindelijk zal er wel bericht volgen.

Groetjes, Klaas