zelf nestkasten maken

Gestart door redmar_woudstra, februari 20, 2005, 12:15:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

redmar_woudstra

mijn vader en ik zijn bezig onze tuin "vogelvriendelijk" te maken en we wilden daarom ook nestkasten maken. Is er een boekje van of weet iemand een internetsite of heeft iemand bouwtekeningen?
Onze tuin is redelijk vogelrijk:
gekraagde roodstaart, grauwe en bonte vliegenvanger, zwartkop, braamsluiper, tuinfluiter, staartmees (niet elk jaar), goudvink, grote bonte specht en nog een aantal van de algemenere soorten.
helaas hebben we ook eksters, gaaien en katten in de buurt, een al te open nestkast is vragen om problemen denk ik.
groet,
Redmar

Jan-Pieter

Hoi Redmar,
ik heb hier een aantal bouwtekeningen voor verschillende soorten. helaas geen scanner dus ik zal ze beschrijven oke?

Bonte vliegenvanger.
Vliegopening 30 mm
Hoogte kast 16 cm
bodemplaat 10 bij 10 cm
Onderkant vliegopening op 11 cm van bodem.

Pimpelmeer.
Vliegopening 26 mm
Hoogte kast 22 cm
bodemplaat 9 bij 12cm ( 12 is van voor naar achter)
Onderkant vliegopening op 16 cm van bodem

Koolmees.
Vliegopening 32 mm
Hoogte kast 25 cm
Bodemplaat 12 bij 15 cm (15 van voor naar achter)
Onderkant vliegopening op 18 cm van bodem

Roodstaart.
Vliegopening 46 mm
Hoogte kast 25 cm
Bodemplaat 12 bij 15 cm ( 15 van voor naar achter)
Onderkant vliegopening 0- 18 van bodem

Groet bonte specht.
Vliegopening 60 mm
Hoogte van de kast 50 cm
Bodemplaat 17 bij 14 cm (14 van voor naar achter)
Onderkant vliegopening 35 cm van bodem.

Balkon kast voor bv Grauwe vliegenvanger maar merels ed zullen er ook gebruik van kunen maken.
Bodemplaat 12 bij 19 cm (19 van voor naar achter)
Hoogte zijkant 12 cm Zijkanten dus 19 bij 12 maar als je dan naar de bovenste helft van de zijkant kijkt zaag je er aan de voorkant een hoek uit van 6 cm hoog zodat je de onderste helft dus 6 bij 19 hebt met daar bovenop een 6 bij 8 cm stuk zodat aan de voorkant een hoek ontbreekt ( leg ik het zo duidelijk uit?)
Voorkant 12 bij 6
Dak 16 bij 30 cm ( 30 van voor naar achter)

Hout dat je gebruikt minimaal 1,5 cm dik (lieft 2 cm)

Zo kom je denk ik een heel eind

JP

BWoets

Hier bouwtekeningen voor diverse kasten:
http://www.kruidenvrouwtje.nl/nestkasten/zelf-maken.htm

Spijkers in het dak timmeren zorgt misschien dat er geen katten/eekhoorns/gaaien enz op het dakje gaan zitten.

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jan-Pieter

Wat rouwens erg goed helpt tegen het inbreken is een ijzeren/zinken/messing e.d. plaatje met dezelfde vliegopeningmaat om de vliegopening t eplaatsen zodat knagers en hakkers in ierdergeval het gat niet groter kunnen maken.

JP

jennifer

ik heb hier een foldertje/boekje met allemaal afmetingen enz, die kan je aanvragen op de site van vogelbescherming sturen ze m thuis (is gewoon gratis) ;)  
-x jennifer x-

redmar_woudstra

al vast bedant voor de tips!
zijn er ook nestkasten voor zwaluwen of in ieder geval, lokmiddelen daarvoor?
gierzwaluwdakpannen zijn niet van toepassing aangezien we een rieten dak hebben.
groet,
Redmar

Ellen Luijks

Misschien is dit ook leuk voor in de tuin. Ik welliswaar geen nestkast, maar wel erg leuk voor de vogeltjes.
Ik kan niet goed scannen en ik weet niet hoe ik een foto toevoeg.
Groetjes,

Ellen Luijks



Groetjes

Ellen

thijs

Foto op internet zetten, dan naar de foto die op internet staat gaan.
Kopieer URL (selecteren, control C) dan berichtje hier maken, klik hierboven op http:// en control V...
Voor zwaluwen zijn kommen te koop die je onder de dakrand bevestiged, er zijn ook niet afgebouwde kommen,m dat ze zelf nog iets doen.
Met veel katten moet je ervoor zorgen dat je voor Vliegenvangers (holenbroeders dus liefst halfopen nestkast) geen klimplek is waardoor katten in de buurt kunnen komen, want anders....  :(

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Ellen Luijks

Hopelijk lukt het me nu wel.

Groetjes,

ellen

My Webpage
Groetjes

Ellen

thijs

Sorry, maar ik moet je teleurstellen.
De link doet het, maar het is de verkeerde.
Nog eens proberen? :)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Ellen Luijks

de link klopt hoor.  :)   Het is geen nestkastje, maar een voedertafel.
Wat klopt er volgens jouw dan niet.

Groetjes

Ellen

redmar_woudstra

zwaluwkommen zou ook wel leuk zijn

ik hoop met de kasten vooral op gekraagde roodstaart en bonte vliegenvanger

mooie vogeltjes natuurlijk
groet,
Redmar

Thijs Fijen

winterkoning en roodborsten houden van open nestkasten.

Let er trouwens op dat je de kasten naar het oosten moet richten (de opening). Maak hem ook in het najaar én voorjaar schoon met heet water. (tegen maden en luizen)

Mischien is een Mussenflat ook een idee..
Thijs Fijen

thijs

Wat is een mussenflat (hele domme vraag), ik ken ze alleen naast elkaar, of bedoelen jullie zoiets?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

Thijs Fijen

jennifer

hier in onze nieuwbouwwijk, zijn mussendakpannen standaard bij de huizen geleverd, ik wou ze al graag hebben maar me pa niet, jammer voor hem dat ze er dus al waren, en moeten blijven omdat ze hier met een project voor huismussen bezig zijn. :P  
-x jennifer x-

jasper

Wij hebben ook drie á vier dakpannen speciaal voor Huismussen op onze dak laten leggen, heb nog geen borders gezien!

redmar_woudstra

op dit moment hebben we 4 nestkasten hangen: 2 worden al 5 jaar lang bewoond door ringmussen, 1 door een koolmees (in een boomkruiperkast) en 1 is praktisch altijd leeg: 1 jaar zat er een paartje boomkruiper in

huismussen zitten niet bij ons, maar onder het riet moet het ook kunnen lijkt me
groet,
Redmar

Thijs Fijen

en uilen komen die wel eens voor. Anders is een uilenkast wel iets leuks.
Thijs Fijen

redmar_woudstra

er zit al een jaar of 5 een paar kerkuil succesvol te broeden in de boerderij op 100m van ons huis. Ransuil heb ik zeer recentelijk gehoord en mijn vader heeft in 1983 ofzo eens een bosuil in de tuin gehad, dus ik denk niet dat het loont.
Steenuil komt niet voor in de omgeving, althans dat denk ik.  
groet,
Redmar

redmar_woudstra

hebben jullie ook nog tips voor struiken, vogelrijke wel te verstaan? bomen mogen ook....
groet,
Redmar

thijs

Thijs Udo
VWG Alkmaar

redmar_woudstra

groet,
Redmar

Thijs Fijen

Vlier, Lijsterbes, Hulst, Mastjes (soort kleine maar hele dichte naaldbomen, broeden heggemussen, roodborstjes, winterkoninkjes in) Vlinderstruik, Fruitbomen, een veel zaaddragende plantjes...
Thijs Fijen

Bram Rijksen

En natuurlijk... Viburnum opulus (Gelderse Roos). Voor als je je 's winters tuin wilt opleuken met haakbekken en pestvogels!

Persoonlijk zou ik voor inheemse en gebiedseigen soorten kiezen; vaak zitten hier ook soorten genoeg bij die anntrekkelijk zijn voor vogels, zowel als voedselbron als nestgelegenheid. Maar e.e.a. hangt natuurlijk wel af van de beschikbare ruimte: een Sleedoorn planten in een beplantingsstrookje van een meter breed, is bijvoorbeeld niet handig.
Verder hangt het al of niet vogelrijk zijn van je tuin erg af van de manier van beheren. Als je de ruimte hebt, is een takkenril in een strook bosplantsoen bijvoorbeeld helemaal top. Maar dan moet je wel een aardige tuin hebben...

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen

redmar_woudstra

we hebben een behoorlijk vogelrijke tuin, met in de winter veel sijsen, vinken, enkele goudvinken, kepen etc.
verder broed er het nodige
volgens mijn vader slaat gelderse roos niet echt aan, maar fruitbomen zijn ook wel leuk.
groet,
Redmar

thijs

Planten die vogels aantrekken:
Zonnebloem, vlas, kaardebol, kleine en wilde, teunisbloem, kamille, mottekruid, boekweit, en paarse morgenster.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Ellen Luijks

misschien is dit iets voor je. Kun je gratis bestellen.
folders

Groetjes
Groetjes

Ellen

Thijs Fijen

Heeft iemand ervaringen met een halfopen nestkast (voor winterkoning, roodborst, heggemus)??

En weet iemand of een Merel paartje een nest 2 jaar achter elkaar gebruikt. Zonee dan kan ik het nest verwijderen, zoja dan laat ik het lekker zo.
Thijs Fijen

jasper

Bij ons hebben de Merels het nest twee keer gebruikt! Weet alleen niet of dit uitzonderlijk is, je kan gewoon het nest laten zitten, misschien gebruikt de Merel het nest volgend jaar wel weer!