Ectobius vittiventris??? (midden-frankrijk)

Gestart door belle, juli 01, 2009, 23:17:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

belle

Is uit dit matige plaatje nog iets op te maken?

Het is denk ik wel Ectobius? Beestje loopt snel over takjes van bomen en struiken in houtwallen.

Vindplaats: Midden-Frankrijk
Datum: 30 juni 2009

bvd

Tjitske Lubach
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

belle

Vandaag nog enkele foto's kunnen schieten van een ander exemplaar, mogelijk toch Ectobius pallidus?
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Arp

#2
Ik ga me voorlopig even niet aan de buitenlandse soorten wagen, maar misschien heb je hier wat aan (check vooral de eerste!):

  • (de) Baur, Hannes; Landau-Lüscher, Isabelle; Müller, Gabi; Schmidt, Marcus; Coray, Armin (2004) Taxonomie der Bernstein-Waldschabe Ectobius vittiventris (A. Costa, 1847) (Blattodea: Blattellidae) und ihre Verbreitung in der Schweiz - Revue Suisse de Zoologie, Vol.111(2), pp.395-424. (PDF hier) Met determinatiesleutel voor de Zwitserse soorten!
  • (en) Choate, P.M. et alli (2003) A Literature-based Dichotomous Key for the Identification of the Cockroach fauna (Insecta: Blattaria) of Florida - Species Identification - Insects of Florida, Insect Classification Exercise, Department of Entomology and Nematology, University of Florida (PDF hier)
  • (en) Gorham (1987) - Insect and Mite Pests in Food, an illustrated key, volume 1.  (PDF hier) Met determinatiesleutel voor veel van de soorten in de Verenigde Staten voorkomen.
  • (pt) Moreira da Costa Lima, Ângelo (1935-1937??) Blattariae - Insetos do Brasil, Tomo 1, Capítulo XIV. (PDF hier)

P.S. Nog even toevoegen voor Frankrijk:

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

belle

Hartelijk dank, ik ga ermee aan de slag.

Tjitske Lubach
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

spinnenvrouw

Citaat van: Pudding4brains op juli 02, 2009, 14:38:42 PM
Baur, Hannes; Landau-Lüscher, Isabelle; Müller, Gabi; Schmidt, Marcus; Coray, Armin (2004) Taxonomie der Bernstein-Waldschabe Ectobius vittiventris (A. Costa, 1847) (Blattodea: Blattellidae) und ihre Verbreitung in der Schweiz - Revue Suisse de Zoologie, Vol.111(2), pp.395-424. (PDF hier) Met determinatiesleutel voor de Zwitserse soorten!

Ik maak altijd gretig gebruik van de info die Arp opdiept, en daarom zag ik dat deze tabel  alleen gaat over de soorten die binnenshuis zijn opgedoken, al dan niet als dwaalgast.
In de supertuin van Tjitske kan dus nog iets opduiken wat niet in de Zwitserse tabel staat.
Jacomijn Prinsen

Arp

Citaat van: spinnenvrouw op juli 02, 2009, 21:59:55 PMIk maak altijd gretig gebruik van de info die Arp opdiept
Blij dat iemand er wat aan heeft  ;D

CiteerIn de supertuin van Tjitske kan dus nog iets opduiken wat niet in de Zwitserse tabel staat.
Zekers, temeer daar die tuin in Frankrijk ligt ;) Maar de tabel heeft wel 'lekker veel' soorten - vinnem wel tof  :blink:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)