Hoofdmenu

Vos op Vlieland

Gestart door thijs_vdkamp, juli 02, 2009, 10:54:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

thijs_vdkamp

hallo,

een vriend van mij heeft afgelopen zondagavond (28 juni) op Vlieland een vos gezien, tussen het Posthuis en de Militaire Basis, langs de Polderweg (aan de kant van de Kroonpolders).
Kan dit? aangezien de vos niet voorkomt op de waddeneilanden (of in elk geval niet voor hoort te komen).
En wat zou het evt. anders geweest kunnen zijn (iets in de zelfde orde van grootte van een vos)?

gr.Thijs van de Kamp
Thijs
Mattheüs 6:26a

J&L


mlahaye

Ai, ai, ai. Een regelrechte ecologische ramp:

http://www.staatsbosbeheer.nl/Actueel/Nieuws/Vermoedelijk%20vos%20op%20Vlieland.aspx

Dit betekent einde van de grondbroeders op Vlieland als het niet lukt om de vos uit te roeien. Juist de Waddeneilanden waren een laatste bolwerk van talloze zeldzame broedvogels. Voor een vos is Vlieland echt te ver om te zwemmen, dus zullen de vossen actief zijn uitgezet. Een werkelijk criminele daad en een schandalig staaltje ecologisch vandalisme.

De waarneming van 28 juni komt nu wel in een heel ander daglicht te staan. Wie-o-wie maakt de eerste foto van een levende vos op Vlieland?

Maurice La Haye
admin

Oenanthe

Het jeugdjournaal toonde dinsdagavond een overduidelijke vos die op Vlieland is gefilmd. Welke zieke geest hiervoor verantwoordelijk is weet men niet maar er worden pogingen in het werk gesteld om het dier te verwijderen. Wellicht ook een idee om de controle op de veerboot een beetje aan te scherpen?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

Ik zie toch nog liever Edelherten....
En controle op de boot, lijkt me niet dat ze met de gewone boot meekomen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BramtK

Afschot, zonder meer.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs


mlahaye

Even wat berichten verwijderd. Discussies over wel of geen afschot kunnen beter worden gevoerd op het forum 'praat-maar-raak' en tegelijk besef ik ook dat ik een eerste minder genuanceerde bijdrage heb geleverd. Feit is dat er een vos (of meerdere) op Vlieland rond loopt en dat de lokale FBE, op aanvraag van Staatsbosbeheer en in overleg met gemeente, provincie en Ministerie van LNV, gaat trachten met afschot het dier (of dieren) te verwijderen om verdere schade aan de grondbroedvogels nu en in de toekomst te voorkomen.

Maurice
admin

grutto


Het aantal vossen moet natuurlijk nog laag zijn maar wat is de schade enorm!
Ik wist dat de schade van vossen aan bodembroeders groot kan zijn maar deze genoemde aantallen zijn wel heeeel hoog.
Dit voorjaar was het op Balgzand ongeveer vergelijkbaar !

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

thijs_vdkamp

Thijs
Mattheüs 6:26a

HansJWG

Groet, Hans

Jeroen Nagtegaal

Uhm, Kan nog een leuke politieke discussie gaan opleveren als hij het echt heeft gedaan...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


wouterbosgra

Fantastisch die reacties bij de Telegraaf ook! Hartelijk gelachen, bedankt.