Libellen in de Cevennen voor een odonatabeet

Gestart door joostheeremans, juli 01, 2009, 15:58:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

joostheeremans

Komende weken zit ik in Frankrijk in de Cevennen. Hier http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Le+Mattas,+30430+M%C3%A9jannes-le-Clap,+Gard,+Languedoc-Roussillon,+Frankrijk&sll=43.849285,4.47387&sspn=0.855691,1.766052&ie=UTF8&ll=44.248673,4.35874&spn=0.01328,0.027595&t=h&z=15&iwloc=A om precies te zijn. Ik weet eerlijk gezegd nog zeer weinig tot niks van libellen maar omdat ik toch zat tijd daar heb en toch veel in de natuur zal zijn leek me dit een mooie gelegenheid om daar wat verandering in aan te brengen. Gister heb ik al "Libellen van Europa" van Klaas-Douwe B Dijkstra gekocht, dus daar moet ik wel enigszins mee uit de voeten komen. Nou zie ik de verspreidingskaartjes en vliegtijd staan, maar kan ik alles niet even goed op waarde schatten. Weten hier mensen wat ik daar redelijkerwijs kan verwachten en wat goede plekken daarvoor zijn. Ik heb voorgaande jaren oa bosbeekjuffers en een tanglibel gezien en vond hoge concentraties libellen langs de rivieren en watervallen, maar determineren vond ik moeilijk. Zijn er tijdstippen op de dag dat libellen wat meer stil zitten en wat makkelijker te benaderen zijn? En waar moet je eigenlijk op letten als je een libel benadert, net zoals vlinders, niet je schaduw over ze heen laten vallen? Goed dit zijn voor nu wel even genoeg vragen van mijn kant. Bij voorbaat dank
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-