Dieren verblinden met licht?

Gestart door maarten33, juli 01, 2009, 15:02:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

g.j. keizer

Citaat van: arend op augustus 11, 2009, 16:45:41 PM... vast weer bedacht door een journalist.

Arend,
Nou nee, het gaat om een letterlijk citaat uit het persbericht van SBB, dus hooguit door een persvoorlichter, die herhaalt wat de (ervarings)deskundigen binnen SBB hem of haar verteld hebben. Lijkt mij toch een betrouwbaardere bron dan een individuele jager.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

arend

In dat geval twijfel ik zeer aan de expertise die rond loopt bij sbb. Ik hoop dat de jagers die voor hun het werk opknappen omdat ze het zelf niet kunnen meer ervaring hebben.

Maar daarvoor zijn de betreffende jagers dan ook gevraagd.

arend

maarten33

Citaat van: g.j. keizer op augustus 11, 2009, 16:57:31 PM
Citaat van: arend op augustus 11, 2009, 16:45:41 PM... vast weer bedacht door een journalist.

Arend,
Nou nee, het gaat om een letterlijk citaat uit het persbericht van SBB, dus hooguit door een persvoorlichter, die herhaalt wat de (ervarings)deskundigen binnen SBB hem of haar verteld hebben. Lijkt mij toch een betrouwbaardere bron dan een individuele jager.

Staatsbosbeheer laat nogal wat gaten open in dat persbericht. De mededeling dat het "de fauna verstoord". geeft direct weer 2 nieuwe vragen. 1.- Wat verstaat men onder fauna? 2.- wat verstaat men onder verstoring.

Alleen gedegen wetenschappelijk onderzoek en of informatie  kan aantonen dat, er bij die specifieke dieren/insecten/vogels/amfibieen, een teveel aan licht schadelijk is.

Zo heeft iedere organisatie en of persoon zijn belangen dus ook SBB. Zij zullen wrs een persbericht naar buiten brengen dat gebaseert is op onderzoek/bevindingen. Echter het persbericht is te wazig om er conclusie's uit te trekken mbt de topicvraag.
Daarbij geloof ik nog steeds wat Arend waarneemt, vraag me hierbij wel af wat de afstanden zijn. En ook dan weet je niet of ze letterlijk verblind zijn of dat ze uit angst (freeze) stil blijven staan.






   

arend

#63
Aangezien wij werken met laserafstands meters(leica) om de afstand tot de vos voor het schot te bepalen kan ik dat redelijk nauwkeurig zeggen. de korste afstand voor een vos was 30 meter de verst waargenomen vos was 600 meter. De meeste zien wij tussen de 100 en 175 meter. 

alle vossen worden gemeten dus niet alleen de vossen die geschoten worden.

Windekind

Citaat van: arend op juli 03, 2009, 16:26:55 PM

ps. let wel dat dit absoluut verboden is zonder een vergunning. schijn je deze dieren aan zonder vergunning dan is dat verstoring van de fauna en eventueel verdenking van stroperij.

Arend, hier geef je zelf ook aan da het verstoring is, wat dat dan ook moge zijn.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

g.j. keizer

Citaat van: ELMARPRINS op augustus 12, 2009, 16:46:12 PM
Citaat van: arend op juli 03, 2009, 16:26:55 PM... let wel dat dit absoluut verboden is zonder een vergunning. schijn je deze dieren aan zonder vergunning dan is dat verstoring van de fauna en eventueel verdenking van stroperij.
Arend, hier geef je zelf ook aan dat het verstoring is, wat dat dan ook moge zijn.

Elmar,
En een vergunning is nodig, omdat verstoring op welke manier dan ook volgens de F&F-wet niet is toegestaan.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

arend

juridisch is dat de reden dat er een vergunning nodig is en waarop de wet word uitgelegd. dat wil niet zeggen dat je ieder dier er mee verstoord.

daarnaast komt dat de dieren gewend zijn aan lichten die rondgeschenen worden vanwege de auto's die overal rijden.

grutto

Citaat van: arend op augustus 11, 2009, 16:45:41 PM
Dat vossen van schrik verstijven tijdens het aanschijnen is STOMWEG ONZIN.

Volgens mijn informatie is dit ook onzin. Jammer dat SBB met zn onzorgvuldig persbericht naar buiten komt. Ik kan me ook niet anders voorstellen dat er ook SBBers zijn die zich daar aan ergeren.

Maar er zijn natuurlijk ook andere dieren die op het licht reageren en eventueel weglopen of wegvliegen. Dit is een vorm van verstoring daar kan niemand onder uit denk ik.
Echter als ik bodembroeder ben vlieg ik liever een keer per week op door het licht van een lamp i.p.v. elke avond door een vos.

Bovenstaande afweging is ook gemaakt door diverse provincies en op dit moment wordt er in 9 a 10 provincies gebruik gemaakt van de schijnwerper.

Dus wat Arend doet is eigenlijk heel gewoon en gewenst.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

g.j. keizer

Citaat van: grutto op augustus 16, 2009, 18:34:03 PM1. Volgens mijn informatie is dit ook onzin ... onzorgvuldig persbericht ... Ik kan me ook niet anders voorstellen dat er ook SBBers zijn die zich daar aan ergeren.
2. Maar er zijn natuurlijk ook andere dieren die op het licht reageren en eventueel weglopen of wegvliegen. Dit is een vorm van verstoring daar kan niemand onder uit denk ik.
Tjeerd,
1. Bronnen ?
2. Dus ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

grutto

#69
Citaat van: g.j. keizer op augustus 16, 2009, 20:45:13 PM
Citaat van: grutto op augustus 16, 2009, 18:34:03 PM1. Volgens mijn informatie is dit ook onzin ... onzorgvuldig persbericht ... Ik kan me ook niet anders voorstellen dat er ook SBBers zijn die zich daar aan ergeren.
2. Maar er zijn natuurlijk ook andere dieren die op het licht reageren en eventueel weglopen of wegvliegen. Dit is een vorm van verstoring daar kan niemand onder uit denk ik.
Tjeerd,
1. Bronnen ?
2. Dus ?

1) Elke Provincie heeft een Faunabeheerplan dit is na te lezen op de diverse websites. Tevens worden op veel websites ook letterlijke ontheffingen gezet.

2) Bij verstoren moet je kijken naar de mate van verstoring. Ik begrijp en weet dat u daar heel strak in zit. Dat respecteer ik.
Maar verstoren tot op bepaalde hoogte is toegestaan. Deze "hoogte" is natuurlijk nergens benoemd.
Veel ontheffing voor kunstlicht zijn door amateur actievoerders waar Nederland er veel van heeft voor de rechter gebracht. Resultaat ( op een enkele schorsingen na) dat deze methode volstrekt geaccepteerd is en in de praktijk dagelijks wordt uitgevoerd.

Dus !

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd