Onbekende paddestoel

Gestart door Marian en Bert, juni 11, 2006, 22:22:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marian en Bert

Wie weet wat dit voor paddestoel is?
Ik dacht zelf aan een champignon omdat de sporen rose/bruin zijn en de steel een rokje heeft.
Er stonden diverse exemplaren waarvan er enkele wat lichter waren gekleurd dan deze op de foto (gemaakt bij avondlicht) en er stond een jonger exemplaar dat boller en witter is. Hoed dia ± 8 cm.

Bij voorbaat dank,
Marian

Marian en Bert

Foto onderzijde

knabenkraut

#2
blauwplaatstropharia
groetjes,
Dini

Marian en Bert

#3
Hoi Dini,

We hebben ook even gedacht aan een Blauwplaatstropharia maar zagen daar vanaf omdat op de foto in der Pilze der Schweiz de hoeden van de jonge exemplaren bruin gekleurd zijn.
Ik heb de sporen van onze paddestoel gemeten. Lengte tot 14 micrometer en dat bracht ons ook in verwarring want geen enkele champignon (de grootsprorige champignon evenmin) heeft zulke grote sporen.

Bijgaand een foto van de sporen van de kleine witte paddestoel. De orginele kleur van deze sporen is wat lichter namelijk rose/bruin en wat doorzichtiger.
Ik krijg de kleur in de camera nog niet goed afgesteld.
Een foto van de sporen van de eerste paddestoel konden we helaas niet meer maken.

Groeten van Marian

Supersnel, Dini,

We voeren hem in,
Groeten van Bert

knabenkraut

#4
De kleur van de hoed is heel variabel.
Vandaag ben ik in laren geweest bij de kinderboerderij. Daar stonden er wel 100.
Deze hadden een paarsrode kleur. Er zaten ook wat koperbruine bij.
Ze groeiden op houtsnippers.
Ik kan hier wel enkele foto's van toevoegen.
Wat ik begrepen heb is de manchet ook een indicatie.
groetjes,
Dini

knabenkraut

groetjes,
Dini

knabenkraut

Vorige week op een andere locatie deze bruine, maar wel dezelfde manchet.
groetjes,
Dini

a.houter

CiteerDe kleur van de hoed is heel variabel.
Vandaag ben ik in laren geweest bij de kinderboerderij. Daar stonden er wel 100.
Deze hadden een paarsrode kleur. Er zaten ook wat koperbruine bij.
Ze groeiden op houtsnippers.
Ik kan hier wel enkele foto's van toevoegen.
Wat ik begrepen heb is de manchet ook een indicatie.
Zo gauw je bij dit soort paddestoelen houtsnippers vermeldt, kun je meteen ook aan Psilocybe (Stropharia) denken. In dit geval w.s. P. rugosoannulata. Een champignon met die kleur hoed ken ik (nog) niet.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Marian en Bert

Kruisende mails, André, dat heb je met die snelle mensen. Zie ons eerste antwoord op Dini haar mail, hierboven.

Bedankt voor je reactie en je latere bevestiging (dat zie ik toch goed?)

Groeten,
Bert


knabenkraut

nog een foto van de plaatjes, die sterk overeen komen met die van Marian en Bert.
groetjes,
Dini

a.houter

Er is nog niets bevestigd Bert, Dini en ik hebben even een onderonsje gehad, omdat die discussie te breedvoerig zou zijn voor het forum. Maar we komen ernog op terug. Negeer mijn opmerking wat de champignon betreft maar voorlopig.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

a.houter

ik denk dat ik mij aansluit bij Dini, maar dan kan ik jullie opmerking over kleuren niet plaatsen. Zoals ik bij Dini al opmerkte: roze sporen(plaatjes?) en klein wit bolletje wijst weer naar champignon.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Marian en Bert

#12
Hoi André en Dini,

Op een drie jaar geleden gestorte, inmiddels begroeide, heuvel stonden links van het paadje naar boven een hele serie bruinige paddestoelen zoals op de foto's. Aan de rechterkant, wat klein spul, waaronder een spierwit bolletje (geschubt), die we automatisch voor een champignon hielden.

Groeten,
Bert

a.houter

De ring aan de paddestoel is net zo karakteristiek als de houtsnippers: net een ouderwetse kanten kraag, de foto van Dini liet dat goed zien. Dat is typisch voor Psilocybe (Stropharia) rugosoannulata. De sporenmaten sluiten in ieder geval ook aan.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Marian en Bert

#14
Hoi André

Citeernet een ouderwetse kanten kraag, de foto van Dini liet dat goed zien

Is ook goed op onze tweede foto, in het spiegeltje, te zien.

Citeerheuvel stonden links van het paadje naar boven een hele serie bruinige paddestoelen

En op het paadje liggen in ons geval ook houtsnippers (Marian was gisteravond even ter plekke).
De "albino" bleek een uizondering, er stonden nu nog alleen maar bruine exemplaren

Vriendelijke groet,
Bert