Een interessante discussie. Het wijst mij op dingen waar ik nooit bij heb stilgestaan. Ik ben ook een van die amateurfotografen die met de digitalefotografie ook de insecten, cq. de natuur ontdekt heeft. Het heeft mij veel bewuster gemaakt van de natuur. Nooit geweten dat er zoveel verschillende insecten alleen al in onze tuin en wei te vinden zijn. Het heeft me heel erg nieuwsgierig gemaakt naar alles wat groeit en bloeit. Heeft me er ook toe gebracht om mijn tuin aan te passen, wat minder netjes te houden bijv., zodat allerlei beestjes een onderkomen kunnen vinden. Afgevallen fruit blijft liggen voor de insecten, extra planten planten die insecten aantrekken enz.. Allemaal heel positief, neem ik aan. En dan komt er zo'n discussie en dan schrik ik toch wel. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat ik, al ben ik steeds heel voorzichtig, ga ik hooguit een paar stappen van een pad af en breek ik bijv. nooit takken af om ergens beter bij te kunnen, alleen al door ergens te zijn/ te lopen toch ook al de natuur verstoor. Daarom vind ik zo'n site als Waarneming en zeker het forum, zo geweldig. Het helpt enorm bij de bewustwording van de natuur, ik zal nu nóg voorzichtiger zijn. Misschien dat er op de site ook een educatief onderdeel ingebouwd kan worden, waar beginnende natuurliefhebbers/fotografen zoals ik allerlei handige tips en wetenswaardigheden kunnen vinden over hoe juist te handelen en de effecten die bepaalde handelingen kunnen hebben op de natuur. Zoals ik al elders in een topic gezegd heb, ik vind het fijn dat door mijn foto's ook familie en vrienden steeds meer bewust worden van de verscheidenheid van de natuur en dat lijkt me toch een heel positief punt. Maar dat positieve brengt ook nadeel mee zoals jullie al stellen hier. Vandaar mijn voorstel om een stuk educatie in te bouwen op de site, zodat wij wat kunnen leren en dat samen met onze foto's kunnen doorgeven aan anderen! Ga zo door met jullie goede werk! Ik leer graag, zodat wij en na ons nog vele generaties van onze prachtige natuur kunnen genieten!