Dolf,
Je kent dit doument
http://waarneming.nl/download/vervaging.pdf neem ik en dat heb je ook goed gelezen ?
Nog even over vervaagde en embargo waarnemingen i.c.m. admins
Onze admins hebben de belofte afgelegd om dit soort waarnemingen niet te delen met anderen. Dat zo`n waarneming toch op straat komt zal meer te maken hebben met het ons kent ons clubje waar zo`n waarneming vast welk bekend is.
Op dit forum lopen nu 5 discussies over dit onderwerp (vervaging, embargo en km2 vervaging) dat het mogelijk handig is om daar 1 onderwerp over op te zetten zodat we met zijn allen naar een werkzame oplossing kunnen werken.
Natuurlijk is het altijd makkelijk om met het vingertje naar deze site te wijzen want die zijn makkelijk bereikbaar dit i.t.t. tot de hondenuitlater , de fotograaf met wangedrag, de instantie die de aanleg van een weg goedkeurt of de verdroging van kwetsbaar gebied door water onttrekking.
Informeer bij de vlinderstichting eens hoeveel extra libellen waarnemingen ze sinds 2006 hebben binnen gekregen via deze site. Hetgeen ook bijdraagt aan een betere kennis van verspreiding van soorten.
Door soortgroepen te combineren vindt steeds meer kruisbestuiving plaats: de vogelaar gaat in juli-augustus libellen kijken.
Stel:
Op waarneming.nl mogen per soort maar .. foto`s geplaatst worden, wat gaan de fotografen dan met hun foto`s doen ?
Oncontroleerbaar op een flickr site plaatsen ? waardoor mogelijk ook de waarneming zelf verloren gaat.
Een punt wat je zeker maakt en waar iets mee gebeuren moet is het feit dat waarnemingen soms uit gebieden komen waar je niet mag komen.
Het punt is hoe controleer je dat ?
welke gebieden ( of delen daarvan) zijn ontoegankelijk
of was op die dag toevallig een excursie in dat gebied ( dan mag je wel invoeren ?/!)
of had de waarnemer een ontheffing. een beperkt aantal invoerders werkt ook professioneel .
of is de waarneming toch vanaf een pad gedaan met een flinke telescoop
moeilijk moeilijk
met mensen die serieus over dit onderwerp willen discussieren treed ik graag in contact, aan one liners heb ik niet zoveel.