Werk van een das?

Gestart door Rick_Karsenbarg, juni 24, 2009, 13:48:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rick_Karsenbarg

Deze egel vond ik in mijn weide voordat ik wou gaan schudden. Ik had al even de hulplijn ingeschakeld, Tim Asbreuk dacht aan het werk van een das, wat dachten jullie er van?
mvg,

Rick



Wat voor de rups het eind van zijn leven is, is voor de wijze een vlinder

huysse


lukkie

Ik denk ook aan maaislachtoffer. Had een das niet de egel opgegeten?
Groeten, Luuk

Lampe

Maaislachtoffer is wel het meest voor de hand liggende...
Vriendelijke groet,

Nico

Rick_Karsenbarg

Nee ik weet zeker dat dat niet zo is, ik heb het zelf gemaaid, en zelf daarna nog twee keer geschud. Het is een kleine weide, en ik ben er zelfs met de gavel langsheen geweest. Dus heb er al drie dagen met de neus bovenop gezeten :rolleyes:

De egel is van binnenuit helemaal leeggegeten op de stekelhuid en de poten na
mvg,

Rick



Wat voor de rups het eind van zijn leven is, is voor de wijze een vlinder

Lampe

#5
Waarom wordt dan gelijk aan das gedacht? :)

Wij maaien, schudden en zwelen zelf ook veel. Je oog moet er maar net op vallen als er zoiets ligt. Beetje gras/hooi er over en tis al weg.

Das.. Vos.. Over het algemeen weet de egel zich wel te redden. Een hond lukt het ook maar niet zo.

Ik denk toch dat het een slachtoffer ergens van is die daarna opgegeten is. Sorry :)
Vriendelijke groet,

Nico

Rick_Karsenbarg

Jah al met al denk ik dan inderdaad ook aan de mogelijkheid dat die egel eerst "maai" slachtoffer is geworden en dat er daarna een tot nu toe onbekende mee aan het eten is gegaan.

Wij dachten aan die mogelijkheid van de das, aangezien er ook zon voorbeeld staat in "De das gered" (Dirkmaat et al). Het schijnt dat dassen vrij handig zijn met het "leeg eten" van een egel.
Aangezien er hier in de buurt een aantal burchten zitten, en er regelmatig sporen en wissels rondom het erf lopen vroeg ik mij dit af ;)
mvg,

Rick



Wat voor de rups het eind van zijn leven is, is voor de wijze een vlinder

Pieter Baalbergen

Hej Rick,

Ik kan me in je laatst geplaatste reactie goed vinden, ik ken het gebied een beetje en er komen inderdaad veel dassen voor. Dirkmaat heeft het geval mooi beschreven in zijn boek (ik heb het even nagezocht).
Goed gebruik gemaakt van de voorhanden zijnde informatie en zelf de links gelegd: een echt geval van puntjes op de i :blink:

Hoi, Pieter
Groet, Pieter Baalbergen

Vogels kijken en tussen de 12 en 25?
www.vwg.njn.nl

lukkie

Oehoe's kunnen er ook wat van. :o
Maar dat zal met deze egel wel niet gebeurd zijn.

http://oehoe.web-log.nl/photos/uncategorized/2008/04/20/egeloehoe.jpg
Groeten, Luuk

Tinok

Citaat van: lukkie op juni 25, 2009, 16:29:34 PM
Oehoe's kunnen er ook wat van. :o
Maar dat zal met deze egel wel niet gebeurd zijn.

http://oehoe.web-log.nl/photos/uncategorized/2008/04/20/egeloehoe.jpg

Brrrr wat een akelige foto :P
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Lampe

Citaat van: Pieter Baalbergen op juni 25, 2009, 15:54:14 PMDirkmaat heeft het geval mooi beschreven in zijn boek

Dat heeft ie zeker :D
Vriendelijke groet,

Nico