nieuwe camera

Gestart door sjonnoh, juni 30, 2009, 16:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjonnoh

hallo allemaal!
Op het moment heb ik een Lumix panasonic DMC-FZ28, 18 X optische zoom en 10,1 megapixels.
Ik had vandaag in een blad een camera gezien, namelijk Olympus 590 UZ, die 26 optische zoom heeft en 12 megapixels voor maar 200 euro!
mijn vraag is nu of dit dus wel klopt en wat misschien nadelen zijn met deze camera vergeleken met de lumix panasonic.
zelf ben ik op zoek naar een camera die dus vooral voor het fotograferen van vogels bedoeld is. Bij de panasonic vind ik de kwaliteit best goed, alleen wil wel verder kunnen inzoomen en vind ik wel dat het scherp stellen best lang duurt (als je een roofvogel probeert te fotograferen moet je wel heel snel zijn). Dus mijn uiteindelijk vraag is/zijn: is de olympus scherper, kan deze dus inderdaad verder inzoomen zonder dat de fotokwaliteit slechter word en is deze eventueel sneller met scherpstellen?
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Jeroen Nagtegaal

26x optische zoom? Dat krijg je nooit stilgehouden zonder statief,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

sjonnoh

jah, dat denk ik niet nee, maar klopt dit echt??
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

alegro

Grüezi mitenand,
Arjan

marcel123

#4
Of lees de reviews op internet.
Ik overweeg de aanschaf van iets uit de Lumix panasonic DMC-FZXXX serie omdat vogelfoto;s niet zo goed gaan met maar 4x zoom.
Je bent verder wel tevreden over die camera?

-----
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=83810.msg575948#msg575948 waarschijnlijk ook een Panasonic..

pia zz

Gewoon in de winkel proberen, maar zoals Jeroen al zegt, zonder statief zal dit moeilijk worden, om scherpe foto's te krijgen, want bij de minste beweging heb je al onscherpte. Heb zelf oa een canon met 10 keer zoom, en dat is al moeilijk om stil te houden en scherp te krijgen.
  groet Pia.

sjonnoh

Citaat van: optilete op juli 05, 2009, 21:46:36 PM
Of lees de reviews op internet.
Ik overweeg de aanschaf van iets uit de Lumix panasonic DMC-FZXXX serie omdat vogelfoto;s niet zo goed gaan met maar 4x zoom.
Je bent verder wel tevreden over die camera?
over de camera die ik nu heb, panasonic dmc-fz28 ben ik wel redelijk tevreden mee. je kan er mooi foto's mee maken van (vogels) van ongeveer 20 M, daarna worden de foto's wel iets minder. verder is de film functie heel slecht. ten 1ste is het geluid HEEL slecht te verstaan en als je tijdens het filmen inzoomt, stelt de camera niet meer scherp op datgene waar die op gericht is. Best vervelend dus als je een vliegende vogel wilt filmen. maar als je ongeveer wilt weten hoe de fotos eruit zien zou ik zeggen dat je even mijn waarnemingen moet bekijken, zijn (bijna) allemaal met foto's.

Citaat van: pia zz op juli 05, 2009, 22:35:05 PM
Gewoon in de winkel proberen, maar zoals Jeroen al zegt, zonder statief zal dit moeilijk worden, om scherpe foto's te krijgen, want bij de minste beweging heb je al onscherpte. Heb zelf oa een canon met 10 keer zoom, en dat is al moeilijk om stil te houden en scherp te krijgen.

Ik heb dus zelf nu 18 X optische zoom en doe het zonder statief en heb toch zeker geen moeite dat het beeld zoveel beweegt, eigenlijk zowat helemaal niet. Maar misschien dat mijn camera een goeie stabilisator heeft en misschien de olympus niet.
Ik zal dan toch maar even wat op internet wat rondzoeken  ;)
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Windekind

de beste site om e.e.a. eens na te kijken blijft m.i. de engelse site Dpreview.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

sjonnoh

Citaat van: ELMARPRINS op juli 06, 2009, 18:38:19 PM
de beste site om e.e.a. eens na te kijken blijft m.i. de Engelse site Dpreview.

bedankt voor de link, ik zie daar volgens reacties dat deze hele onscherpe foto's heeft en is ook heel slecht gewaardeerd. Mijn camera is daar veel hoger gewaardeerd.
Ik ga wel even verder rondneuzen op deze site naar camera's :P
Hartelijk dank!
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

redmar_woudstra

Als ik andere reviews bekijk van dergelijke camera's (compact met veel zoom), komt Panasonic er altijd relatief goed vanaf, samen met Canon. Over het algemeen komen deze merken bovenaan de lijstjes.
groet,
Redmar

Rene de Ruijter

De Olympus SP590 lens is max. 676 mm.
Heb zelf de Pansonic DMC FZ18 gecombineerd met een televoorzetlens,kom hiermee op 860 mm,op lagere resoluties zelfs nog meer.
Gebruik hem naast mijn spiegelcanon en ben er tevreden over.
Kosten van de voorzetlens+adapter is ca. 150 euro.
Hiervoor de Olympus SP550 gehad,had juist met deze camera focusproblemen,duurde soms wel meer dan een seconde !!
Ander nadeel van Olympus zijn de duurdere geheugenkaartjes.
Er kan nu wel al XD en microSD in,maar nog steeds geen SD!
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

Windekind

#11
.... en de FZ38 is er nu ook (sorry, aankondiging)
Zelfde zoom, maar snelle af (ik geloof twee keer zo snel), hd film etc.
Ik heb nu ook wat testen gelezen van de fz28 en fz38 en ik zou deze zeker niet inruilen voor de olympus 590uz.
Ben wel benieuwd naar de ervaring van jouw teleconverter met de tz18 rene.
Blijkbaar een 1.7x cconverter. welk merk ?
Hoe is de kwaliteit, lichtverlies etc.
Had zelf ooit een goedkope tokina 2.0. converter op een conventionele nikon 300mm, om uit te proberen, maar dat was echt bagger.
Heb je wat foto's op verre afstand om een ste late zien hier (al is het lastig met het kleine uploadgeheugen). Maar een zware crop of zo zou een beeld kunnen geven.
wat is jouw ervaring met de fz28 verder johnny?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

sjonnoh

de foto's van dichtbij zijn toch best wel mooi en de stabiliteit van de lens is ook heel goed, alleen bij foto's van ver heb je dus wel eens dat de vogels op de foto's een beetje anders uit gaan zien (andere kleur). Ook is de film kwaliteit toch wel heel slecht. als je filmt en gaat inzoomen dan blijft het beeld onscherp en het geluid is ook slecht.

hier dan even een paar foto's die ik genomen heb met de camera. (foto 1, ik gok 6 meter afstand, foto 2 gok 8-10 m afstand in beweging, foto 3 10 m afstand op een licht mistig moment, foto 4 van ong 30 meter afstand, foto 5 licht weerkaatsing, alleen kan ik hier nog wat op proberen waar ik laatst achterkwam).
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

vuurvlinder

Filmen gaat met mijn Canon Powershot S5IS heel goed. Er staan wel wat filmpjes op mijn Hyves om dit te checken.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

sjonnoh

mooie waterval! alleen maakt hyves de videokwaliteit wel een beetje blokkerig. Overigens, ik had toevallig vandaag een libel gefotografeerd die ik nog niet eerder had gezien en zag die volgens mij ook op jouw hyves, de vuurlibel, is dit ook de vuurlibel?

trouwens, hier een film van mij camera, ik stond toen ongeveer 6 meter van de kleine plevier vandaan: http://www.youtube.com/watch?v=ybDM5RPds9g
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Jeroen Nagtegaal

Inderdaad een Man Vuurlibel,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

sjonnoh

bedankt voor de bevestiging, zal hem ook even toevoegen  :blink:
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

vuurvlinder

#17
Leuke waarneming. :duim: En inderdaad, hyves laat weinig heel van filmpjes!

Edit: Leuk filmpje van je Kleine plevier.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

sjonnoh

ja, ik weet eigenlijk nog steeds niet waarom hij zo op en neer ging, heb het eigenlijk meerdere vogels zien doen (voornamelijk strandvogels). in ieder geval kan je dus een beetje horen dat het geluid gedempt wordt.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Rene de Ruijter

#19
@ ELMARPRINS
zie voor meer info over een voorzetlens voor de Panasonic:

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=61048.0

En hier staan foto's gemaakt met de TCON-17 televoorzetlens:
http://fiveprime.org/hivemind/Tags/tcon17
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

Rene de Ruijter

@ sjonnoh
Ik heb de exif-gegevens van de tureluurfoto bekeken.
Denk dat je met het anders instellen van je camera nog wel het een en ander kan verbeteren.
De foto is gemaakt in de Landschap-mode en ik mag toch aannemen dat de tureluurs belangrijker waren dan het landschap !
Probeer het eens met de volgende instellingen:
Camera op de A-stand,f-nummer met het kleine joystickje zo laag mogelijk zetten,bijv. 2.8 of 3.2.
In het menu Meetfunctie en AF Mode op het kleinste puntje.
Dat zijn dan de basisinstellingen.

Mocht het water veel schitteren dan de belichting 1 of 2 streepjes in de plus zetten.
Bij "donker" water belichting 1 of 2 streepjes in de min zetten.
Eventueel bij twijfel over belichting de Autobracket functie gebruiken,
dan maakt de camera 3 fotoos met verschillende belichtingswaarden.

Met statief is ook wel wat winst te pakken,echter als je gewoon blijft doorklikken zit er meestal ook wel een "onbewogen" foto tussen.
Hoop dat je aan het bovenstaande wat hebt,succes ermee !! :duim:
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

sjonnoh

bedankt voor de info, ik hoop dat het werkt, alleen moet ik je teleur stellen, die foto van de tureluur was auto, geen landschap. overigens over f2.8, wat houd dit precies in? En ik kan maar ook niet vinden hoe je nou meerdere foto's achter elkaar kan laten fotograferen (ben het boekje ook kwijt van de camera, ook niet zo slim)
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Rene de Ruijter

Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

Rene de Ruijter

Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

sjonnoh

met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

marcel123

Citaat van: Windekind op juli 29, 2009, 20:57:49 PM
.... en de FZ38 is er nu ook (sorry, aankondiging)
Zelfde zoom, maar snelle af (ik geloof twee keer zo snel), hd film etc.
Ik heb nu ook wat testen gelezen van de fz28 en fz38 en ik zou deze zeker niet inruilen voor de olympus 590uz.
Maar een zware crop of zo zou een beeld kunnen geven.
wat is jouw ervaring met de fz28 verder johnny?
Zijn er meer mensen met ervaring met de fz 38?

gko

ik zou voor jouw doeleinden meteen iets kopen wat echt een verbetering geeft.
Zoals hiervoor al gezegd zal deze verandering maar marginaal betere foto's gaan geven (als ze al beter worden),
dus laat de olympus schieten en ga op zoek naar iets waarmee je echt betere foto's zal kunnen maken.
Dit kost natuurlijk wel wat, maar op deze manier geef je ook veel geld uit met al die uitprobeercamera's
met vr gr gkoopman

sjonnoh

klopt, momenteel ben ik al aan het sparen voor een camera die meteen een stuk beter is. Weet alleen nog niet voor welke en wat voor bedrag. ik denk dat ik tot de 3000 of 3500 wel goed genoeg zit?
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

DuDe

Citaat van: sjonnoh op november 03, 2010, 16:54:16 PM
klopt, momenteel ben ik al aan het sparen voor een camera die meteen een stuk beter is. Weet alleen nog niet voor welke en wat voor bedrag. ik denk dat ik tot de 3000 of 3500 wel goed genoeg zit?
Dat hangt natuurlijk wel van het aantal en de kwaliteit van de objectieven af. Wil je én (tele)zoom én macro én groothoek? Maar voor dat geld kun je een hele mooie set samenstellen hoor!
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

sjonnoh

voorlopig is deze camera wel goed genoeg voor macro, dus het gaat alleen om een tele (wat is groothoek?)

foto's van dit soort kwaliteit is toch niet hoger dan €3500,- hoop ik?
http://waarneming.nl/waarneming/view/50628045
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~