Gal op Fraxinus

Gestart door Volker, juni 29, 2009, 16:31:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Volker

Hallo

Deze gal ik gevonden op Fraxinus. Is het Psyllopsis fraxini of Psyllopsis discrepans?

Bedankt Volker

Margreet Kwh

Hoi Volker,

ik zie in Redfern en Shirley dat je daarvoor de nimfen moet identificeren, de gallen zien er het zelfde uit.  :huh:
De ene soort (Psyllopsis fraxini L.) is algemeen; de ander (P. discrepans Flor) zeldzaam.
Misschien kan Floris nog wat licht op deze zaak werpen?

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Floppy

Hoi Volker,
Vrijwel zeker Psyllopsis fraxini (Linnaeus, 1758). Die komt overvloedig  voor in Nederland.
Volgens de verspreidingsgegevens van Fauna Europaea komt P. discrepans in Nederland niet voor.
Weliswaar zegt dat niet alles, maar het maakt de kans dat het een P. discrepans is wel erg klein, terwijl P. fraxini volstrekt voor de hand ligt.
Overigens vermeldt Margreet terecht dat echte zekerheid identificatie van de nymfen vereist. :P
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

ad sonnemans

CiteerVrijwel zeker Psyllopsis fraxini (Linnaeus, 1758). Die komt overvloedig  voor in Nederland.
Volgens de verspreidingsgegevens van Fauna Europaea komt P. discrepans in Nederland niet voor.

Als iedereen hier maar van uitgaat komen we er nooit achter hoe het zit met P. discrepans. Als ik me niet vergis heb ik P discrepans onder de  :micro: gehad, moet even navragen.

Wordt eens tijd om wat beesten te gaan veramelen en te determineren. Kijken wat er uit komt. Meld dit nog wel tezijner tijd
groet,
Ad Sonnemans

Floppy

Je hebt natuurlijk gelijk, Ad.  ;)
Ben er benieuwd naar. Heb gisteren zelf nog eens met de  :micro: heel secuur zitten kijken naar vooral de zeer nauwe bladrandrollingen op Es. Meeste gallen helaas niet meer bevolkt. Maar wellicht hebben we geluk. Als ik wat heb, meld ik me.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

han.endt


ad sonnemans

#6
CiteerObolodiplosis robiniae!

Waarom denk je dat op Fraxinus? Zou voor mij een hele verrassing zijn?

Of Of Of en ik denk dat ik het redelijk goed zie is het een Robinia blad en geen fraxinus blad?????
Verkeerde foto of................. verkeerde determinatie van de boom


Ik denk dat je wel gelijk hebt Han,

Mij ging het meer om het feit, dat er te makkelijk van uitgegaan wordt dat Psyllopsis fraxini (Linnaeus, 1758) de bladvlo is op fraxinus als er worden aangetroffen. Er wordt maar door zeer weinige ingezameld om te kijken of P discrepans er niet tussen zit.

Ik moet er toch eens een sticky aan wijden zeker met plantenluizen, hoe belangrijk het is om de goede plantensoort bij de waarneming te zetten.........
groet,
Ad Sonnemans

han.endt

#7
Het is een blaadje van een Robinia en niet van een Es. Heel goed aan de nervatuur te zien. Over het algemeen zijn psyllopsis-gallen veel bobbeliger/onegelmatiger. De gal ziet er prima uit voor de Robiniagalmug.

ad sonnemans

was je me net voor.........
groet,
Ad Sonnemans

han.endt

Een goede plantenkennis is toch heel belangrijk, dat heb ik al eerder gemerkt.

Margreet Kwh

Hallo Han,

en anders zijn er gelukkig mensen op het forum die kunnen corrigeren! :duim:

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Floppy

Tja, daar ging ik dus ook flink in de fout.  :'(
Omdat Fraxinus als host werd vermeld, ben ik daar ook vanuit gegaan.
Dat is natuurlijk slordig, hoewel ik sowieso niet beschik over zoveel kennis van planten om in een dergelijk geval - een uitzondering daargelaten - aan een detail (in casu de nervatuur) te zien dat het om een geheel andere host gaat.
Wel had ik aan de gal zelf kunnen zien dat het waarschijnlijk geen psyllopsis-gal was, want zoals Han terecht opmerkt, zijn die veel bobbeliger/onregelmatiger.
Zoals Margreet dus stelt: en anders zijn er gelukkig mensen op het forum die kunnen corrigeren!
Met z'n allen komen we er wel.
De op de foto getoonde gal is dus: Obolodiplosis robiniae (Haldemann, 1847) op Robiniablad (Robinia pseudoacacia L.)
NL-naam: Robiniagalmug
Familie: Cecidomyiidae
Eis-code: OBOLROBI
Allemaal zeer bedankt voor alle bijdragen.
Ik heb ook zeker weer wat geleerd ! :duim: :duim:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland