Cicade

Gestart door Robje, juni 11, 2006, 13:25:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robje

De volgende foto heb genomen in Belgie en de Viroinvallei. Ik weet dat op de kalkgraslanden daar Bergcicaden voorkomen, maar is dit er nou één of is dit heel wat anders?



Ik ben benieuwd wat het is

Groeten

Robje

markenleij

De vleugeladering lijkt wel te kloppen met cicadetta montana. De kleur niet. Het zou kunnen zijn dat het een pas uitgeslopen dier is. De vervelling zit nog aan de grasspriet.


Robje

Dit exemplaar was inderdaad net uitgeslopen en kon volgens mij nog niet vliegen, vandaar dat ik hem makkelijk op de foto kon zetten. Ik had al fotos van de Cicadetta montana opgezocht en vond hem er wel wat op lijken maar vooral de kleur erg afwijkend ik heb nergens kunnen vinden dat net uitgelopen dieren anders van kleur zijn?

Maar dat zou dus mogelijk kunnen zijn?

Robje

markenleij

In Sauers "Wanzen und Zikaden" lees ik dat de larven vanaf midden juni naar grashalmen klimmen om uit te sluipen. De cicaden zijn tot het uitharden hel groen.
Ook schrijft hij dat men eerder de gelig verkleurde vervellingshuidjes dan de schuwe cicade vindt.
Naar mijn mening is het cicadetta montana.

Robje

Markenleij, bedankt voor de moeite en het antwoord. Ik begrijp hier uit dat ik dus een bijzonder moment heb vastgelegd.

Robje