vogels in de waarnemingenlijst

Gestart door hiskodevries, april 21, 2004, 18:42:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

idd,aangepast, bedankt voor de uitglijder
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Erik Kleyheeg

Okey, dacht al ;)  Nu is 't iig duidelijk!

BWoets

Zolang een Afrikaanse Vink wordt geaccepteerd door het CDNA waar ik wel vanuit ga (als hij het nog niet is) dan moet hij gewoon op 4.
Anders kan je soorten als: Roodhalsgans, Blauwvleugeltaling, Bronskopeend, Ross' Gans, Ringsnaveleend, Woestijnvink enz enz ook wel op 1 gaan zetten.
Bonte vlieg op 2 lijkt me wel goed.

Groeten
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

hiskodevries

Bob het voor deel van die coderingen die ik hierboven voorstelde is dat je zowel een ross gans escape/exoot als ross gans wild zou kunnen opvoeren
de eerste 1 de tweede  een 4

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BWoets

De discussie is altijd:
Is hij wild of niet.
Zolang zo'n beest geen ring om heeft weet je het niet, maar je kunt er vanuit gaan dan 90% escapes zijn.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Pim

Een kaapse taling is een leuke waarneming, maar dat deze in de lijst met tien meest recente zeldzame waarnemingen verschijnt is iets te veel eer voor deze ontsnapte eend.

Pim ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

jasper

Het lijkt er veel op dat dit een ontsnapte vogel is!  ;)

Jasper

hiskodevries

De selectie is aangepast, exoten worden niet meer meegenomen

BWoets

Escapes moeten gewoon een status 1 krijgen, tenzij het een hele leuke escape is (bijvoorbeeld Ruppels Gier).

Exoten hoeven niet allemaal status 1.
Rosse Stekelstaart bijvoorbeeld lijkt mij status 2.
Trouwens.
Dat blokje van Escape achter een soort vind ik nou niet echt mooi te noemen.
Misschien dat dat nog eens veranderd kan worden?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

steenl

Hallo Bob en anderen,

Wanneer beschouw jij een soort als een escape?
Hoe ga je om Nijlgans, Zwarte zwaan, Mandarijneend, Indische gans enz.
Ik tel deze soorten niet mee in mijn soortenlijst. In waarneming.nl komen deze soorten echter wel steeds terug.
Om achter deze soorten ESC te zetten vind ik ook niet echt mooi, maar het zou handig zijn om deze soorten toch een escape-status mee te geven. :rolleyes:

En dan hebben we ook nog de Fazant. Ik vind dit ook escape maar daar zijn de meningen sterk over verdeeld. Deze soort kom oorspronkelijk niet uit Nederland. Dus ook een escape status.

Groeten,
Lennaert

Pim

Het zou inderdaad handig zijn dat bij diverse soorten al automatisch escape komt te staan.

Wanneer is een vogel geen escape meer?
Wanneer wordt een excoot een inheemse vogel?

De knobbelzwaan komt hier ook niet vandaan........

Moeten maar de richtlijnen hiervoor aanhouden.

Pim ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

steenl

Ja, maar dat ESC hoeft er van mij dan niet achter.

En knobbelzwaan niet inheems??
Die komen hier van nature voor.
Nijlganzen, Zwarte zwanen en Fazant zijn uitgezet door de mens  :angry: . Dit is bij Knobbelzwaan niet het geval.

Pim

Toch meen ik gelezen te hebben dat de knobbelzwaan ook in Nederland is ingevoerd, alleen veel langer geleden dan de recente nieuwkomers...

maar dat escape staat inderdaad niet fraai.
De webmaster weet ervan.

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

Van site geplukt:

"De geschiedenis van de Knobbelzwaan zal iedereen wel bekend zijn. Van oudsher komt deze soort als wilde vogel in Nederland voor. Maar boeren hadden een grote hekel aan Knobbelzwanen op hun weilanden. Zij laten namelijk nog al stevige uitwerpselen achter. De Knobbelzwaan werd zo erg vervolgd (bejaagd) dat de soort in Nederland helemaal werd uitgeroeid. De soort kwam alleen nog in gevangenschap voor. Doordat er van deze gevangen exemplaren wisten te ontsnappen zag de Knobbelzwaan toch weer kans om in Nederland weer in het wild te broeden. Uit deze ontsnapte vogels is weer een totaal nieuwe wilde populatie ontstaan. De Knobbelzwaan is dus wel een inheemse soort maar de vogels die nu in Nederland voorkomen hebben allemaal tamme voorouders...."

Inheemse soort dus.
Voor mij is elke vogel die een aantal jaren tot broeden komt al redelijk inheems hoor, maar soms is het niet leuk als deze andere vogels verdringt.

Pim ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

-Arthy-

Hmmmm dat wist ik nog niet pim!
Heel leuk om dit te lezen !
Rick Gevers

hiskodevries

nou dacht ik dat de knobbelzwaan in de romeinse tijd is uitgezet.
Je krijgt nu dus een oeverloze discussie wanneer een vogel inheems of uitheems is.
waar ligt de grens 1800 v. chr. of bij 1800 na chr.
in de prehistorie was de parkiet hier misschien wel inheems

Pim

Daar heb je gelijk in!  Als een vogel zich hier een bepaalde tijd weet te handhaven, is dat al aardig mans hoor!!

Maar als hier duidelijke richtlijnen voor zijn, kunnen we deze natuurlijk toepassen. Iedereen zal zijn eigen interpretatie van het begrip exoot/escape hebben.

groet,

Pim ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

hiskodevries

zo`n lijst bestaat vast bij de cdna of zo iets

steenl

De discussie begint op gang te komen  :D

Inderdaad CDNA heeft zo'n lijst.
Maar iedereen heeft zijn eigen lijsten.
Persoonlijk en de meeste vogelaars houden de richtlijnen van de CDNA aan.
Fazant, Nijlgans, Zwarte zwaan enz zijn Escapes.

Erik Kleyheeg

Als je het hebt over Fazanten en Nijlganzen, blijf ik er toch bij dat het exoten zijn. Hooguit te benoemen als een soort die zich zelfstandig in stand houdt. Inderdaad treedt hier de vraag op: wanneer noem je een exoot een inheemse soort? Zouden Fazant en Nijlgans over 100 jaar nog steeds exoot worden genoemd? Op zich een interessante vraag, maar ik blijf erbij dat het exoten zijn... Uiteraard ligt dit voor de ene soort lastiger dan voor de andere.

Groeten,
Erik

Pim

Met de term exoot voor o.a. fazant ben ik het eens, escape meer voor monniksparkiet en rüppels gier e.d.

;) Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

steenl

Ik ben het geheel met Erik eens.
Maar heb we dan een categorie Exoot?
Of is Exoot/Escape in waarneming.nl hetzelfde?

hiskodevries

-Arthy-

Vind dat deze samen kunnen inderdaad. Een gebruiker kan zelf wel het onderscheid maken tussen escape of exoot
Heeft niet veel nut om neer te zetten dat een nijlgans escaped is ;)
Rick Gevers

steenl

Mee eens.
Maar Nijlgans wordt nu niet bestempeld als exoot.
Vogellijst zal dus moeten worden aangepast.
Bob? :censored:  

hiskodevries

d`r wordt nog helemaal niets aangepast, tot we een lijst boven water hebben en de software er op reageerd. Voorlopig reageerd de lijst alleen als exoot/escape is ingevuld bij het invoeren van een waarneming

steenl

BWoets

Ik kan ook geen regenachtige dag weg gaan of het Forum staat al weer vol. Nou heb het allemaal doorgelezen.
Ben met jullie eens dat er regelmaat in moet komen.

Dit moet ook met ondersoorten vind ik.
Zoals de IJslandse Grutto.
Ook mee eens?

Ik zal in die lijst twee kolommen extra maken met exoot/escape en met ondersoort.
Vervolgens zet ik ze op JA/NEE.
Mee eens Hisko?

Verder zou het makkelijk zijn wanneer exoten/escapes of andere vogels die geen Euringcode hebben, wel een bepaalde code meekrijgen in de toekomst.
Dat vind ik persoonlijk makkelijk voor export, en misschien meer mensen.

Verder nog dit:
Hisko: Kan je de Dwergmeeuw even op 2 zetten?  -->done
Hisko: Wil je van Kanoetstrandloper Kanoet maken --> done
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

hiskodevries

er is een bonte kraai gezien in noord brabant. ik heb deze soort even op 3 gezet