Hoofdmenu

kweekgras?

Gestart door zeeeend, juni 29, 2009, 13:32:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

zeeeend

Geacht Forum,

Aan de zeedijk ,ook in  de spatzône, groeit en bloeit dit gras. Ik kan het niet op naam brengen maar ik denk dat ik het zoeken moet bij kweekgras. Wie helpt mij verder?
met vriendelijke groeten, Gijs van den Ende

mcbud

#1
Lijkt me inderdaad één van de Kweekgrassen, nl: Zandkweek - Elytrigia maritima.
vgl http://waarneming.nl/soort/photos/17136.

Om zeker te zijn dat het niet om zijn naaste verwant (Zeekweek - Elytrigia atherica) gaat zou je met een sterke loep de middelste bladschede kunnen controleren: Zeekweek heeft een rij wimperharen langs de buitenrand, Zandkweek niet. Op de foto kan ik het niet goed genoeg zien. De plaatsing van de aartjes op de spil met veel tussenruimte suggereert m.i.Zandweek.

groet, marc

marc

zeeeend

Marc,
Bedankt voor je hulp. Ik zal me, gewapend met loep, naar de vinplaats begeven! Wel een eindje fietsen maar ik wil de soort wel op naam brengen. Zal de kenmerken ook nog in de ecologische flora opzoeken en neem de heukels mee.
m.vr.groeten, Gijs

rapunzel

Citaat van: mcbud op juni 29, 2009, 14:34:54 PM
Lijkt me inderdaad één van de Kweekgrassen, nl: Zandkweek - Elytrigia maritima.
vgl http://waarneming.nl/soort/photos/17136.

Om zeker te zijn dat het niet om zijn naaste verwant (Zeekweek - Elytrigia atherica) gaat zou je met een sterke loep de middelste bladschede kunnen controleren: Zeekweek heeft een rij wimperharen langs de buitenrand, Zandkweek niet. Op de foto kan ik het niet goed genoeg zien. De plaatsing van de aartjes op de spil met veel tussenruimte suggereert m.i.Zandweek.

groet, marc

marc

Veel moeilijker vind ik het zandkweek aan te tonen.

Koos
Koos Ballintijn

Nietspitten

Citaat van: kballintX op juli 01, 2009, 16:02:09 PM
Citaat van: mcbud op juni 29, 2009, 14:34:54 PM
Lijkt me inderdaad één van de Kweekgrassen, nl: Zandkweek - Elytrigia maritima.
vgl http://waarneming.nl/soort/photos/17136.

Om zeker te zijn dat het niet om zijn naaste verwant (Zeekweek - Elytrigia atherica) gaat zou je met een sterke loep de middelste bladschede kunnen controleren: Zeekweek heeft een rij wimperharen langs de buitenrand, Zandkweek niet. Op de foto kan ik het niet goed genoeg zien. De plaatsing van de aartjes op de spil met veel tussenruimte suggereert m.i.Zandweek.

groet, marc

marc

Veel moeilijker vind ik het zandkweek aan te tonen.

Koos


Op welke aanwijzingen te zien op de foto is het Zandkweek en is (gewone) Kweek niet als optie aangemerkt?
De aartjes als zeer kort gesteeld voor Zandkweek haal ik er nog niet uit.

En de keuze tussen Kweek of Zee-/Zandkweek is al helemaal niet te onderscheiden
groeten, Gerrit

mcbud

Koos en Gerrit hebben een goed punt.
Ik nam aan dat gewone Kweek altijd zichtbare kafnaalden heeft en bovendien door spattend zout water wordt uitgesloten, maar ik lees nu: "..met of zonder kafnaalden" en "..ook op zilte grond" (Heukels p 235).
Dat wordt dus eerst de afronding van de ribben op de bladschijf bekijken...
Of invoeren als verzamelsoort (Kweek+Zandkweek+Zeekweek). Misschien wel zo verstandig, want volgens Stace is er ook nog een reeks hybriden.

groet, marc