Hoofdmenu

Verkouden egel?

Gestart door Tinok, juni 29, 2009, 12:24:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Sinds gisteren weet ik dat de egel die snachts door onze tuin loopt overdag onder de klimop slaapt. Echt super leuk want sinds een jaar proberen we onze tuin diervriendelijk te maken (takkenril etc gemaakt).
Nu valt me echter op dat hij/zij zoveel herrie maakt overdag. Ik hoor een hoop gehoest en geproest. Ook zag ik dat de poepjes wat waterig waren. Hoort een gezonde egel overdag stil te slapen, zijn dit tekenen dat het niet goed met hem gaat en zo ja wat kan ik doen?

Even wat toevoegen na 2 uurtjes
Er bleven gekke geluiden komen dus ik heb hem maar even onder de klimop gehaald. Zag daarbij mooie lichtbruine drolletjes vlakbij zijn slaapplek liggen. Is dat normaal?
De egel rolde zich mooi op, zag alleen zijn neusje en oogjes nog. Neus leek niet heel snotterig dus het is gewoon een luidruchtig beest. Misschien maakt hij die geluiden wel tijdens zijn slaap?
Ben benieuwd of meer mensen dit herkennen van egels bij hen in de tuin.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

huysse

Hoi Tinok,

Egels rochelen en proesten heel vaak.
De oorzaak kan een longworminfectie zijn waar ze nog al eens aan schijnen te lijden.
Of ze zonder zo'n infectie ook al die geluiden maken durf ik niet te zeggen.
Misschien kun je een egelopvangcentrum vragen of het zinvol is om hem te behandelen.

groet,
Marijke

wittemus

#2
Hoi Tinok,
'k Moest erg lachen om je beschrijving vanwege de herkenbaarheid;
wij hebben achter 2 egels en voor nog eentje.
Eentje in de achtertuin proest en hoest ook de bijna de hele dag.
En de ander, of dezelfde, maakt 's nachts een soort blazende snurkende geluiden ook nog, als om de ander (die avances maakt, dat zag ik dan nog net) weg te jagen.
Ik krijg de indruk dat egels inderdaad behoorlijk lawaaierige beestjes zijn.
Ons maken ze in ieder geval regelmatig wakker.

Bij ons was er eentje die wat wankel liep. Dus sindsdien zetten we iedere nacht 3 schoteltjes met wat kattenbrokjes buiten, voor de egels. Ze zijn er ieder avond als de kippen bij. Dan hoor je het kraken en knarsen dat het "een lieve lust" is.

Mocht je iets gaan doen met die longworm, wil je dat dan posten ?
Want hoewel die ene al jaren hoest en proest; als het pijnlijk voor het dier is dan help ik er liever even mee.

Groets,
Liset
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

Tinok

Dag Dames,

Dank voor jullie reactie. Het is dus ws wel normaal dat ze zoveel geluid maakt. Helaas lag ze vandaag niet op het plekje. Denk dat ze mijn bemoeienis niet kon waarderen en een rustiger plekje heeft gevonden om te slapen (helaas). Las ergens op internet dat het wat nomade achtige dieren zijn die regelmatig van plek verhuizen dus wie weet komt ze nog terug. Jammer dat ze weg is we hadden haar net Emma genoemd;-)
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

wittemus

Hallo Tinok,

Eerder schreef ik dat we twee egels in de achtertuin hadden, maar dat blijkt een vergissing te zijn. Het zijn er vier.
Eergisterenavond zag ik ze alle vier namelijk, vrijwel tegelijk.

Ik denk dat ik een pleeg gezin ga zoeken voor een of twee van "mijn" egels.
Met vriendelijke groet,

Liset
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

Jeroen Nagtegaal

Waarom zou je ze gaan verplaatsen? Ze zijn er gekomen, en zullen wel vertrekken als er te weinig plek is. Je kunt ze dus het beste gewoon met rust laten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wittemus

#6
Dat zou mooi zijn, maar het gaat hier anders:
De egels zijn hier geboren.
In het "wild" (=in de achtertuin) toen daar een paartje woonde.

De achtertuin is afgesloten voor katten, maar dat maakt het ook voor egels moeilijk er uit te komen. Dat is een bijwerking geweest van het kattenvrij houden van de achtertuin, en het goede klimaat dat de egels blijkbaar in mijn achtertuin aan treffen.

[edit: We hadden de tuin dus afgesloten voor katten, maar er bleek een "echtpaar" egels te wonen, dat jongen kreeg in onze achtertuin. Vandaar nu 5 egels (1 voor, en 4 achter).]

Ze zijn dus hier geboren en hebben niet de mogelijkheid naar believen te verhuizen.

De tuinen in de omgeving bestaan uit beton, drukke doorgaande weg + groot water, en erg netjes gehouden sier tuintjes en grasveld waar geen plaats is voor een egel. (Laatst kwam een buur naar me toe dat "een van jouw egels" bij hem zat; was gewoon een wilde die had willen overwinteren in zijn konijnenkuil. Kon niet. Dat soort omgeving.) Dat is dus ook geen optie.

Vandaar dat ik ze liever ergens breng waar ze welkom zijn of gewoon goed de ruimte hebben.
Adel verplicht.

Met vriendelijke groet,

Liset
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

Tim Asbreuk

#7
Hallo Liset,

Eén achtertuin al te klein is voor één egel. Een egel heeft namelijk een territorium van enkele hectaren (bos) tot dertig hectare (open gebied). Dit is groter dan de gemiddelde achtertuin. Als de egel zich in jouw tuin of daar buiten heeft voortgeplant geeft dit aan dat dit een goed territorium is. Ik zal er niks aan doen en de dieren zeker niet verplaatsen. Hierdoor kunnen namelijk ook ziekten of genetisch materiaal verplaatst worden wat niet gunstig is. Daarnaast is een geschikt egel paradijs waarschijnlijk al volledig bezet, waardoor er concurrentie optreedt en er waarschijnlijk egels zullen sterven. Een klein gat rond de 8 tot 12 cm is genoeg voor een egel om door te kunnen. Maak zo'n gat onder in de schutting(en) als dit er nog niet zit (komen ook andere leuke dieren door en het is te klein voor katten).
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

wittemus

#8
Citaat van: Tim Asbreuk op juli 14, 2009, 22:02:11 PM
Ik zal er niks aan doen en de dieren zeker niet verplaatsen. Hierdoor kunnen namelijk ook ziekten of genetisch materiaal verplaatst worden wat niet gunstig is. Daarnaast is een geschikt egel paradijs waarschijnlijk al volledig bezet, waardoor er concurrentie optreedt en er waarschijnlijk egels zullen sterven.

Mijn bezwaar tegen "niets doen" is dit:
Er zit nu vast en zeker weer een koppel egels in de achtertuin. Als die ook weer jongen willen voortbrengen wordt het zo vol dat de jongen gaan sterven of er komen egelgevechten (als die bestaan).
Vandaar dat ik overweeg een plek voor een paar van hen te zoeken.

Citeer
Een klein gat rond de 8 tot 12 cm is genoeg voor een egel om door te kunnen. Maak zo'n gat onder in de schutting(en) als dit er nog niet zit (komen ook andere leuke dieren door en het is te klein voor katten).

Gewoonlijk zou dat een prima oplossing zijn, maar zoals al geschreven is de directe omgeving bepaald ongunstig voor ze.
Direct voor, en direct achter de huizen/tuinen ligt namelijk water. Het ene enorm, het andere 6 meter breed ongeveer.
Verder; zie omschrijving van de tuinen en drukke wegen in mijn eerdere post.
Alleen onze tuin is wel gunstig.

Zal ik ze anders naar de tuin van de EO brengen ?
Daar willen ze ze wel maar komen ze de parkeerplek niet over.
Hoorde ik heel toevallig zondag op vroege vogels.

Anders moet misschien ik een egel opvang centrum gaan bellen om er een aantal op te halen voordat het mis gaat door overbevolking aan egeltjes.
Zou dat een mogelijkheid zijn ?


Liset
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

Tim Asbreuk

Zo'n watergang heeft toch ook een oever als die iet wat natuur vriendelijk is kan de egel daar toch voort bestaan. Daarnaast moet je niet vergeten dat een egel grotendeels nacht actief is en de verkeersintensiteit dan veel lager is. Het verplaatsen van egels is ook in strijd met de flora en fauna wet
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

wittemus

#10
Edit: Laat maar.
:blink:

Liset
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl