Welke schietmot / kokerjuffer?

Gestart door Rick van der Weijde, juni 28, 2009, 17:27:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rick van der Weijde

Wie kan mij de naam van onderstaande schietmot / kokerjuffer vertellen?



Alvast bedankt.

Groet,
Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

GerardL

Hallo Rick,

Dit lijkt een afgesleten exemplaar, helaas is ook net de achterkant van de vleugels niet te zien.
In het caddisflies blaadje wat ik heb, is er maar een met deze getekende antennes:
Limnephilus lunatus, maar let wel dit is geen determinatie!
Ook meen ik een schuine witte sleet te zien op de vleugel, wat ook op L. lunatus kan wijzen.
Geregeld komt Bert Higler op het forum, en die kan je hoop ik wel helpen met dit exemplaar.

Grtzzzz

Gerard

Rick van der Weijde

Ha Gerard,

Alvast bedankt voor je meedenken en je suggestie van L. lunatus. Deze hele 'soortgroep' is voor mij zo nieuw, dat ik niet eens weet waar ik op zou moeten letten... Ik hoop nog even op een bezoekje van Bert dan.

Groet,
Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

berthigler

In eerste instantie dacht ik aan Limnephilus flavicornis. De opvallend gestreepte sprieten doen meer aan L. lunatus denken. Inderdaad jammer datde achterrand van de vleugels ontbreekt. Ik hud het ook maar op een bleke lunatus.
Bert Higler

Rick van der Weijde

Beste Bert,

Ook bedankt voor jou blik op dit beestje.

Groet,
Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

berthigler

Na nogmaals de foto bestudeerd te hebben, blijf ik definitief bij Limnephilus flavicornis. De halve maanvormige vlek op de achterrand zou al gedeeltelijk te zien moeten zijn en de rest van de vleugeltekening is typisch flavicornis. Ik heb me nooit gerealiseerd, dat deze ook zulke gestreepte sprieten heeft, maar dat komt omdat ik ze altijd in alcohol krijg toegestuurd.
Bert Higler