Hoofdmenu

Carabus

Gestart door GerardL, juni 28, 2009, 13:38:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Hallo kever-forumlezers,

Wie herkend deze Carabus (violaceus ?) kever, kalkgraslandhelling Zuid Limburg.
Kwam gisteravond vlak bij het laken uit het gras.
Grootte 32mm.


Alvast bedankt,

Grtzzzz

Gerard

foto 1

GerardL

foto 2

GerardL

ff opkrikken,
wil toch weten wat het is

Jan Barten

Hallo Gerard,
violaceus lijkt mij inderdaad ook. Te verwarren met problematicus (hoe kan het ook ;)) maar de dekschilden vertonen eenvormige strepen. Bij problematicus zie per dekschild 3 afwijkende rijen.
Het is een vrouwtje btw.
_____________________
Met vriendelijke groeten

Jan Barten

Lex Peeters

Volgens mij heeft Violaceus helemaal geen streeppatroon, maar veel gladdere dekschilden. Derhalve zou ik voor problematicus gaan.

Groet,

Lex

GerardL

Hallo Jan en Lex,

Bedankt voor het meedenken!

Mijn pijn zit hem ook een beetje in die lengtestrepen, mijn info zegt :
problematicus  : 3 gekorrelde lengteribben
violacus : nauwelijks onderbroken lengteribben.

Tevens voldoen beiden aan de lengte grootte van 32mm
Maar omdat ik niet echt weet wat "nauwelijks onderbroken lengteribben " zijn, stel ik deze vraag.
Bij uitvergroting zie ik nog steeds putjes, of korrels, en dit word bij violacus hier niet genoemd,
alleen zonder ketenribben. (De loopkevers van Nederland & Vlaanderen JBU)

Grtzzzz

Gerard






Jan Barten

Volgens mij is de jbu-tabel duidelijk ;). van violaceus bestaat ook een gladde ondersoort ssp violaceus die in Nederland erg zeldzaam is (geweest?). Misschien vandaar de verwarring.
Deze Carabus is volgens mij dus nog steeds violaceus ssp purpurascens. Leuke waarneming hoor!

Op de onderstaande foto's van een problematicus en violaceus is het duidelijk te zien. Geen  :micro: nodig.
problematicus:
http://waarneming.nl/foto/view/647823

violaceus
http://waarneming.nl/foto/view/524642
_____________________
Met vriendelijke groeten

Jan Barten

Lex Peeters

Weer wat geleerd Jan. Ik denk toch dat die vergissing onder beginners (als ik) vrij veel gemaakt wordt. Ik ga in elk geval al mijn foto's van problematicus nog eens kritisch terugkijken.

Groet,

Lex

Jan Barten

Hoi Lex,

dank je. Ik denk dat je gelijk hebt. Heb nog een paar violaceus foto's bekeken en daar zat in ieder geval een problematische bij. ;D
_____________________
Met vriendelijke groeten

Jan Barten