Knutselhoekje Sesiidae: Correcties en aanvullingen s.v.p.

Gestart door Arp, juni 27, 2009, 18:31:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Het valt me net pas op dat de forumsoftware tegenwoordig ook mogelijkheden voor tabellen biedt - effe wat uitproberen ...

De overzichtspagina van Sesiidae is nog niet optimaal bruikbaar - een aantal soorten waar wel foto's van beschikbaar zijn staan nog niet met een foto gerepresenteerd en een enkele soort met de larve ipv het imago.

Bij deze dus een testje om te kijken of het tegenwoordig doenlijk is daar zelf even een alternatief voor te bouwen ;D

Wespvlinders (Sesiidae) van Nederland







Foto (c) Kobe Janssen
Bembecia ichneumoniformis
Klaverwespvlinder

- -

Foto's:
Chamaesphecia empiformis
Schijn-wolfsmelkwespvlinder

- -

Foto (c) Sjoerd Radstaak
Chamaesphecia tenthrediniformis
Wolfsmelkwespvlinder

- -

Foto (c) Alie van Nijendaal
Paranthrene tabaniformis
Populierenwespvlinder

- -

Foto: Publiek domein
Pennisetia hylaeiformis
Frambozenglasvlinder

- -

Foto (c) Floris Grotenhuis
Sesia apiformis
Hoornaarvlinder

- -

Foto (c) Tim Vandewiele
Sesia bembeciformis
Gekraagde Wespvlinder

- -

Foto (c) Wim Bakker+Floor+Wiene
Synanthedon culuciformis
Berkenwespvlinder

- -

Foto (c) luc knijnsberg
Synanthedon formicaeformis
Wilgenwespvlinder

- -

Foto (c) Marcel Lombaerts
Synanthedon myopaeformis
Appelglasvlinder

- -

Foto (c) Wim Bakker+Floor+Wiene
Synanthedon spheciformis
Elzenwespvlinder

- -

Foto (c) luc knijnsberg
Synanthedon tipuliformis
Bessenglasvlinder

- -

Foto (c) Vivianne Seinen
!!Synanthedon vespiformis
Eikenwespvlinder

- -


Foto (c) Hans Arentsen
!!Synanthedon vespiformis
Eikenwespvlinder

- -
In bovenstaand overzicht wordt met een kleurcodering op de Nederlandse naam de "zeldzaamheid" aangegeven (zoals waarneming.nl deze vermeldt):

  • Vrij algemeen
  • Zeldzaam
  • Zeer zeldzaam

Links naar andere websites:- - - - - - - - - - - - - - - -
Lijkt me dat dit wel soortvan werkbaar is. Fijn dat dit op waarneming.nl nu ook mogelijk is, ik miste dat hier nogal  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#1
Beste Vlinderfans,

Ik weet helemaal NIX van vlinders

Bovenstaand overzichtje heb ik alleen even in elkaar gefrut omdat ik weer eens op wrn wilde kijken hoe de verschillende soorten eruit zien en ondanks de nieuwe overzichten per familie/groep nog steeds bedrogen uitkwam.

Voor een vlinderkneus als mijzelf vind ik dit soort thumbnailpagina's wel handig/overzichtelijk om een eerste idee te krijgen van waar ik een onbekend beest zoeken moet, maar dan liever wel zo goed mogelijk. Ik weet dat het tabellen e.d. niet kan vervangen, en dat het zo ook alleen maar "plaatjes kijken" is, maar dan wel als het effe kan alleen met plaatjes van "goedgekeurde" waarnemingen en meteen ook duidelijk maken welke soorten er zijn waarvan nog plaatjes ontbreken.

Ik zal nog wel wat aan de layout blijven schaven, en zal ook zo snel mogelijk de nog ontbrekende soorten voor België erin verwerken, maar als jullie ondertussen nog aanvullingen of tips hebben dan hoor ik het graag.

Als jullie dit soort overzichten helemaal niet zien zitten en ze 'evil' vinden, dan hoor ik het ook graag en haal ik het wel weer weg - zonder jullie hulp kan ik er toch niks fatsoenlijks van maken.

Een paar concrete vragen:

  • Bij welke soorten is het sexueel dimorfisme belangrijk genoeg om foto's van zowel mannetje als vrouwtje naast elkaar te hebben?
  • Zijn er soorten met sterk polymorfisme, afwijkende kleurvormen etc die in beeld gebracht zouden moeten worden?
  • Hebben jullie nog goede aanvullingen voor de weblinks onderaan mbt Sesiidae?
Alvast bedankt voor de hulp!

P.S. Ik vond het voor Nederland wat onoverzichtelijk worden om de Belgische soorten er ook tussen te hebben, temeer daar voor de meeste toch geen foto's beschikbaar zijn, dus ik maak voor België tzt nog wel een aparte pagina. Als jullie dus m.b.t. tot de volgende extra soorten nog opmerkingen hebben dan graag!:

  • Pyropteron affine (Staudinger, 1856)
  • Pyropteron chrysidiforme (Esper, 1782)
  • Pyropteron muscaeforme (Esper, 1783) voorkomen België onzeker??
  • Sesia melanocephala Dalman, 1816
  • Synanthedon andrenaeformis (Laspeyres, 1801)
  • Synanthedon conopiformis (Esper, 1782)
  • Synanthedon flaviventris (Staudinger, 1883)
  • Synanthedon scoliaeformis (Borkhausen, 1789)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Echt niemand tips over welke soorten er met mannetje en vrouwtje en/of kleurvarianten tussen zouden moeten staan?

Of is dit slecht/verwarrend en kan ik het beter weer weghalen voordat mensen er gebruik van gaan maken?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

GerardL

#3
Hallo Arp,

Een heel leuk stukje werk wat je daar weer in elkaar "gefrut" hebt, alle respect!
Ik heb helaas geen info om je met deze Sessidae te helpen. Kan je eventueel helpen aan foto's.
De meeste zul je wel al hebben!
Maar zelf heb ik ook eens van deze A4 samengesteld met "iets" grotere "thumbnail" plaatjes die ik makkelijk kon meenemen, voor in het veld. Omdat op deze foto's copyright staat kan ik dit alleen voor mezelf gebruiken. Destijds had ik daar 20 foto's van vlinders per zijde (A4) op geprint, en gelamineerd. (weerbestendig) Ook van de zweefvliegen had ik een leuk exemplaar gemaakt.
Maar ik kan me voorstellen dat er vraag/behoeft is, naar deze snelle determinatie "bladen" in A4 formaat. Kijk ook eens naar de AIDGAP bladen, kort en krachtig, niet alle soorten, maar de hoofdsoorten met hun eigenschappen / verschillen, en handig om mee te nemen.

Grtzzzz

Gerard






Arp

Hoi Gerard,

Bedankt voor je reactie, fijn dat het je wel enigszins nuttig lijkt :)

Citaat van: GerardL op juni 29, 2009, 13:49:16 PMKan je eventueel helpen aan foto's. De meeste zul je wel al hebben!
Nou, zelf heb ik nog maar drie soorten gespot, vandaar dat ik het hier in elkaar knutsel met foto's van waarneming.nl en waarnemingen.be (en wellicht ooit observado.org). Met die combinatie zijn hier nu op één soort na alle Nederlandse soorten tenminste van één foto voorzien.

Ik heb me nu beperkt tot "goedgekeurde" foto's en dat is eigenlijk jammer, want voor één of twee soorten zijn er op wrn best betere foto's, alleen durf ik het zelf niet aan om ze te valideren voor zo'n overzicht.

Voor de soorten die België extra kent heb ik zelf alleen Pyropteron chrysidiforme beschikbaar, maar kan die nog niet invoeren op observado.org.

Verder valt nog te bezien of voor sommige soorten meer dan één plaatje wenselijk is zoals bij Synanthedon vespiformis, maar daar heb ik dus tips/hulp bij nodig.

Citeerniet alle soorten, maar de hoofdsoorten met hun eigenschappen / verschillen, en handig om mee te nemen.
Ja, in het veld moet je je beperken. Hier hecht ik er juist waarde aan om wel alle soorten in zo'n overzicht te hebben, desnoods met duidelijk ontbrekende foto, zodat je niet het bekende probleem van de beginners-instapgidsjes hebt waar veel te weinig soorten in staan en die dan toch voor een determinatie geraadpleegd worden :rolleyes:

Als je nog foto's hebt zou ik voorstellen om ze vooral in te voeren ;D ook soorten die niet in NL voorkomen want zulke overzichtjes zijn natuurlijk voor België en (ooit?) voor Europa ofzo op een goed ogenblik ook makkelijk op te zetten, maar worden pas interessant als "we" voor (bijna) alle soorten foto's hebben.

Dank voor het meedenken!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

GerardL

Hallo Arp,

Heb zelf nog foto's van:
Wilgenwespvlinder - Synanthedon formicaeformis
Elzenwespvlinder - Synanthedon spheciformis
Hoornaarvlinder - Sesia apiformis
Hier op waarneming gedetermineerd.

En deze zonder copyright dingetjes bronvermelding toestanden, als je interesse hebt, maar denk dat je deze al hebt, ander hoor ik het wel. Heb geen idee, zullen niet echt zeldzaam zijn.


Grtzzzz

Gerard



Arp

#6
Citaat van: GerardL op juni 30, 2009, 13:07:45 PMEn deze zonder copyright dingetjes bronvermelding toestanden, als je interesse hebt, maar denk dat je deze al hebt
Fantastistisch! En nee, die heb ik "zelf" niet - ik heb maar twee Nederlandse soorten en één buitenlandse.

Maar geweldig dat je ze "zonder geneuzel" vrij wilt geven :) Mijn kiekjes zijn sowieso altijd "Publiek Domein" en als nog een paar auteurs zo mee willen werken kunnen we wellicht zo'n veldfotohulpblad maken met alle/veel soorten erop dat zonder geneuzel helemaal vrij te gebruiken en te verspreiden is!.

Stuur je foto's maar op dan maak ik alvast wat met lege velden voor de ontbrekende soorten als uitdaging/aanmoediging voor anderen om hun foto's beschikbaar te maken ;D

De Sesiidae staan overigens op waarneming.nl bijna allemaal op "Zeldzaam" of "Zeer zeldzaam", maar zelfs de beesten die op "Vrij algemeen" staan komt een normaal mens volgens mij zelden of nooit tegen. Ik zal dadelijk nog even een legenda voor de hierboven gebruikte zeldzaamheidskleurcodering toevoegen ;)


Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

Hoi Arp,

Je bent toch wel leuk bezig met al die overzichten, mijn complimenten. En dat voor iemand die zich "nincompoop" noemt, of wat was het ook al weer? Voeg 'm gelijk aan mijn favorieten toe, want na mijn wespvlinderervaringen van vorige week, is het uitbreiden van mijn wespvlindersoortenlijst een volgend doel.

Groeten,
John
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

gko

bij de site van de microvlinders wordt ook reeds met thumbnails gewerkt,
hoewel het nog iets beter kan, is het nu al zeer handig om bij zo veel soorten micro's
het aantal mogelijkheden snel te verkleinen en vlot  bij het goede genus te belanden
met vr gr gkoopman

Arp

Hallo allemaal,

Citaat van: john.bouwmans op mei 19, 2011, 14:03:02 PM
Je bent toch wel leuk bezig met al die overzichten, mijn complimenten. En dat voor iemand die zich "nincompoop" noemt, of wat was het ook al weer?
Bedankt voor de aanmoediging :blink: Het is natuurlijk juist omdat ik een nincompoop ben bij deze beesten - als ik ze allemaal uit m'n hoofd kende zou ik het nut ervan waarschijnlijk niet zien ;)

Dit knutselhoekje is overigens al tamelijk oud, en het was alleen vanwege dit topic dat ik er even bij terug kwam (zelf ook weer even vergelijken). De daar getoonde dame Eikenwespvlinder ziet er op het eerste gezicht best anders uit dan die in het overzicht. Ze zit waarschijnlijk veel voller met eitjes ofzo, en als je goed kijkt klopt het wel, maar ik ga me dan dus wel afvragen of het handig is zoeentje er dan ook nog tussen te frutten. Verder zijn er vast meer soorten met duidelijk sexueel dimorfisme, zoals misschien de Appelglasvlinder(?), zoals hier nagevraagd, maar ik plak de vraag er nu hier ook maar even bij:

Is het verschil tussen de twee hieronder (lange/korte staart) een geval van sexueel dimorfisme (zo ja, lange staart=man??) en zijn er nog andere soorten waarbij zulke in het oog springende verschillen een setje foto's man/vrouw rechtvaardigen?


Foto (c) Marcel Lombaerts
Synanthedon myopaeformis
Appelglasvlinder

- -

Foto (c) Geert Vanloot
Synanthedon myopaeformis
Appelglasvlinder

- -
Ik weet helaas niks van Wespvlinders en heb geen literatuur. Bij de waarnemingen/foto's is helaas maar zelden het geslacht aangegeven zodat ik daar ook niet veel steun aan heb. Tips blijven dus welkom en worden graag verwerkt.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)