Wolven in Nederland

Gestart door Freek Verkerk, februari 18, 2005, 03:23:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

toevoeging

Misschien dat de jagers het er niet mee eens zijn, maar die zijn sterk in de minderheid; ze hebben gewoon iets te vertellen.

En de wolven eten ook vossen.
En de Lynxen eten ongeveer hetzelfde als de vossen, dus als er voedsel is voor vossen, dan ook voor de lynxen.

Wat ik niet goed begrijp is waarom de vossen het zo goed doen en de lynxen (nog) niet.
Waarom zijn de vossen niet net als de lynxen verdwenen?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Rick van der Weijde

Omdat Vossen het vermogen hebben zich uitstekend aan te passen aan andere omstandigheden. Daar waar Lynx blijkbaar achter blijft, en zich schuwer opstelt naar mensen toe.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Freek Verkerk

Vossen zijn misschien wel slimmer!

De "Fit" is misschien nu even beter (Volgens de evolutietheorie).
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

BAVB

Hoi,

Ik bedoel het niet om te zeuren maar de vossenstand breid zich echt enorm uit. In de gebieden waar ik kom, en ook langs de wegen overal, zie je ze vaak gewoon overdag en dan niet een maar meerdere op een dag. Als ik dan denk aan weidevogels en andere grondbroeders lijkt me dat geen gunstige ontwikkeling. Een vos is een mooi en nuttig beest. Maar zoals al gezegd werd, een vos past zich makkelijk aan, dieren die dat niet kunnen zijn er de dupe van. Ik moet zeggen dat  het er mij absoluut niet om gaat om vossen af te kunnen bonken maar ik ben van mening dat het wel nodig is. Ons land is nou eenmaal geen natuur die je zijn gang kan laten gaan. Het mooie is dat er mensen zijn die van jagen houden, zijn ook vaak echte natuurliefhebbers, die dat in de hand proberen te houden.

Groeten bart

Het is niet mijn bedoeling om reacties te krijgen of jacht zielig is want daar schieten we niks mee op.

boogey55

#34
Gisteren op Geldderland TV werd een gebied met een hek van 2 meter er om heen in beeld gebracht. Daar waren alleen ongestoorde nesten van weidevogels. Daar buiten waren veel leeggeroofde nesten.
Men wil voor na 1 juli ontheffing aanvragen voor het schieten van vossen.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Rick van der Weijde

Dit ging niet over Vossen, maar over Wolven en Lynxen.  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Bram Rijksen

CiteerHet is niet mijn bedoeling om reacties te krijgen of jacht zielig is want daar schieten we niks mee op.
Dag Bart,

Waarom start je dan uberhaupt deze zinloze en op voorhand eindeloze discussie weer?!

Bram Rijksen

CiteerGisteren op Geldderland TV werd een gebied met een hek van 2 meter er om heen in beeld gebracht. Daar waren alleen ongestoorde nesten van weidevogels. Daar buiten waren veel leeggeroofde nesten.
Zoiets hebben ze in Alphen ad Rijn ook. Werkt perfect!

Pim

CiteerHet is niet mijn bedoeling om reacties te krijgen of jacht zielig is want daar schieten we niks mee op.

Wat ben jij ontzettend kortzichtig met bovenstaande opmerking!
Dat jagers van die ontzettende natuurliefhebbers zijn is echt een sprookje.
Het merendeel gaat jagen omdat ze er een kick van krijgen, het is compensatiegedrag. De jagers die jagen uit natuuroverwegingen zijn op twee handen te tellen. In veel provincies laten ze zelf de jagers het aantal reeën tellen, er zijn een aantal ex-jagers (klokkenluiders) die uit de school geklapt hebben. De aantallen worden expres te hoog geschat. Om lekker te kunnen knallen.

Een andere anekdote van een ex-jager: een egel stak de weg over, de rest zal ik je besparen, maar de egel werd als schadelijk gezien.

Vossen zijn prachtige dieren. Je zult ervan versteld staan hoe veerkrachtig de natuur is zonder bemoeienis van kortzichtige mensen. De balans komt vanzelf wel. En sommige soorten zullen inderdaad uitsterven en anderen weer niet. DAT IS DE NATUUR!!

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Bram Rijksen

En nu we het toch over schadelijk wild hebben: waar ik de laatste tijd ook zo belachelijk veel van zie zijn die merels. Vroeger zag je er wel 's ééntje in het bos ofzo, maar op de één of andere manier weten die beesten zich zo aan te passen dat ze tegenwoordig overál voorkomen!  En helemaal niet schuw meer, nee hoor: gewoon langs de weg en dan niet één, maar meerder per dag!! Als ik dan denk aan al die slakken en regenwormen lijkt me dat geen gunstige ontwikkeling. Vooral omdat die slakken en regenwormen zich níet aan kunnen passen.
Het mooie is dat er heel wat natuurliefhebbers zijn die ook van jagen houden en zo proberen dat in de hand te houden.
Zelf heb ik inmiddels vier katten rondlopen zodat in mijn achtertuin de natuur in ieder geval wél zijn gang kan gaan.

Bram

BAVB

Ik zal even voorop stellen dat jagen me niks (meer) interesseerd. Eerder wel maar ik heb me helemaal op vogelen gegooid.
Ik weet dat er zat zijn die graag schieten. Ik weet ook dat als je altijd te hoge aantallen opgeef dat je na een x aantal jaren niks meer te schieten heb en dat de meeste jagers daarom niet te veel afschieten.  Ik vind jagen zelf niet leuk meer dus ga ik nooit meer mee. De jagers waar ik mee omging deden het echt vanuit de natuurbeheersdoelstelling.
Plezierjacht waarbij het puur om de lol van het schieten gaat staat me tegen maar als je in het veld ziet dat een diersoort in dit onnatuurlijke landje de overhand krijgt en meer kwetsbare soorten daardoor ten nonder gaan vind ik dat je moet ingrijpen. Dit is een cultuur natuur(door menseninvloed) en geen natuur die zichzelf nog kan reguleren, of het moet je niet interresseren dat er soorten verdwijnen. Ik krijg bij veel mensen het idee dat als je dat zeg dat je gelijk als misdadiger word gezien en dat vind ik jammer.

Ik zal nu ophouden met mijn kortzichtige? en eindeloze? discussie.

Ik heb het hier wel vaker over gehad en daarom schreef ik dat je met reacties over zielig vinden niks opschiet  want sommigen kunnen hier niet nuchter over nadenken. Vandaar. Was niks verkeerds mee bedoeld.

Bart

BAVB

CiteerEn nu we het toch over schadelijk wild hebben: waar ik de laatste tijd ook zo belachelijk veel van zie zijn die merels. Vroeger zag je er wel 's ééntje in het bos ofzo, maar op de één of andere manier weten die beesten zich zo aan te passen dat ze tegenwoordig overál voorkomen! En helemaal niet schuw meer, nee hoor: gewoon langs de weg en dan niet één, maar meerder per dag!!

Dat heb ik ook met ijsvogels. Eerder was je helemaal ondersteboven als je er een gezien had en nu barst het ervan. Wat zullen de kleinere vissoorten het slecht hebben. Ik stop tegenwoordig de nesten dicht als ik er eentje vind zodat er niet teveel komen.

jeep


BAVB

[/QUOTE] Ba! (vb)
Citeer:P

Grappig gevonden. Had je geen zinnig commentaar. Je zou als volwassenen onder elkaar ook gewoon over een onderwerp je mening kunnen delen en zo eventueel anders over dingen gaan denken of anderen iets duidelijk maken maar dat blijkt niet te kunnen. Ik weet wel dat dit voor sommigen een vervelend onderwerp is maar dan kun je ook iets anders gaan doen ipv zulke kinderachtige opmerkingen neer te zetten.  

Jan-Pieter

Van wolven en lynx naar vossen en via jacht  nu naar  merels en ijsvogels naar een eeuwige discussie? Zullen we het weer over het onderwerp hebben?
JP

BAVB

#45
Het gaat me echt niet om een eeuwige discussie maar naar mijn idee kan je weinig over zulke dingen praten zonder dat mensen flauw, agressief of verdrietig worden. Ik zou het leuker vinden als iemand mij gewoon(!) uitlegt waarom ik het zo verkeerd zie. Als dat niet kan is dat jammer.
Ik zag dat het over vossen ging en dacht laat ik er ook iets over zeggen. Volgens mij stond er Praat maar raak dus ik dacht dat dat wel kon.

Jan-Pieter

Beste BAvB je mag natuurlijk je verhaal kwijt en hopen dat er wat duidelijkheid komt. Ik geef je gelijk dat er vaak primair gereageerd wordt op jagen ( ik geef hier geen mening over jagen begrijp mij goed). Misschien een idee voor je om hier een eigen discussie te beginnen?

JP

BAVB

Hoi Jan-Pieter,

Ik heb dat al een keer gedaan maar dat werd niet echt gewaardeerd naar mijn idee, is trouwens ook verwijderd volgens mij, dus daar begin ik maar niet aan. Ik laat het hier maar bij.
En nogmaals: Ik weet dat er bij jacht veel is waar je je bedenkingen bij zou kunnen hebben maar sommigen scheren alles en iedereen over een kam en dat is jammer.

Groeten Bart

BAVB

Hoi,

Ik probeer juist het: Waarom wel of waarom niet duidelijk te krijgen. Ik hoop dat iemand me dat kan uitleggen. Misschien is er iemand die me dat eens goed kan uitleggen en dat zou ik wel leuk vinden. Dat het een beetje afgedwaald is, is waar ja. Ik vind dat persoonlijk geen probleem maar misschien denkt de rest er anders over. Als iemand mij wat kan uitleggen over het beheer en de invloed van cultuurvolgers zoals vos en kraai ben ik zeker geinterresseerd.

Groeten Bart

Freek Verkerk

Ik ben voorstander van weinig beheer; laat de natuur gewoon de natuur. Niets afschieten of verplaatsen of (her)introduceren, of hekken of roosters, of afplaggen, of maaien,  of waterstanden en rivieren eb beekjes beheersen met sluizen en gemalen. Geen bordjes met "verboden toegang" en "honden aan de lijn".
Laat de boel, de boel; kijk en verwonder. Tuinieren doe je maar in je eigen tuin en afschieten ook.

Wel ruimte ter beschikking stellen: Grond aankopen; verbindingszones aanleggen; niet alleen voor de natuur, maar ook voor de mens om er in te lopen, mountainbiken, paardrijden, vogelen, vuurtje stoken, hutten bouwen, vrij kamperen.

Maar dan zonder toegangswegen, of toegangspaden voor minder validen of bejaarden; geen asfaltpaden, geen verklarende bordjes; en dan ook niet moeilijk dan als je kinderwagen omver wordt gegooid door een loslopend paard.

Gewoon de natuur (en de mens)  accepteren zoals hij is.

En ook de Lynx en de Wolf zodra ze er zijn.

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Rick van der Weijde

Citeerwaterstanden en rivieren eb beekjes beheersen met sluizen en gemalen.
Ik begrijp dat jij in Limburg, Gelderland of oostelijk Noord-Brabant woont? Sommige mensen zouden het waarschijnlijk niet erg prijs stellen als de bemaling wordt stopgezet.

Verder is het een erg nobel streven natuurlijk, maar denk je dat dit een realistische blik is op de werkelijke toekomst. Zou dit ooit haalbaar zijn in ons Nederland? Tja, misschien dat jij er sterk in geloof, maar ben bang dat zoiets niet zal gaan gebeuren. Al zijn er trouwens wel bepaalde gebieden waar volgende quote wel geld. Al ken ik momenteel even geen voorbeelden.

CiteerMaar dan zonder toegangswegen, of toegangspaden voor minder validen of bejaarden; geen asfaltpaden, geen verklarende bordjes; en dan ook niet moeilijk dan als je kinderwagen omver wordt gegooid door een loslopend paard

Groet,
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Bram Rijksen

CiteerAls iemand mij wat kan uitleggen over het beheer en de invloed van cultuurvolgers zoals vos en kraai ben ik zeker geinterresseerd.

Groeten Bart
Beste Bart,

Lees nou 's goed wat je schrijft.. en dan nog 's.. Hoe kom je toch aan de gedachte dat cultuurvolgers BEHEERD moeten worden!? En waarom dan alleen deze cultuurvolgers? Waarom geen Merels, Roodborsten, Sperwers, Scholeksters, Visdieven, Futen, Turkse Tortels, Slechtvalken, Koolmezen, Ooievaars, Blauwe Reigers etc. ? Allemaal cultuurvolgers, die prima gebruik maken van of anticiperen op de veranderingen die door mensen zijn gemaakt en allemaal hebben ze op hun menulijst andere dieren staan.
Overtuig me waarom de ene cultuurvolger dood moet en de ander haast doodgeknúffeld wordt...

thijs

Enkel en alleen om een zondebok te hebben voor menselijke natuurafbraak :angry:

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jeep

Er zijn denk ik een aantal aspecten die in deze discussie buiten beeld blijven.
Ik ga mijn visie geven daarover zonder te proberen mijn eigen positie daarin te betrekken.
Hoe dieren en planten en ook de mens tot elkaar in relatie staan hangt af van een aantal zaken. Een konijn zal voldoende voedsel tot zich moeten nemen om te overleven, dat geldt dan natuurlijk ook voor de vos. Als de vos van konijnen wil leven zullen er dus genoeg konijnen moeten zijn. Zoniet dan legt de vos het haasje en niet het konijn!!
Ik denk dat door veel mensen wordt vergeten dat een predator afhankelijk is van zijn prooi voor zijn voortbestaan en niet andersom.
Toch zijn er mecahnismen waarbij dit systeem ontregeld kan raken. We zien dat bijvoorbeeld bij verwilderde katten. En daar reken ik voor het gemak ook alle katten toe die lichtvaardig een uittsapje maken naar moeder natuur, een paar vogeltjes weggraaien en ze vervolgens niet eens opeten omdat ze de maag nog vol hebben van de kittekat.
Deze katten leven in een uitzonderlijk hoge dichtheid, nemen wel hun deel van de natuur, maar zijn voor hun voortbestaan daar niet van afhankelijk. Ze zouden bij bosjes uitsterven als dat wel het geval was.
Een vergelijkbaar beeld gaat misschien ook wel op voor de stadsvossen zoals die vooral in Groot-Britannie voorkomen. Als er een grote hoeveelheid voedsel in zo'n stad voorhanden is (en dat zal naaste de sierkippen misschien ook het vele menselijk 'afval'zijn) dan worden die beesten niet afhankelijk van het werkelijke prooiaanbod maar vinden ze telkens weer een escape om in leven te blijven.

Dat verhaal is ook op de mens toepasbaar, een mens kan gaan jagen om wie weet wat voor motieven, maar hij zal er geen boterham minder om eten als hij  niets afschiet. Dat betekent, en dat is wel een belangrijk aspect, dat een mens wel tot het uiterste door kan gaan om het laatste individu van een soort neer te leggen. Ik hoef maar te verwijzen naar de ooit aanwezige miljoenenzwermen van de Trekduif.

Aan de andere kant zijn er ook voorbeelden te geven van situaties dat jacht niet leidt tot afname van een soort. In de jaren zestig zijn er premies uitgekeerd om houtduiven aantallen te reduceren. Dat heeft geen bal geholpen. Het afschot deed niet meer afbreuk aan de soort dan de anderszins normale sterfte onder deze soort.

Wat betekent dit nu in de discussie over de vos? Als er situaties zijn waarin de vos op een makkelijke manier door moeilijke situaties heen kan komen, zou dit aanleiding kunnen geven tot te grote populaties. En dan kunnen kwetsbare soorten mogelijk gevaar lopen. Maar dan moet het voor een vos wel de moeite waard zijn om daarin te investeren. Of populair gezegd dan moet een korhoen wel lekkerder zijn dan een konijn. Of het korhoen moet zo stom zijn om de vos voor de voeten te lopen.
Maar helaas, over het algemeen beschikken dit soort dieren over mechanismes die er voor zorgen dat ze moeilijk te ontdekken zijn. Een jonge wulp die zich doodhoudt verspreidt hoegenaamd geen geur. Maar ja als die opgejaagd wordt door een recreant is het weer een ander verhaal.

Maar goed, als een vos door onnatuurlijke mechanismes een gevaar betekent voor andere soorten, dan moet er misschien ingegerepen worden.
Mar dan moet je wel op zoek naar de oorzaken.
Om maar dicht bij huis te blijven, als een groep fanatieke vogelaars per se die korhoenders op de Sallandse Heuvelrug moeten zien, jagen zij deze dieren dan niet in de armen van de vos? (niet op reageren als het nergens op slaat, het gaat alleen maar om het voorbeeld)
Moeten we dan de vos afschieten of zullen wij -vogelaars- het anders aanpakken?
Als een vos zich makkelijk in moeilijke tijden in leven kan houden met menselijk afval, gaan we dan de vos opruimen of ons afval?

Laten we ook niet vergeten, ook onder vossen vindt natuurlijke sterfte plaats. Dat kunnen we wel wegvangen door afschot maar dat is maar een deel van het verhaal. Het leidt er alleen maar toe dat de zwakke dieren die het anders niet gered hadden het nu wel redden. Want ik ben er niet van overtuigd dat mensen zo goed kunnen beoordelen welke dieren het beste genetische materiaal met zich mee dragen.


OK het heeft een paar uur geduurd voordat dit hele verhaal stond. Ik werd onderbroken door een telefoontje dat een van mijn zoons aangereden was. Er rijden te veel auto's rond in Nederland. Daar moeten we maar eens wat aan doen, of zullen we onszelf een fietsverbod opleggen? Enfin gelukkig geen persoonlijke schade!


BAVB

#54
Hoi iedereen,

CiteerQUOTE (BAVB @ Apr 23 2005, 20:47 PM)
Als iemand mij wat kan uitleggen over het beheer en de invloed van cultuurvolgers zoals vos en kraai ben ik zeker geinterresseerd.

Groeten Bart 


Beste Bart,

Lees nou 's goed wat je schrijft.. en dan nog 's.. Hoe kom je toch aan de gedachte dat cultuurvolgers BEHEERD moeten worden!? En waarom dan alleen deze cultuurvolgers? Waarom geen Merels, Roodborsten, Sperwers, Scholeksters, Visdieven, Futen, Turkse Tortels, Slechtvalken, Koolmezen, Ooievaars, Blauwe Reigers etc. ? Allemaal cultuurvolgers, die prima gebruik maken van of anticiperen op de veranderingen die door mensen zijn gemaakt en allemaal hebben ze op hun menulijst andere dieren staan.
Overtuig me waarom de ene cultuurvolger dood moet en de ander haast doodgeknúffeld wordt...

Het gaat er me hier niet om DAT het beheerd moet worden maar Of, en zo ja hoe.

Ik ben echt niet aan het proberen om alles te laten afschieten. Misschien heb ik een verkeerd beeld (gekregen) over jacht. Uiteraard is het het mooiste als er niet ingegrepen hoeft te worden in de natuur. Zonder jacht spaar je denk ik een hoop rust in natuurgebieden. Misschien zou het mooi zijn als de jacht een poos afgeschaft word zodat we kunnen zien of het werkt. Dat zal mogelijk ook gebiedsafhankelijk zijn. In ieder geval bedankt voor de reacties, en Jaap ook bedankt voor je duidelijke uitgebreide reactie.
CiteerEnkel en alleen om een zondebok te hebben voor menselijke natuurafbraak 


Ik zoek niet naar een zondebok want dat zijn denk ik de mensen in het algemeen. Als je dat denk heb je me niet goed begrepen.

Groeten Bart

BAVB

CiteerQUOTE 
Enkel en alleen om een zondebok te hebben voor menselijke natuurafbraak 





Ik zoek niet naar een zondebok want dat zijn denk ik de mensen in het algemeen. Als je dat denk heb je me niet goed begrepen.
Of ik was niet duidelijk, dat kan natuurlijk ook ;)

Groeten Bart

jeep

Als er veel konijnen zijn komen er ook veel roofdieren. Dat is precies wat ik bedoel maar er komen niet sowieso veel konijnen als er weinig roofdieren zijn. Dat hangt weer vooral af van het voedselaanbod voor de konijnen.
Denk aan een muizenplaag de stand van de torenvalken hobbelt achte die van de muizen aan en niet andersom. Een muizenplaag ontstaat niet omdat er weinig torenvalken zijn.
De stand van de prooidieren bepaalt of er veel of weinig roofdieren zijn.
Maar je moet het natuurlijk niet zo lezen dat er helemaal geen verband zou zijn tussen het een en het ander.

LeonW

Van de lynx zijn in Limburg overigens al diverse waarnemingen bekend, vooral sporen maar ook zichtwaarnemingen (o.a. Meinweggebied en Vijlenerbossen). Er wordt beweerd dat er illegaal lynxen zijn uitgezet in de Eifel, en dat die regelmatig s'lands grenzen oversteken. De dieren zijn zo schuw dat de kans dat je ze ziet miniem is.  

Freek Verkerk

Ik denk dat er nu toch een op de Veluwe rondloopt. B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jan-Pieter