Wolven in Nederland

Gestart door Freek Verkerk, februari 18, 2005, 03:23:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

De wolf is Frankrijk aan het veroveren;


wolven in Frankrijk

Algemene informatie over de Wolf:

Wolven in Nederland

De wolf is al sinds 2000 in Duitsland gesignaleerd.
Wolf in Duitsland

En in 2002 is er een geschoten (erlegt).

Seit den 90er Jahren sind immer wieder Wölfe über die polnische Grenze nach Deutschland eingewandert und hielten sich bevorzugt auf Truppenübungsplätzen auf. Obwohl sie streng geschützt sind, wurden sie immer wieder von Jägern geschossen - angeblich wegen Verwechslungen mit wildernden Hunden.

Dennoch sind die ersten Wölfe in Sachsen schon heimisch geworden. Sie sind noch extrem bedrohte Seltenheiten, doch es scheint inzwischen möglich, dass der Wolf in Deutschland wieder heimisch wird. Insgesamt ist der Wolf wieder in vielen europäischen Ländern auf dem Vormarsch beispielsweise in: Italien, Frankreich, Österreich, Spanien, Slowenien, Kroatien, Schweiz.

Die im Juli 2002 aus einem Wolfsgehege bei Klingenthal in Sachsen entwischte Wölfin "Bärbel" wurde am 19. Januar 2003 in Niedersachsen erlegt und löste zahlreiche Diskussionen um die Zulässigkeit dieser Maßnahme aus.

Van Klingenthal naar Maastricht is maar 630 KM; Te doen voor een gezonde wolf!

Enkele jaren geleden waren er geruchten over een wolf in Zeeuws Vlaanderen.

De kranten waren er vol van:


De Telegraaf


PZCWikipedia NL

Maar uiteindelijk is hij niet gevonden en dachten de meeste mensen dat hij er ook nooit geweest was.

Wanneer komt hij echt ?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jan Harteman

Uhm, leuke informatie. Maar waarom?

thijs

Praat maar raak, daarom ;)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

thijs

Alleen waarom noem je dit meteen "de wolf komt eraan"?
Volgens mij komt dat beest hier nooit, vrees dat ie overal  :gun:  :angry: ....

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Freek Verkerk

Thijs,

Ik weet dat als je een onderwerp wilt bespreken dat je moet provoceren. Als ik hier een uitgebalanceerd stuk schrijf valt iedereen in slaap.
Ik kijk een beetje van afstand naar deze site, lees de forums en bekijk de kaartjes en dan vallen mij dingen op. Kippen die niet genoteerd kunnen worden. Sommige geisoleerde waarnemingen (boommarters, syberische eekhoorns, wilde kat, edelherten, otters). (Ik vind zoogdieren interessanter dan vogels (sorry)). En dan vraag ik mij af hoe die dieren hier gekomen zijn. Vogels kunnen vliegen, maar zoogdieren met uitzondering van de vleermuizen moeten gebruik maken van de ecologische verbindingszones en hebben te maken met snelwegen kanalen tunnels etc.

Over de grotere roofdieren. Het gaat goed met de natuur. Soorten breiden uit. dat zie je ook met vogels. De Das is hier al (lang) en breidt uit. Waarschijnlijk is de wilde kat hier ook al. De lynx verwacht ik ook binnen 5 jaar. En dan de Wolf ?
Komt hij echt?? Dat is eigenlijk de vraag.
Wat vindt het publiek ervan?
Ik denk dat er veel door jagers afgeschoten worden; Ik las iets dat er in Oostenrijk een wolf geschoten was omdat men dacht dat het een verwilderde hond was. De meeste mensen verwachten ook geen wolven, als jij er morgen een zou zien zou je denken dat mensen hun herdershonden beter aan de lijn moesten houden en dat het onverantwoord is dat die loslopen in natuurgebieden.

In Frankrijk en Duitsland, toch ook beschaafde landen met jagers, komen er steeds meer, dus waarom niet via de ardennen en de eiffel, richtiing nijmegen, de veluwe en drente, ongeveer dezelfde migratieroute als de das, wildekat en lynx ?
En eigenlijk denk ik dat de wolf hier als was; in zeeuws vlaanderen, maar inderdaad; afgeschoten.  
:gun:  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Thijs Fijen

Ik denk ook (helaas) dat de wolven overal  :gun: worden.

En het geeft natuurlijk niks dat je meer om zoogdieren geeft dan om vogels. Hoef je je echt niet voor te verontschuldigen.
Thijs Fijen

thijs

Nee, verontschuldig je eens omdat je je verontschuldigde, zal je leren, beetje je excuses aanbiedn na het geven van je mening ;)
Maar serieus, niet de hele wereld hoeft naar vogels te kijken, en zoals ik al schreef in de Topic boommarter snap ik je verbazing ook wel.
Echter, ik denk dat de Lynx wel langer op zich laat wachten, hoewel het ook moeilijk te voorspellen is, maar mocht de wolf hier ooit komen vrees ik dat Balkenende hem af laat schieten :angry:

Thijs  
Thijs Udo
VWG Alkmaar

marcel123

#7
Ik was vandaag in Ommen en daar vertelden ze dat als er een koude winter zou komen ze in 1 dag in Nederland konden zijn.. ze schijnen inderdaad niet zover weg te zitten..
-----
Naschrift: door het wegvallen van het ijzeren gordijn kunnen de wolven uit Polen oost-duitsland intrekken. Maar die strenge winters komen er mi steeds minder....

Thijs Fijen

Het klimaat is toch echt aan het veranderen denk ik... Binnenlanden worden in de winter kouder en in de zomer warmer. Zeekusten in de winter veel zachter, en in de zomer warmer. Daardoor (vooral door het kouder worden in de binnenlanden) denk ik dat het niet meer zo lang zal duren. En de natuurgebieden worden ook steeds beter beschermd.  Toch zal het minimaal 10 jaar duren (denk ik)
Thijs Fijen

Jan-Pieter

Je vraagt je af hoe het publiek reageert op lynx en wolf. Ik denk dat dat niet zo'n goede reactie is. Als je al kijkt hoe men over vossen denkt.
Verder is er natuurlijk de vraag of er ruimte is voor zulke grote jagers en wat zullen ze dan moeten gaan eten? Een hoop heen en weer gepraat zal het gevolg zijn. Nederland is een klein landje met weinig natuur. En dan bedoel ik natuur die gebruikt kan worden door Lynx en Wolf. En dan nog het feit dat veel mensen bang zullen zijn want je kent de verhalen wel rond  wolven. Die gruwelijke moordadige niets ontziende beesten. ( en dat is niet mijn mening hoor)

JP

Rick van der Weijde

Een Lynx zie ik op een zeker moment nog wel de Nederlandse fauna binnen komen. Er is uit mijn hoofd gezegd in '95 ook nog gesproken over uitzetten op de Veluwe. Zeker als in de toekomst verdere natuurontwikkeling in de Gelderse Poort plaats vind, en deze in een (open) verbinding komt met de Veluwe heeft Nederland een grote uitloper van het verspreidingsgebied van de Lynx net over de Duitse grens. Zeker in dat gebied acht ik Lynx in de toekomst als mogelijke hoofdpredator. Dit, zeker ook ten aanzien van de hoeveelheid beschikbare prooidieren die voor handen is op de Veluwe. Uiteraard is het gaatje Belgische Ardennen en Zuid-Limburg (wat voor zoogdieren toch al een uniek gebied voor Nederland lijkt) ook maar een klein gaatje.

De Wolf ligt mijn inziens ietwat complexer. De soort heeft een groter gebied nodig om als populatie voor te kunnen bestaan, waarbij een groot open gebied tevens voor handen moet zijn als jachtgebied. Naar ik begrepen heb, heeft SBB daar eens een onderzoek naar gedaan ivm met het uitzetten van Wolven in de OVP. Een gebied van (ongeveer?) 3500 ha (??) zou echter alleen groot genoeg zijn voor 1 roedel. Bij voortplanting van die roedel komt dus faunabeheer weer om de hoek kijken, om de Wolven te beheren. Want het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat de dieren schapen en koeien van onschuldige boeren gaan vangen.
Daar komt volgens mij ook nog een grote brok verborgen angst bij ook. De Wolf heeft een behoorlijke reputatie, en zal deze moeilijk kunnen ombuigen lijkt mij. Als er in een gebied echt Wolven voor zouden komen, komt geen mens er meer in de wijde omgeving van dat gebied. In een land als Nederland, waar alle natuurgebieden ongeveer op een steenworp afstand liggen van een of andere wooneenheid (dorp/stad/gehucht/huis) zal aanwezigheid van Wolven dus niet op prijs gesteld worden. Een beeld dat een Wolf niet meer kwijt raakt, en een beeld dat een Lynx niet heeft (mede ook door zijn onbekendheid bij de gemiddelde Nederlander).

Zo ongeveer denk ik er over.  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

thijs

Aardig realistisch beeld volgens mij, wolf heeft te kampen met errug slechte naam.
Ik zal niet zeggen dat ik blij zou zijn met een roedel wolven dicht bij hoor, hoewel ze toch waarschijnlijk heel weinig kwaad doen...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper

Wat Rick (corotauria) zegt ben ik het mee eens!

Piter Anjema

Ik snap een aantal dingen niet helemaal, zijn jullie nou tegen de jacht op vossen of niet??


Pim

CiteerIk snap een aantal dingen niet helemaal, zijn jullie nou tegen de jacht op vossen of niet??


Wat heeft dat met bovenstaande discussie te maken omtrent de herintroductie van de wolf in Nederland.

Deze vraag is dus mijn insziens irrelevant!

Maar als je het zo graag wilt weten: De vos is een fantastisch roofdier waar we trots op mogen zijn in ons dichtbevolkte landje, gewoon laten leven!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Freek Verkerk

Als de wolf hier komt, dan komt hij hier vanzelf, hij wordt niet geherintroduceert of zo.

De slechte naam van de wolf komt omdat de mensen teveel sprookjes lezen en er nog in gaan geloven ook. De laatste wolf was hier 5 jaar geleden en daarvoor 100 jaar niet, dus de mensen kunnen het niet uit eigen ervaring hebben. Als de wolf hier komt, dan is hij door Duitsland, Frankrijk en Belgie getrokken, ook redelijk moderne landen.
Op het ogenblik is de wolf in Rusland, Noorwegen, zweden, finland, de baltische landen, polen, duitsland, tsjechie, oostenrijk, zwitserland, frankrijk en Spanje.
Volgens mij wordt hij daar hevig beschermd.  Als je bang bent voor de wolf blijven er weinig vakantielanden meer over.

Dat een incidentiele jager het verschil tussen een wolf en een losse herdershond niet ziet zal wel hier en daar leiden tot wat afschot, maar in principe wordt het dier beschermd. In Nederland trouwens niet, dacht ik; hij staat in iedergeval niet op de rode lijst van bedreigde diersoorten. Kennelijk wordt ervan uitgegaan dat hij hier niet komt of is; iets wat er niet is kun je niet bedreigen; die logica.

De jagers schieten op het ogenblik heel wat wild dat in principe ook door de wolf gejaagd kan worden. Wild als reeen, vossen, edelherten etc.

Als de wolf hier komt wordt het wat natuurlijker in Nederland; mooi toch.

En mensen hoeven voor wolven niet bang te zijn; wolven zijn sterk vergelijkbaar met herdershonden; 30 a 40 kg en alleen het gebit is gevaarlijk; voor volwassen mensen is het geen gevaar, die kunnen zo'n wolf met blote handen doden; als het moet.
B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Ilona

Hoi,

ik ben voor mijn opleiding bezig een rapport te schrijven over dit onderwerp.
Is het goed als ik jullie meningen hierin verwerk?

Groetjes
Ilona
(leetah1@planet.nl)

marcel123

#17
Wel altijd je bron vermelden: waarneming.nl
Bij welk vak houden ze zich bezig met wolven?

Freek Verkerk

Ilona,
gebruik alles wat je wil; Geen bezwaar. Je kunt ook op Wikipedia kijken; vooral de duitse beschrijving is erg goed (ook goed voor je duits) en via Google (wolf) is het een en ander te vinden.
Probeer maar eens uit te vinden hoeveel wolven er nu precies in Duitsland zijn; Ik schat het aantal op 25. En Frankrijk? (50 ????). Tsjechie???

En als het klaar is kun je hier gewoon even een link neerzetten.

Succes
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Ilona

Uiteraard komt de bronvermelding erbij. Anders zou het rapport niet volleding zijn.

Heeft iemand van jullie misschien nog tips waar ik meer info kan krijgen over dit onderwerp?


groetjes
ilona

ilona


thijs

Misschien dat hier wat interessante links staan?
Succes,

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Apophis25

Beetje laat om mij in de discussie te melden maar toch hier is mijn mening.

Wolven en lynxen hebben volgens mij weinig over levings kansen in Nederland.

Wolven eten volgens mij kleine tot grote zoogdieren, in Nederland zouden dat reeen, vossen, dassen, wilde zwijnen en edelherten kunnen zijn. Al deze soorten worden "goed" beheerd. Jagers zullen in dit geval uit hun slof schieten omdat zij vinden dat hun prooien worden opgegeten, en dan mogen ze minder schieten. Dat is voor ons natuur liefhebbers geen probleem maar denk wel dat de jagers een sterke lobby in Den Haag hebben.

Lynxen eten volgens mij meer kleinere zoogdieren en ook vogels. Omdat een lynx minder voedsel nodig heeft denk ik dat in Nederland wel plaats is voor deze katten. Eten lynxen ook wilde katten? Zo ja dat is er zelfs in de steden plek voor ze. Kijk maar naar de coyotes in Amerika deze trekken massaal naar de steden omdat ze daar genoeg voedsel kunnen vinden.

Tenslotte nog even dit: het lijkt mij wel erg mooi om het geloei van wolven te kunnen horen in Nederland maar ik denk dat ik dat nog wel een lange tijd kan duren.

Freek Verkerk

Wolven en lynxen zullen hier uit zichzelf komen. Van de Lynx gaan er al geruchten dat hij in al in zuid Limburg  is waargenomen. In de hoge venen in Belgie zitten ze al, en dat is hemelsbreed niet zo ver.

In Landen als Italie, zwitserland, Spanje, Frankrijk, Oostenrijk, Polen, Tsjechie en Duitsland komen al lynxen en wolven voor. Ze zijn daar beschermd dus de jagers mogen ze niet afschieten.

Zo nu en dan zullen de jagers  er wel eentje afschieten omdat ze niet goed kunnen zien wat ze precies voor de loop hebben en snel moeten reageren, maar ik neem aan dat de meesten zich gewoon aan de wet zullen houden.

En er is hier voor hen voldoende te eten; anders komen ze echt niet.

De jagers melden zelf dat ze meer dan 10.000 reeen per jaar afschieten dus:.. plaats zat voor de Wolf. En de lynx eet inderdaad kleinere dieren zoals konijnen en daar zijn er ook voldoende van.

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Rick van der Weijde

CiteerIn Landen als Italie, zwitserland, Spanje, Frankrijk, Oostenrijk, Polen, Tsjechie en Duitsland komen al lynxen en wolven voor. Ze zijn daar beschermd dus de jagers mogen ze niet afschieten.

Komen al Lynxen en Wolven voor...? Zo suggereer je net of dat de Wolf en de Lynx daar recent gevestigd zijn, en hun areaal binnen Europa behoorlijk aan het uitbreiden zijn. Weet niet of dat inderdaad je opzet was, maar het tegengestelde is waar. Voorheen waren beide soorten (al weet ik het van Lynx niet helemaal zeker) veel talrijker dan vandaag de dag. En de enige reden dat ze nu nog in landen als Italië en Spanje te vinden zijn, is door soortbeschermingsprogramma's. De drie ondersoorten (de Iberische Wolf, C. l. signatus, de Spaanse Wolf, C. l. deitanus en de Italiaanse Wolf, C. l. italicus) worden namelijk ernstig in hun voortbestaan bedreigd, en zijn enkel alleen in de meest onherbergzaamste gebieden van hun verspreidingsgebied te vinden. Ook de Noord-Europese Wolf, C. l. lupus, doet het lang niet zo goed als het zou moeten; zo blijkt bijvoorbeeld uit de minieme Noorse populatie.

CiteerZo nu en dan zullen de jagers er wel eentje afschieten omdat ze niet goed kunnen zien wat ze precies voor de loop hebben en snel moeten reageren, maar ik neem aan dat de meesten zich gewoon aan de wet zullen houden.

Wetgeving is inderdaad noodzakelijk in hun voortbestaan, maar garandeert helemaal niets. Tuurlijk zullen er een aantal zijn die zich door de wetgeving laten afschrikken, maar persoonlijk geloof ik niet dat 'echte' wolvenjagers' zich hierdoor laten weren. Het is uiteraard wel de juiste weg naar mogelijke vooruitgang, maar m.i. zal er toch ook in sommige gebieden beter toezicht gehouden moeten worden (met als extreem voorbeeld de Siberische Tijgers...?).

CiteerEn er is hier voor hen voldoende te eten; anders komen ze echt niet.

Zijn ze er al dan?

CiteerDe jagers melden zelf dat ze meer dan 10.000 reeen per jaar afschieten dus:.. plaats zat voor de Wolf. En de lynx eet inderdaad kleinere dieren zoals konijnen en daar zijn er ook voldoende van.

Dat jagers meer dan 10.000 Reeën in een jaar afschieten zegt niet over het ruimtetekort dat Nederland voor wolven heeft. Het zegt wellicht iets over het voedselaanbod. Maar denk je dat jagers dolgraag iets van die 10.000 Reeën zouden willen laten lopen, om daarmee Wolven ons land in te lokken? Hun blij, want dan hebben ze eindelijk iets meer rust? Ik zal je vertellen dat ik daarin niet zo geloof, maar wellicht heb ik een verkeerd beeld van de werkelijkheid.

Ten slotte ben ik het geloof ik ook niet helemaal eens met je stelling "kleinere dieren zoals konijnen en daar zijn er ook voldoende van". Het gaat met het Konijn lang niet zo goed als jij daar doet suggeren. De myximatose (hoe schrijf je eigenlijk de naam van dat beruchte virus...?!) laat nog steeds zijn sporen na, en door het hele land heen gaat de konijnenstand hard achteruit. In sommige streken ook zo dat de vegetatie er dusdanig door verandert dat vogelsoorten als Tapuit er ook hun thuis niet meer vinden (een van de oorzaken waarom die soort achteruit gaat). Ik meen zelfs te hebben gelezen ergens dat SBB in het noorden van het land, het Konijn serieus probeert te beschermen vanwege hun nuttige bijdrage in bepaalde ecosystemen. Nu is voldoende natuurlijk een relatief begrip naar persoonlijke maatstaven, maar ik geloof niet dat de Konijnpopulatie toereikend zal zijn om een gezonde populatie aan Lynxen te voorzien van voedsel. Gelukkig is dat niet het enige voedsel waar de roofdieren van leven, maar wel een belangrijk prooidier.

Tot zover even mijn mening. Ik hoop dat ik alles duidelijk verwoord heb, en zo niet... dan hebben we in ieder geval iets om over te discussiëren.

Groet,
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

thijs

Citeerniet of dat inderdaad je opzet was, maar het tegengestelde is waar. Voorheen waren beide soorten (al weet ik het van Lynx niet helemaal zeker) veel talrijker dan vandaag de dag.
Wat Rick zegt is maar al te waar, wolven en Lynxen zijn niet aan een opmars bezig, alleen de afmars gaat iets langzamer....
Bij de Lynx klopt dit ook, de populatie daarvan is ook zeer snel geslonken.

CiteerEn er is hier voor hen voldoende te eten; anders komen ze echt niet.

Hier bedoelt Freek denk ik dat dat gewoon een feit is wat vóór de komst zou pleiten.
Maar is er hier wel voldoende voedsel....
Ik weet niet wat ze eten, behalve konijnen, maar daar zijn er zo weinig van, en de Vos is een geduchte concurrent.
Wat ze nog meer eten, ik denk dat een Vos het allemaal ook niet versmaad.
Dan nog de konijnenziekte, die heet myxamotose.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Piter Anjema

Stond een interressant stukje op wikipedia over de val van de muur een de opmars van wolven deze kant op. Persoonlijk denk ik op een enkele waarneming na dat de wolf zich hier niet gaat huisvesten, daar is hier niet voldoende ruimte voor en de mens breidt toch steeds meer uit. en die is nou eenmaal sterker, daar kan ik ik niks aandoen, dat heet evolutie.

Wat betreft de vos, als je weet wat voor schade de vos aan kan richten, denk ik dat het heel goed is dat we dat goed kort moeten houden. Anders heb je binnen de kortste keren een groot vossenbestand en een steeds kleiner wordend weidevogelbestand, en aan de hand daarvan welliswaar over vele jaren ook weer een kleiner wordend vossenbestand, maar dan ben je vele soorten kwijt.

En de wolf staat hier niet op de rode lijst.

De natuur in Nedeland valt onder beheer, zou je dat weg halen, dan zouden de gevolgen niet altijd voordeling zijn.

Bram Rijksen

CiteerStond een interressant stukje op wikipedia over de val van de muur een de opmars van wolven deze kant op. Persoonlijk denk ik op een enkele waarneming na dat de wolf zich hier niet gaat huisvesten, daar is hier niet voldoende ruimte voor en de mens breidt toch steeds meer uit. en die is nou eenmaal sterker, daar kan ik ik niks aandoen, dat heet evolutie.

Wat betreft de vos, als je weet wat voor schade de vos aan kan richten, denk ik dat het heel goed is dat we dat goed kort moeten houden. Anders heb je binnen de kortste keren een groot vossenbestand en een steeds kleiner wordend weidevogelbestand, en aan de hand daarvan welliswaar over vele jaren ook weer een kleiner wordend vossenbestand, maar dan ben je vele soorten kwijt.

En de wolf staat hier niet op de rode lijst.

De natuur in Nedeland valt onder beheer, zou je dat weg halen, dan zouden de gevolgen niet altijd voordeling zijn.
Piter...

Alsjeblieft niet weer die -op kortzichtige vooroodelen gebaseerde- discussie over de 'schade' die een vos aan kan richten... zinloos, doelloos, nutteloos en vooral eindeloos... en al vele malen gevoerd zonder dat er nieuwe argumenten aangevoerd worden.

Piter Anjema

#28
Ok, ik zal het niet weer doen.

Zinloos ->                                   klopt
Doelloos ->                                 klopt
Nutteloos ->                                weet ik niet
Eindeloos ->                                klopt
Op vooroordelen gebaseerd ->     noem het een beetje ervaring

En voor kortzichtigheid moet je dan maar eens in de spiegel kijken.

Freek Verkerk

Hi,
De discussie laait weer op uitstekend!
Eigenlijk ben in het met de meeste voorgaande mensen wel eens; natuurlijk is de Wolf en de Lynx (stand) aan het teruglopen, als je de tendens van de laatste 200 jaar bekijkt. 100 jaar geleden kwamen die dieren (waarschijnlijk) nog gewoon in onze streken voort. Daarna zijn ze behoorlijk teruggedrongen; volgens mij voornamelijk door de jagers en niet door voedselgebrek, en pas recentelijk; de laatste 10 jaar is de teruggang gestopt en beginnen ze weer iets terug te pakken van het verloren gebied.
Pas de laatste 20 a 30 jaar is er ook aandacht voor het milieu en de natuur. Vroeger was die re in de gedachten van de mensen voornamelijk om flink van te profiteren, in de betekenis van afschieten, en als afvalberging te gebruiken.
Op een gegeven moment verdwenen grote stukken natuur en onstond bijvoorbeeld "Natuurmonumenten" (100 jaar geleden) om iets te behouden. Ook de milieubeweging is iets van de jaren 70. Dit heeft er volgens mij toe geleid dat we nu het dieptepunt alweer gepasseerd zijn en dat de opwaartse trend weer is ingezet.
Ook bij de vogels zie je dat bijvoorbeeld de slechtvalk weer terugkomt en bij de zoogdieren zijn er voorbeelden van Bevers en otters die weer in Nederland voorkomen.
En de Wolf die weer iin Duitsland voorkomt en de Lynx die weer in Belgie voorkomt.
En in mijn verwachting op eigen kracht weer in Nederland zal verschijnen.

De vraag of hier plaats is is eigenlijk een verkeerde vraag. Er is altijd plaats geweest. Het waren de jagers die hen weggeschoten hebben en nu de jagers het getij tegen hebben en in de publieke opinie erg omstreden zijn, komen deze dieren hopelijk en waarschijnlijk gewoon weer terug. Zelfs in Engeland wordt de vossenjacht afgeschaft. En het afschieten van wolven in Noorwegen is erg omstreden. Als je op een feestje zegt dat je jager bent, ben je erg omstreden; je kunt beter zeggen dat je vogelaar bent.  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk