Er zijn denk ik een aantal aspecten die in deze discussie buiten beeld blijven.
Ik ga mijn visie geven daarover zonder te proberen mijn eigen positie daarin te betrekken.
Hoe dieren en planten en ook de mens tot elkaar in relatie staan hangt af van een aantal zaken. Een konijn zal voldoende voedsel tot zich moeten nemen om te overleven, dat geldt dan natuurlijk ook voor de vos. Als de vos van konijnen wil leven zullen er dus genoeg konijnen moeten zijn. Zoniet dan legt de vos het haasje en niet het konijn!!
Ik denk dat door veel mensen wordt vergeten dat een predator afhankelijk is van zijn prooi voor zijn voortbestaan en niet andersom.
Toch zijn er mecahnismen waarbij dit systeem ontregeld kan raken. We zien dat bijvoorbeeld bij verwilderde katten. En daar reken ik voor het gemak ook alle katten toe die lichtvaardig een uittsapje maken naar moeder natuur, een paar vogeltjes weggraaien en ze vervolgens niet eens opeten omdat ze de maag nog vol hebben van de kittekat.
Deze katten leven in een uitzonderlijk hoge dichtheid, nemen wel hun deel van de natuur, maar zijn voor hun voortbestaan daar niet van afhankelijk. Ze zouden bij bosjes uitsterven als dat wel het geval was.
Een vergelijkbaar beeld gaat misschien ook wel op voor de stadsvossen zoals die vooral in Groot-Britannie voorkomen. Als er een grote hoeveelheid voedsel in zo'n stad voorhanden is (en dat zal naaste de sierkippen misschien ook het vele menselijk 'afval'zijn) dan worden die beesten niet afhankelijk van het werkelijke prooiaanbod maar vinden ze telkens weer een escape om in leven te blijven.
Dat verhaal is ook op de mens toepasbaar, een mens kan gaan jagen om wie weet wat voor motieven, maar hij zal er geen boterham minder om eten als hij niets afschiet. Dat betekent, en dat is wel een belangrijk aspect, dat een mens wel tot het uiterste door kan gaan om het laatste individu van een soort neer te leggen. Ik hoef maar te verwijzen naar de ooit aanwezige miljoenenzwermen van de Trekduif.
Aan de andere kant zijn er ook voorbeelden te geven van situaties dat jacht niet leidt tot afname van een soort. In de jaren zestig zijn er premies uitgekeerd om houtduiven aantallen te reduceren. Dat heeft geen bal geholpen. Het afschot deed niet meer afbreuk aan de soort dan de anderszins normale sterfte onder deze soort.
Wat betekent dit nu in de discussie over de vos? Als er situaties zijn waarin de vos op een makkelijke manier door moeilijke situaties heen kan komen, zou dit aanleiding kunnen geven tot te grote populaties. En dan kunnen kwetsbare soorten mogelijk gevaar lopen. Maar dan moet het voor een vos wel de moeite waard zijn om daarin te investeren. Of populair gezegd dan moet een korhoen wel lekkerder zijn dan een konijn. Of het korhoen moet zo stom zijn om de vos voor de voeten te lopen.
Maar helaas, over het algemeen beschikken dit soort dieren over mechanismes die er voor zorgen dat ze moeilijk te ontdekken zijn. Een jonge wulp die zich doodhoudt verspreidt hoegenaamd geen geur. Maar ja als die opgejaagd wordt door een recreant is het weer een ander verhaal.
Maar goed, als een vos door onnatuurlijke mechanismes een gevaar betekent voor andere soorten, dan moet er misschien ingegerepen worden.
Mar dan moet je wel op zoek naar de oorzaken.
Om maar dicht bij huis te blijven, als een groep fanatieke vogelaars per se die korhoenders op de Sallandse Heuvelrug moeten zien, jagen zij deze dieren dan niet in de armen van de vos? (niet op reageren als het nergens op slaat, het gaat alleen maar om het voorbeeld)
Moeten we dan de vos afschieten of zullen wij -vogelaars- het anders aanpakken?
Als een vos zich makkelijk in moeilijke tijden in leven kan houden met menselijk afval, gaan we dan de vos opruimen of ons afval?
Laten we ook niet vergeten, ook onder vossen vindt natuurlijke sterfte plaats. Dat kunnen we wel wegvangen door afschot maar dat is maar een deel van het verhaal. Het leidt er alleen maar toe dat de zwakke dieren die het anders niet gered hadden het nu wel redden. Want ik ben er niet van overtuigd dat mensen zo goed kunnen beoordelen welke dieren het beste genetische materiaal met zich mee dragen.
OK het heeft een paar uur geduurd voordat dit hele verhaal stond. Ik werd onderbroken door een telefoontje dat een van mijn zoons aangereden was. Er rijden te veel auto's rond in Nederland. Daar moeten we maar eens wat aan doen, of zullen we onszelf een fietsverbod opleggen? Enfin gelukkig geen persoonlijke schade!