Phytoptus abnormis of stenoporus?

Gestart door Volker, juni 23, 2009, 18:57:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Volker

Hallo

Deze gal Ik vond vandaag op Tilia spec.. Wat galmijt is verantwoordelijk?

Bedankt Volker

Floppy

#1
Hoi Volker,
Gelet op de combinatie van de stevige verkleurde verhogingen en het erineum (het haarvilt aan de onderzijde), zijn volgens mij deze gallen veroorzaakt door de galmijt Phytoptus abnormis (Garman, 1883).
P.stenoporus leidt tot lage tepelgallen, of evt. tot wratachtige bobbels en gekrulde bladranden.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Volker

Hoi Floppy

Dank u voor uw mening. Mijn gok is ook Phytoptus abnormis  :blink:. De boom werd volledig met deze Gallen. Ik deed iets wat nooit eerder hebben gezien.

bye Volker

Margreet Kwh

Hoi Floppy,

In mijn Redfern en Shirley (British Plant Galls, blz. 459) staat dat Phytoptus abnormis (Nalepa) erg lijkt op  Eriophyes leiosoma  (Nalepa); het verschil zit 'm in de beharing van het vilt (haren lang en dun, haartoppen in punt eindigend/haren vergroot, met ronde rop) en in de opvallendheid van de verhoging aan de bovenzijde (opvallend/meestal minder opvallend; tot 5 mm doorsnede/meestal > 5 mm doorsnede).
Verder staat er de opmerking bij: "this section on mite galls is tentative only; the identity of the mites needs to be verified."

Ik heb nog niet geverifiëerd of deze naam nog gangbaar is. Maar ik weet niet of determinatie mogelijk is zonder de haren te bestuderen?

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Floppy

Hoi Margreet,

Je hebt gelijk dat Redfern & Shirley opmerken, dat hun sectie over mijtgallen slechts met voorzichtigheid wordt gegeven. Dat is ook de reden waarom ik, op basis van door mijelf waargenomen exemplaren van P. abnormis en P. leisosoma (accepted name momenteel Eriophyes leiosoma (Nalepa, 1892)  ;)), aangeef dat volgens mij de foto exemplaren van P. abnormis laat zien.
Het blijft dus enigszins een "best guess". Ik ben met je eens, dat o.m. besturdering van de haren meer zekerheid zou bieden, zij het, dat ook dan de uitslag tentative is.  ;D
Ter vergelijking een foto van een door mij waargenomen P. abnormis.
http://waarneming.nl/fotonew/7/519097.jpg
en een E. leiosoma:
http://waarneming.nl/fotonew/0/585280.jpg
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Margreet Kwh

Hallo Floppy,

Akkoord, je formuleert het inderdaad met omzichtigheid.  :blink: Je foto's illustreren mooi wat in het boek beschreven staat. (Wat een prachtig boek is dat boek van Redfern en Shirley!)

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Volker

Hoi

als de haartjes op de onderzijde van de gall om eruit? Ze zien eruit als glas noedels met een scherp einde. In de haren waren vele kleine mijt.

bye Volker