Hoofdmenu

welke composiet?

Gestart door zeeeend, juni 27, 2009, 16:40:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

zeeeend

Geacht Forum,
Vanmiddag kwam ik deze plant tegen. Het lijkt me een distelachtige composiet. Opvallend zijn de vrij lange stekels op de onderkant van de bladnerf. Omdat de plant nog niet bloeit kon ik er niet verder mee komen.
Wie kan mij helpen met de soortnaam?
Groeten, Gijs van den Ende, Zierikzee.

han.endt

zeeeend

Han,
Bedankt! Daar was ik nooit opgekomen want bij sla denk je toch meteen aan een krop! Deze plant is bijna even hoog als ik lang ben (1.84m).
Groeten, Gijs van den Ende, Zierikzee

han.endt

Als je kropsla in de moestuin laat doorschieten dan komt ie ook een eind!

Gras

Met die stekels is deze sla niet appetijtelijk. Er is sinds een paar jaar bovendien nog een look-alike die gifsla is gedoopt.
De bloemtros is een ware teleurstelling. Dus een saaie plant? Verre van dat!
Het "kompas" komt van de gedraaide bladeren. Om 12 uur 's middags vangt hij bijna geen zon en verdampt weinig, 's morgens en 's avonds vangt hij het licht van de zon wél volop. Hij kan daardoor standhouden op gortdroge plekken in steden en zorgt zo voor een frisgroene noot in stikhete zomers (als de plantsoenendienst hem niet te grazen neemt).
Deze weken is het erg goed te zien en is deze veelvoorkomende plant goed aan het gedraaide blad te herkennen.

Met vriendelijke groet,

Ria Glas

zeeeend

Han,
Toen ik nog een moestuin had ben ik daar tot mijn schande ook menig maal achter gekomen. Vooral na de zomervakantie!
Groeten, Gijs

Ria,
Toevallig heb ik gisterenmiddag het hele kompasplanten verhaal in de ecologische flora zitten lezen.
Toch bedankt voor je uiteenzetting!
Groeten, Gijs