Hoofdmenu

Kippen (semi wild)

Gestart door Freek Verkerk, februari 17, 2005, 17:30:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

boogey55

CiteerNa bijna een week weer ontwaakt te zijn uit de griepgolf
Goed dat je weer terug bent.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Marianne

CiteerStel elke waarnemer houd een week,maand bij wat hij/zij elke dag ziet in zijn /haar achtertuin.
Pakt hiervan het gemiddelde en meld dit alle op dezelfde dag, Natuurlijk ook alle tellen in dezelfde week,maand.
zou je volgens mij mooi overzicht krijgen.
(of is dit idee helemaal niks) :unsure:
En als je nou geen achtertuin hebt? Op mijn balkonnetje komen redelijk wat vogels eten, maar vanaf mijn balkonnetje zie ik nog veel meer.
Ja, het nadeel van een flat is dus dat je geen achtertuin hebt, het voordeel dat je overal overheen kijkt.

Maar ik vind het wel een goed idee van je :duim:  
groet,
Marianne Cramer

thijs

<_< , ik weet niet.
4 1/2 koolmees.
Nee, ik denk dat je dan beter alles kan invoeren, hoewel gemiddelden hetzelfde resultaat geven.
Zou best kunnen...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper

Citeer4 1/2 koolmees.
Ja, jij gaat 4 1/2 Koolmees invoeren :blink:  

carel

Ergens in deze discussie kwam ik ook dit nog tegen.

CiteerHet valt op dat invoerders zich op "zeldzaamheden" concentreren of op aantallen of op vroege waarnemingen.
Ik zie niet dat er huismussen, spreeuwen, merels en noem maar op worden ingevoerd. Het gevolg is dat er een eenzijdig beeld geschapen wordt.

Het is een klus dat weet ik maar als mensen zich bezig houden met waarnemen waarom dan onderscheid maken?

Volgens mij (en misschien trap ik nu mensen op hun tenen) zijn er waarnemers bij die soorten invoeren alleen maar om hun statestieken bij te houden van wat ze het afgelopen jaar allemaal gezien hebben.
eenmaal een soort invoeren en het rijtje word langer.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

carel

Citeer, ik weet niet.
4 1/2 koolmees.
Nee, ik denk dat je dan beter alles kan invoeren, hoewel gemiddelden hetzelfde resultaat geven.
Zou best kunnen...

Thijs

Thijs jij weet ook heel goed dat niet iedereen elke dag zijn of haar tuintelling (of balkontelling :lol: ) invoerd.
ik zou alleen graag eens zien hoeveel personen bereid zijn hieraan mee te werken.
maar gezien er op dit forum gemiddeld maar een 20-25 actief meedoen heb ik het vermoeden dat je dit moeilijk van de grond kunt krijgen  
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Ellen Luijks

Laat ik me er ook maar eens mee bemoeien.

Ten eerste zijn jullie op een onderwerp overgestapt dat niks meer met kippen te maken heeft. (tenzij je kippen in de achtertuin hebt)

Verder wil ik even kwijt dat ik al jaren (vanaf 1995) voor mijzelf een lijstje bij houdt van wat ik in de tuin zie, wat ze doen, wat ze eten, hoeveel eieren enz.
Welliswaar zijn het steeds verschillende tuinen geweest, maar toch.
Dit lijstje is voor een heel jaar en is onderverdeeld in maanden. (zou ook nog in weken kunnen, dagen wordt te veel)

Maar om op waarneming iedere keer de koolmees, pimpelmees, merel en heggemus in te voeren gaat me wel ver. Zit je meer in te voeren dan dat je naar buiten kunt kijken.

Mochten jullie ooit een telling gaan houden, dan wil ik wel meedoen. Ik kijk immers toch al naar buiten.

Hoe je dit van de grond moet krijgen.
Voor op de website zetten en alle gebruikers een mailje sturen.


Groetjes,

Ellen Luijks
Groetjes

Ellen

hiskodevries

iedereen moet/kan waarneming.nl gebruiken zoals hij dat wil. Dat is niet aan regels gebonden. als je alleen tuinsoorten wilt vastleggen help je zelf. Als je alleen voor de maandlijsten gaat ook goed.
Kijk het maakt niet uit waar je het voor gebruikt.
punt 1: je moet er zelf lol in hebben
Als te veel regels worden opgelegd gaat de lol er snel af, behalve voor de die-hards.


Als hetgeen wat vastgelegd wordt maar klopt. Ik zie liever 20 zekere pimpelmezen dan 1 onzekere ruigpootbuizerd.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijs

Okee okee mensen, geloof dat dit niet helemaal goede reacties opleverd...
4 1/2 was grapje wat een gemiddelde zou kunnen zij Jasper, snappie?
Dat je niet alles invoerd snap ik ook wel hoor.
Naja, ik sluit me wel aan bij het feit dat je toch niemand kan verplichten zijn koolmeesjes in te voeren en dat waarschijnlijk weinig mensen daar ook zin in hebben -_-

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan-Pieter

Ik heb de discussie de kant op gestuurd die hij nu volgt en het loopt verder dan ik bedoelde. Als je het bestand wil gaan gebruiken om iets te kunen zeggen over bepaalde gebieden dan is het noodzakelijk om ook de "gewone" soorten in te voeren. Is het een bestand wat hoofdzakelijk bedoelt is om elkaar leuke soorten door te geven dan hoeft dat dus niet.
Als mensen dit systeem gebruiken om hun eigen lijsten bij te houden dan kom je inderdaad af en toe "gewone" soorten tegen. Maar dat is geen verplichting naar iedereen toe.
Het viel mij alleen op dat er bij wijze van spreken meet Ruigpootbuizerden werden gemeld dan Pimpelmezen en daar ben ik op doorgegaan.

JP

jasper

Citeer4 1/2 was grapje wat een gemiddelde zou kunnen zij Jasper, snappie?
Tuurlijk, snapte ik het, ook al toen jij het geschreven had ;)

thijs

Gelukkig.
Maar over het onderwerp (hoewel geen kip meer), ik geloof dat Jan Pieter graag wat meer gewone soorten wou invoeren? (zonder verplichting voor enige gebruiker)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper

#42
De ene voert zeldzame tot leuke soorten in na het vogels kijken en de andere voert alle soorten die hij heeft gezien die dag, moet iedereen voor zichzelf weten!

Jan-Pieter

Goed, mag ik de antwoorden en reacties als volgt samenvatten?

Waarneming.nl is een site waar een ieder in mag voeren wat hij/zij wil. Dit kan varieren van alles tot de leuke dingen.

Prima daar kan ik helemaal mee leven. Iedereen is vrij in te voeren wat hij /zij wil.

Mag ik daar dan uit concluderen dat de opzet van deze site het aan elkaar doorgeven van leuke, zeldzame, of opmerkelijke soorten is? Dat de meeste gebruikers en bezoekers daar ook voor komen? Voorbereiden van een vogeltrip bv.

Dat doe ik zelf namelijk ook op deze site. Waar zal ik morgen heen gaan als ik tijd heb?

Mijn aller eerste reactie in dit onderwerp was of het nodig is ontsnapt gedomesticeerd spul in te gaan voeren terwijl de "gewone" wilde vogels niet volledig vertegenwoordigd zijn. En daar is het verder op door gegaan.

Men kan een gegevens bestand op gaan zetten om een volledig beeld te krijgen van bepaalde gebieden en die gegevens eventueel gebruiken om plannen voor dat gebied in de toekomst tegen te houden of anders te laten uitvoeren omdat die en die soort daar zitten en er dus niet of anders met het gebied om moet worden gegaan (zo dat is een lange zin zeg!). Of een bestand wordt opgezet om elkaar te informeren over leuke aantrekkelijke soorten in bepaalde gebieden. Ik ben van mening dat de laatste omschrijving van toepassing is op waarneming.nl. Of heb ik het mis?

JP


hiskodevries

ja je hebt het mis, maar als dat jouw definitie is, is het wel weer goed
De bedoeling is ( althans die van mij) om een goede doorsnede te krijgen van neerlands soortenrijkdom.
Dat krijg je alleen voor elkaar door grondige inventarisaties ( die krijgen we niet )
of door mensen gewoon te laten invoeren wat ze willen.
Uiteindelijk komt het dan toch wel weer goed. Bekijk maar eens de statistieken van bepaalde vogelsoorten. met name van doortrekkers (beflijster, zwarte ooievaar etc) die kloppen al heel aardig met de realiteit.
Voor  gebiedne kun je allerlei strats oproepen die ook voor zo`n plek de benodigde info geven door het hele jaar heen. Uiteraard geld dit beter voor de oostvaardersplassen dan voor bos groeneveld in Baarn
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Freek Verkerk

Je kunt de site ook gebruiken om gericht te gaan zoeken naar een bepaalde soort. Als je op de kaart ziet dat een bepaalde soort wel in de omgeving voorkomt, maar niet in jouw gebied kun je hem gaan opsporen. Even rekening houdend met zijn(haar) specifieke biotoop.

Deze site is als een supermarkt; voor elk wat wils.

Maar je moet de mensen ook wat gunnen natuurlijk.



:duim:  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

thijs

CiteerDeze site is als een supermarkt; voor elk wat wils.
Mooie vergelijking :duim: .
Ik denk ook dat dit wel de eindconclusie is van deze uitgebreide discussie.
"Iedereen doet wat ie er zelf mee wil doen, en er is daar ook niemand op tegen."

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan-Pieter

Hisko ik denk dat jij de kern van de zaak goed weergeeft. Jij zegt dat voor de beflijster en de zwarte ooievaar de statestieken heel goed kloppen. Ja logisch denk ik dan want dat zijn juist de soorten die zeker weten op deze site terecht komen, de krenten in de pap.
Kijk nou eens naar de statestieken van de spreeuw of het winterkoninkje? Die zullen, denk ik, juist helemaal niet overeenkomen. Dat zijn de "gewone" vogels.
Het zou inderdaad mooi zijn als er gebiedsinventarisaties worden ingevoerd maar dat kost tijd niet alleen met invoeren maar ook met tellen.

JP

hiskodevries

JP, klopt,
de stats van de tjitjaf zakken na het voorjaar helemaal in, want dan heeft iedereen ze een paar keer ingevoerd  en dan hoeft het niet meer
http://www.waarneming.nl/vogelstats.php?id...4&maand=0&taal=
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Pieter

Waarom hoeft het dan niet meer Hisko?

JP

Vincent

Veel mensen geven hun waarnemingen alleen door als zo´n trekvogel als de tjiftjaf net weer in Nederland is gearriveerd, daarna wordt het weer `gewoon` en worden er veel minder waarnemingen van ingevoerd. Wel jammer, anders had je een veel completer beeld van de aantallen.
Vincent

hiskodevries

Dat hoeft wel, maar het gebeurt niet. Ik denk door gewenning

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijs

Als je in een week misschien meer dan 70 tjiffen ziet/hoort, denk ik niet dat er iemand is die ze allen invoert.
Jammer, maar ik doe het zelf ook niet...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan-Pieter

Nee oke dan zijn we het eens maar is er een "opvoedkundig" probleem. Daar hebben wij binenne onze afdeling ooklast van dus het zal wel iest universeels zijn.

JP

BAVB

Ik denk trouwens niet dat je  betrouwbare gegevens krijgt door het zo nu en dan invoeren van waargenomen vogels. Als je kijkt naar hoe bijvoorbeeld broedvogelinventarisaties van SOVON gebeuren komt er meer bij kijken dan af en toe invoeren van gegevens. Als je vogels daadwerkelijk inventariseert ben je daar dus mee bezig, maar ben je gewoon op zoek naar 'gekke' vogels bijvoorbeeld dan is dat een hele andere manier van vogels kijken. Je moet naar mijn idee een gebied regelmatig systematisch uitkammen om een 'volledig'resultaat te krijgen. Dit krijg je denk ik niet als je overal af en toe waarnemingen invoert.
Ik vraag me ook vaak af hoe betrouwbaar de waarnemingen zijn en of je er dusw wetenschappelijk gezien echt iets mee kunt.

Het is niet mijn bedoeling om deze site af te kraken maar ik wil gewoon even mijn mening hierover ín de groep gooien'

Bart


Freek Verkerk

Het invoeren van incidentiele waarnemingen werkt in de praktijk als een steekproef. Je hoeft niet volledig te zijn om een goed beeld te krijgen.
Een simpel voorbeeld; als in weiland A een wulp waargenomen wordt en verderop in weiland X weer een, dan kan je aannemen dat in de tussenliggende weilanden ook wulpen zitten; zeker als er sprake is van ecologische verbindingszones; Je hoeft alleen maar te testen of de verbindingen werken en als er aan het begin en het eind waarnemingen zijn; dan zit het op de verbindingszone ook wel goed.

Kijk gewoon naar de kaart en je hebt het volledige plaatje.

Overigens is het wel interessant om te weten waar onze gegevens voor gebruikt worden.
Het kan geen kwaad om apart een lijst op te nemen van (wetenschappelijk) onderzoek of iets anders waarbij gebruik is gemaakt van deze gegevens.

Overigens is het ook leuk zonder dat het nuttig of wetenschappelijk verantwoord is.

De meeste leuke dingen die ik doe zijn helemaal niet nuttig of wetenschappelijk verantwoord.  ;)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

thijs

Ik ben het met Freek eens, dat je niet 98% van de in een gebied voorkomende vogels hoeft te inventariseren om te weten wat er vliegt.
Het is idd zo dat steekproeven ook een redelijk beeld geven, hetgeen je ook doet als je ergens gewoon langsfietst en zomaar een beetje rondkijkt, zonder een team inventarisators...

Thijs  
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jeep

CiteerVeel mensen geven hun waarnemingen alleen door als zo´n trekvogel als de tjiftjaf net weer in Nederland is gearriveerd,

Deze site kan natuurljk op heel veel verschillende manieren gebruikt worden. Ook ik voer niet elke waarneming in. En de manier waarop die waarnemingen tot stand komen is ook niet altijd dezelfde.
Ik vind het bijvoorbeeld wel interessant om te zien hoe een bepaalde maand scoort ten opzichte van een andere. Betekent wel dat je van die maand weer eens alles in gaat geven en de volgende maand miscchien weer niet.
En dat betekent voor jezelf een aardig vergelijkingsmateriaal voor verschillende maanden en verschillende jaren, en dat is gewoon leuk. Meer leuk dan wetenschappelijk.
Maar of dat altijd betrouwbaarof goed vergelijkbaar is, is ook al de vraag. Want de tijd die je hebt is niet altjd  even veel. En het ene jaar maak je een leuk uitstapje en het andere niet. Mara voor je zelf krijg je op die manier een aardig beeld.  

Jan-Pieter

Als je er van uit gaat dat steekproeven over lange tijd een goed beeld geven moet je er wel voor zorgen dat je steekproef reprecentatief is. Dat wil zeggen dat je alle soorten die j eziet af en toe eens op moet schrijven en daar is juist het gat wat onstaat bij de ingevoerde waarnemingen.

jp

ps en ik denk niet dat het juist is aan te nemen dat als op weiland a en x een wulp zitten er dus op b c d e f..............v w ook wulpen zitten. Je ziet in polders heel vaak dat steltlopers bewust kiezen voor bepaalde weilanden omdat daar gewoonweg meer voedsel zit dat kan komen door waterstanden en bemesting.

hiskodevries

Met de data van waarneming.nl wordt niets wetenschappelijks gedaan ( althans daar is geen vraag naar)
Boedvogelinventarisatie zou best kunnen. alleen  moet de data dan wel ingevoerd worden.
Je kunt zelfs denken aan automatisch genereren. Voor de broedvogels zijn de exacte sovon criteria bekent.
b.v  drie keer zangaktiviteit binnen de opgegeven periode
je  bepaald hoe vaak de betreffende soort  baltsend/zingend is ingevoerd en maakt een nieuwe regel in de database aan met activiteit vastgesteld broedgeval.
De zou voor vaak bezochte gebieden best te doen zijn
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0