Hoofdmenu

Kippen (semi wild)

Gestart door Freek Verkerk, februari 17, 2005, 17:30:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Hi,

Ik kom in de buurt van Amsterdam steeds meer loslopende kippen tegen. In bepaalde gebieden zijn ze de meest interessante vogels. Mogelijk zijn ze al zo ver verwilderd dat ze zich al in het wild voortplanten. Kunnen die net als de andere ontsnapte vogels al geregistreerd worden. Het is wel een interessante ontwikkeling toch?

Dus moeten we de soort "kip" toevoegen?  :)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

thijs

#1
Ik weet niet hoor, maar ik vind dat jij/u eigenlijk alles wil(t) invoeren.
Van zwerfhonden en katten tot loslopende kippen.
Wil weer niet onbeleefd doen, maar lijkt me te ver gaan ;)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Vincent

CiteerIk weet niet hoor, maar ik vind dat jij/u eigenlijk alles wil(t) invoeren.
Van zwerfhonden en katten tot loslopende kippen.
Wil weer niet onbeleefd doen, maar lijkt me te ver gaan ;)

Thijs
Ben ik het helemaal mee eens, ik zou zelf trouwens geen kip in mijn soortenlijst willen hebben staan.
Vincent

Pim

Lijkt me onzinnig, je moet ergens een grens stellen. Eigenlijk is die grens al zeer flexibel op de site. Al die excoten zijn ook discutabel, (maar wel leuk ;) )
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

Gisteren had kennis van me twee pauwen in zijn achtertuin, geen kinderboerderij in de buurt, kan je dus gewoon melden op het forum!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

boogey55

#5
Citeer
Dus moeten we de soort "kip" toevoegen?
Lijkt me wat ver gaan.
Vanmiddag zag ik een helikopter vliegen. Ik had stiekum dezelfde gedachte. Zal wel een vorm van verslaving zijn.  ;)   :lol:
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Freek Verkerk

Al die exoten zijn toch geweldig; heel anders dan die dwaalgasten of andere zeldzame verschijningen als "slechtvalken", "flamingo's", "Zeearenden", maar toch ook leuk.

Ik zag inderdaad dat je ook pauwen kunt invoeren. Zijn die al ontsnapt? hoeveel zijn het er en waar zitten ze?

Zodra die koniks ontsnappen kunnen we ze ook invoeren.

geweldig
:lol:  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jeep

CiteerIk zag inderdaad dat je ook pauwen kunt invoeren. Zijn die al ontsnapt? hoeveel zijn het er en waar zitten ze?

Zodra die koniks ontsnappen kunnen we ze ook invoeren.
Neem je nou jezelf op de korrel?

characea

Nou,
In eerste instantie dacht wat een raar onderwerp..maar nu je over kippen begint..ik liep 4 weken geleden in Leiden, ver weg van huis dus, vanaf het station en in 10 minuten lopen naar het Noorden had ik 4 loslopende kippen gezien. Is dat normaal daar ?
Verder kun je loslopende olifanten beter bij de politie melden dan hier..ivm publiek belang.

jeep

Ik stel voor al vast een lijstje met kippen-ondersoorten vast te leggen.

boogey55

#10
Citeer
CiteerIk zag inderdaad dat je ook pauwen kunt invoeren. Zijn die al ontsnapt? hoeveel zijn het er en waar zitten ze?

Zodra die koniks ontsnappen kunnen we ze ook invoeren.
Neem je nou jezelf op de korrel?
Koniks kunnen al inevoerd worden, net als Schotse Hooglanders. (Galoway's niet)
Natuurlijk kon ik het niet laten dat te doen. Maar ja... Koniks zijn wel wilde paarden..
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Jan Harteman

In het geval van kippen (hoenders...) spreken we niet van soorten/ondersoorten maar van rassen.

Als je een grens wilt trekken op waarneming.nl, dan zou de volgende grens de meest logische zijn:

wilde (oorspronkelijke soorten) worden wél vermeld
tamme (gedomesticeerde rassen) laten we buiten beschouwing.

Heel simpel: alle muskuseenden, kippen, pekingeenden etc. vallen automatisch buiten de boot.

Amerikaanse kuifeenden, Witoogeenden etc. vallen nog net binnen de grens, tenslotte ben je er nooit zeker van of dit gekweekte of wilde dieren (dwaalgasten) zijn (tenzij ze een ring dragen).

Marianne

Even een "taalkundige" opmerking: bij het soortenoverzicht staat vermeld het konikpaard. Volgens het "groene boekje" is het een konickspaard.
Op vogelkijkhut.nl heb ik dan ook steeds deze schrijfwijze gebruikt en de konikpaarden vervangen door Konickspaarden.
Misschien zou het goed zijn als dat in het soortenoverzicht ook zou gebeuren.

Dit heeft dan wel niets met die loslopende kippen te maken, maar tijdens het lezen van bovenstaande berichten kwam ik er op.

Maar een "terzijde" bij de kippen: ook hamsters, cavia's en wandelende takken kunnen ontsnappen uit de huizen waar ze als huisdier gehouden worden (en een kip is ook een (landbouw)huisdier). Maar daarom gaan we die toch ook niet invoeren?
groet,
Marianne Cramer

Pim

Vele boeken erop nageslagen, overal heeft men het over "Het Konikpaard"  en "Koniks".

Deze schrijfwijze heb ik dus gehanteerd.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Marianne

CiteerVele boeken erop nageslagen, overal heeft men het over "Het Konikpaard"  en "Koniks".

Deze schrijfwijze heb ik dus gehanteerd.
Okee, ik zal dan maar weer "terug-veranderen". Ook even op google gekeken, en ja Pim, je hebt gelijk.......
groet,
Marianne Cramer

Pim

Bedankt voor de moeite alvast ;)

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jan-Pieter

Waarom de discussie of "tamme" dieren, want dat zijn kippenuiteindelijk in Nederland allemaal geweest, ingevoerd moeten worden terwijl de vogels die ingevoerd worden ook maar een deel is van wat men ziet.
Het valt op dat invoerders zich op "zeldzaamheden" concentreren of op aantallen of op vroege waarnemingen.
Ik zie niet dat er huismussen, spreeuwen, merels en noem maar op worden ingevoerd. Het gevolg is dat er een eenzijdig beeld geschapen wordt.

Het is een klus dat weet ik maar als mensen zich bezig houden met waarnemen waarom dan onderscheid maken?

JP

Pim

Al het plusteken ontdekt?
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jan-Pieter

nee Pim leg uit ik ben nooit te oud om te leren.

JP

Jan-Pieter

Hoi Pim ik heb het zelf al gevonden en inderdaad meer waarnemingen. Mijn punt blijft echter staan helaas. Een enkele vroege waarneming van een Tjiftjaf en een vraag over een rare mus maar nog genoeg soorten die gezeine zijn maar niet te zien zijn.

JP

Pim

#20
Als ik elke wandeling alle mussen en spreeuwen zou invoeren zou ik er een hele dagtaak aan hebben.

Daarom probeer Ik me te concentreren op enkele minder algemene (niet specifiek zeldzaam) soorten. De mussen, spreeuwen en ander gespuis kunnen wel op mijn steun rekenen en ik ben dan ook tegen het discrimineren van deze soorten. ;)

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jan-Pieter

Ik snap dat het niet iedere dag mogelijk is maar zoals je weet is de mus een rode lijstsoort dus zo nu en dan opschrijven waar en hoe kan zeker geen kwaad.
Maar alleen de krenten geeft een scheef beeld begrijp je?

JP

BAVB

Door middel van tellingen en broedvogelinventarisatie krijg je volgens mij een duidelijker beeld van aantallen dan dat je af en toe alle vogels die je op een dag zie in gaat voeren. Ik betwijfel of je daar daadwerkelijk iets mee kan. Ik vind zelf dat een waarnemingsite zoals Dutchbirding.nl heel leuk is omdat je daar de bijzondere waarnemingen kan zien, het boeit mij persoonlijk weinig om te lezen dat iemand bijv 3 kuifeenden, 5 grote zaagbekken of 17 huismussen heeft gezien.  

Jan-Pieter

Nu is er dus de vraag: waar is deze site goed voor?
Wil je alleen laten weten waar de bijzonderheden zitten? Kan je dus net zo goed bij Dutch Birding kijken.
Wil je een overzicht hebben van de flora en fauna dan zal je alles op moeten schrijven. Een aantal vogelwerkgroepen werken met deze site en voeren de gegevens van hun werkgebied in in het hetzelfde programma en ik neem aan dat die werkgroepen juist wel willen weten wat ze allemaal in hun gebied hebben zitten.
Ik snap best dat elke keer alles opschrijven niet te doen is maar doe dat 1 keer per maand wel dan zal je zien dat je heel veel extra info verzameld en dan is het bv helemaal niet nodig om iedereen aan te zetten om elke dag 5 minuten vanuit hun huiskamer vogels in de tuin te tellen, KNNV projesct geweest in samenwerking met SOVON, want die gegevens zijn er dan al.

Allemaal dingen om over na te denken denk ik en waar je de site voor gebruikt?? Ja dat is aan jezelf, het is net als tv kijken. Je hoeft niet te kijken naar programma's die je niet leuk vind.

JP

thijs

CiteerNu is er dus de vraag: waar is deze site goed voor?

Allemaal dingen om over na te denken denk ik en waar je de site voor gebruikt?? Ja dat is aan jezelf, het is net als tv kijken. Je hoeft niet te kijken naar programma's die je niet leuk vind.

JP
Ik ben het met Jan-Pieter eens dat je zelf moet weten waar je deze site voor gebruikt.
Er worden weinig inventarisaties gemeld (dacht ik), maar dan hoef je nog niet meteen te denken dat dit nutteloos werk is.
Als je bij Topic "gefeliciteerd" kijkt en bij de statistieken kijkt zie je dat we inmiddels bijna 165000 waarnemingen hebben, dat is toch best wel veel.
Ik denk dat je hiermee (zeker voor de vogels) wel een aardig kaartje kan maken...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan-Pieter

Ik hoop dat ik met de zin:  Waar is deze site goed voor. Geen verkeerde gedachten heb gelanceerd. De site heeft wel degelijk nut. Kan elleen nog veel groter nut krijgen als ook de gewone soorten af en toe eens worden geteld en opgeschreven.

JP

Marianne

CiteerIk hoop dat ik met de zin:  Waar is deze site goed voor. Geen verkeerde gedachten heb gelanceerd. De site heeft wel degelijk nut. Kan elleen nog veel groter nut krijgen als ook de gewone soorten af en toe eens worden geteld en opgeschreven.

JP
Misschien een idee voor je (en anderen): als Pim (F) en ik in een voor ons nieuw gebied vogels gaan kijken voeren we "alles" in, dus ook de gewone soorten. In gebieden waar we regelmatig komen alleen bijzondere soorten en bijzondere aantallen.
Als we dan een hele tijd niet in een gebied zijn geweest voeren we weer "alles" in. Zo krijg je een leuk overzicht en zit je niet bij thuiskomst elke keer uren in te voeren.
groet,
Marianne Cramer

Jan-Pieter

Jij slaat de spijker op zijn kop Marianne. Zo af en toe alles geeft toch een mooi beeld en kost niet veel meer tijd.

JP

thijs

CiteerIk hoop dat ik met de zin:  Waar is deze site goed voor. Geen verkeerde gedachten heb gelanceerd. De site heeft wel degelijk nut. Kan elleen nog veel groter nut krijgen als ook de gewone soorten af en toe eens worden geteld en opgeschreven.

JP
Ik hoop dat mijn reactie niet de door jou beschreven reactie bij sommigen als reactie oproept ;) , je hebt volkomen gelijk hoor.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

carel

Na bijna een week weer ontwaakt te zijn uit de griepgolf deze discussie gelezen met eigenlijk veel aandacht.
waarom?
ik heb mij al meer afgevraagd hoeveel vogels er eigenlijk in achtertuinen leven
dit is natuurlijk moeilijk na te gaan maar er zou eigenlijk wel een telling kunnen ontstaan door alle waarnemers.
Stel elke waarnemer houd een week,maand bij wat hij/zij elke dag ziet in zijn /haar achtertuin.
Pakt hiervan het gemiddelde en meld dit alle op dezelfde dag, Natuurlijk ook alle tellen in dezelfde week,maand.
zou je volgens mij mooi overzicht krijgen.
(of is dit idee helemaal niks) :unsure:  
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/