Beste Titia,
allereerst bedankt voor de toelichting - voor een 'gewone gebruiker' die normaal weinig tot niets met natuurzaken te maken heeft is het beslist niet allemaal even helder wie wat doet en waarom het nodig is twee of drie zeer vergelijkbare online invoersystemen te hebben.
Omdat in principe ook de waarnemingen uit Waarneming.nl doorgaan naar de NDFF, maakt het uiteindelijk niet uit via welk portaal je je waarnemingen doorgeeft.
Vanuit het oogpunt van de PGO's en andere wetenschappelijke eindgebruikers zal dat kloppen, met het verschil dat de gegevens van telmee sneller beschikbaar komen dan - als ik het goed begrijp.
Vanuit het oogpunt van de 'gewone' gebruikers aan deze kant van keten, zeg maar de mensen die het vuile werk doen, zie ik vooralsnog
weldegelijk verschil, maar misschien weet ik niet genoeg of snap ik het niet of wat dan ook, maar aan jullie dan de schone taak dat goed uit te leggen - desnoods met een eenvoudige link naar elders waar het goed uitgelegd wordt.
Het punt is dit:
De gegevens van waarneming.nl zijn voor iedereen in te zien, het is een echt 'community' project waarbij de gemeenschap gezamenlijk moeite doet om iets op te bouwen, gegevens te verzamelen, te corrigeren etc etc en er dan ook
gemeenschappelijk van profiteert doordat ook voor ons amateurs statistieken, vleigtijden, verspreidingsgegevens en niet te vergeten een grote verzameling beeldmateriaal (en andere multimedia) beschikbaar komt. Ik help dus om gegevens samen te brengen en omdat duizenden anderen dat ook doen ontstaat er een waardevolle
compelete database die ik zelf ook in mag zien.
Uit bovenstaande uitleg begrijp ik echter dat met de gegevens die in telmee worden ingevoerd wel een vergelijkbare waardevolle database ontstaat, maar dat
de gemeenschap die er alle moeite voor doet zelf geen inzage krijgt (behalve dan in de persoonlijke/eigen waarnemingen, maar ja, dat kan ik thuis ook). Je helpt dus, en dat is ongetwijfeld goed/nuttig voor natuurbeheer enzo, maar je krijgt er niets voor terug om je bij je hobbymatige leerprocessen te helpen.
Ik vind dat nogal een relevant verschil en zou vanuit dat oogpunt dus luidruchtig iedereen aan willen moedigen om toch vooral op waarneming.nl in te voeren, want zoals je zelf aangeeft maakt het voor de PGO-elite uiteindelijk
geen verschil, maar voor het in de natuur geïnteresseerde "klootjesvolk" wat het werk mag doen
wel - dus waarom zou je dan niet beide ten dienste zijn?
Wellicht chargeer ik een beetje, maar dat is dus wat ik uit bovenstaande uitleg begrijp en het is voor mij absoluut een doorslaggevend verschil.
Zie ik iets verkeerd?