Hoofdmenu

Cantharis

Gestart door hedy2411, juni 22, 2009, 20:07:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

hedy2411

Ik denk dat dit een Cantharis thoracica is, lijkt op een klein soldaatje.
Gaarne bevestiging.

hedy2411

Is er niemand die het met mij eens is?

Arp

Hoi Hedy,

Poeh, ik heb best wel een beetje naar de Cantharidae gekeken de afgelopen tijd, maar ik blijf het lastig vinden. Als ik deze vergelijk met het overzichtje van aléén (!) de "zeer algemene" soorten op insektenfotos.de zou je snel geneigd zijn om op Cantharis pellucida uit te komen, maar iets zit me niet helemaal lekker - habitus? halsschild te smal?

Jouw suggestie maakt het niet makkelijker: Het Nederlands Soortenregister geeft inderdaad Cantharis thoracica (Ol., 1790) als Nederlandse soort (terzijde, ik meende geleerd te hebben dat in de zoologie auteursnamen niet afgekort worden en/of dat alleen de plantenjongens dat doen?), maar Fauna Europae geeft het niet als geldige naam en geeft zelfs twee verschillende geldige namen voor "Cantharis thoracica"

  • Cantharis thoracica Redtenbacher, 1858 geldig als Cantharis (Cantharis) flavilabris Fallén, 1807
  • Cantharis thoracica Olivier, 1790 geldig als Cantharis (Cantharis) nigra (De Geer, 1774)

Zowel nigra als flavilabris staan niet op de Nederlandse lijst en volgens FE komen beide niet in NL voor (wel in België) - maar de distributiegegevens van FE moet men in dit geval vergeten want FE geeft voor Nederland maar 10 Cantharidae waaronder twee Cantharis; Dat er een paar foutjes/onvolledigheden in hun lijsten zitten ben ik wel gewend, maar dit is wel een erg zielige vertoning  :angry:

Laten we aannemen dat nlsrt het dus juist heeft en dat Cantharis thoracica Olivier, 1790 een geldige naam is, niet zijnde synoniem met C. nigra (De Geer, 1774).

Eigenlijk had ik hier op het forum begrepen dat pellucida in NL niet met andere te verwisselen was, maar ik zie dat mijn oudere waarnemingen (2-3 jaar, zolang ga ik nog niet mee ;) ) bij mij op schijf te boek staan als: "pellucida/thoracica/lateralis/fulvicollis" en als ik nu even op Kerbtier kijk dan zou je schuins om een hoekje in je achterhoofd misschien de donkere livida en Silis ruficollis misschien ook nog moeten meenemen (al denk ik dat je die vrij snel weg kunt strepen op kop- en beenkleur?)

Als ik foto's vergelijk op koleopterologie kom ik op basis van het smalle halsschild misschien nog wel het eerst op lateralis, maar op basis van de structuur van de dekschilden eerder op fulvicollis (volgens nlsrt ook beide in NL).

Kortom .... :huh: ... en daarom had ik in elk geval niet gereageerd, maar goed, als je graag iets wilt horen wil ik wel wat twijfel en ongewisheid je kant op slingeren ;D

Maar, misschien dat één van de keverkenners behulpzamer kan zijn ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)