Hoofdmenu

penseelkever

Gestart door huysse, juni 20, 2009, 14:49:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Is zo te zien welke penseelkever dit is?
En waar moet je opletten om te weten of het fasciatus of zonatus is?

groet,
Marijke

MarjoSmeets

Naar wat ik weet zijn bij Trichius zonatus alle zwarte dwarsbanden onderbroken, dus ik zou zeggen dat dit een T. zonatus is, maar hij ziet wel iets anders uit dan die die ik gezien heb en ik ben geen echte kenner, dus ik ben er niet zeker van!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen GrĂ¼ssen, oftewel, groetjes van Marjo


huysse

Dag Han,

Ik denk dat mijn scheen op jouw scheen lijkt en dan zou het dus fasciatus zijn maar weet eerlijk gezegd weet ik niet precies waar ik op moet letten!

groet,
Marijke

han.endt

De achterzijde van scheen twee heeft bij T. fasciatus in de onderste helft een deuk met aan de bovenzijde een soort van tandje.

Date Lutterop

@Han: Het lijkt me lastig om op een foto te bewijzen dat zo'n deuk + tandje afwezig is. Hangt erg af van de hoek waaronder de foto is gemaakt. Zie ook vergelijkbare deukjes in de voorpoten van bepaalde Loopkevers (en haren op de ogen van Zweefvliegen). Toch beter om ze in de hand te hebben dan. Bovendien vraag ik me af of op de foto waarnaar je refereert, die deuk niet op scheen III zit in plaats van op scheen II.

Groet,

Date


han.endt

#6
Citaat van: d.lutterop op juni 24, 2009, 16:59:11 PM
@Han: Het lijkt me lastig om op een foto te bewijzen dat zo'n deuk + tandje afwezig is.

Tja, dat is mijn punt ook bij veel determinaties van deze twee soorten. Ik beweer ook niet dat je dat op een foto kan zien en ik kan het hier op deze foto ook niet zien. Het gaat om scheen 2. Op mijn foto kan je zien dat het de tweede poot is aan de bruine beharing op het borststuk (je ziet hier poot 1 en 2). Verder weet ik welke poot ik gefotografeerd heb. Ik heb dat bewust gedaan voor de determinatie en het is de enige poot met een dergelijke vorm.

Men wil graag een naam bij een kever, maar hier geldt ook even vangen en met een loep bekijken. Dan weet je zeker met welke soort je van doen hebt.

huysse

Citaat van: Han Endt op juni 25, 2009, 20:03:41 PM
Men wil graag een naam bij een kever, maar hier geldt ook even vangen en met een loep bekijken. Dan weet je zeker met welke soort je van doen hebt.

Maar dan moet je wel weten waar je op letten moet!
Maar ik ben heel tevreden met Trichius sp.
Maar als ik er nog eens een zie zal ik zeker proberen de scheen beter te bekijken
Allen bedankt!

Marijke

Date Lutterop

CiteerBovendien vraag ik me af of op de foto waarnaar je refereert, die deuk niet op scheen III zit in plaats van op scheen II.
Ik twijfelde ook niet aan je verhaal, maar zie nu dat ik de foto verkeerd gelezen heb. Links staat de "andere" poot I, waardoor ik op een dwaalspoor werd gebracht.

Groet,

Date