Hoofdmenu

zweefvlieg?

Gestart door ratje, juni 21, 2009, 10:46:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Deze vlieg? had zijn kop helemaal in de bloem begraven. Wel een mooi exemplaar vind ik.

Date Lutterop

#1
Penseelkever Trichius sp., waarschijnlijk zonatus, maar er is een lookalike, T. fasciatus.

Groet,

Date


AndreVrijens

Dit lijkt mij een typisch geval van "verkeerde foto bijgeplakt"
mvg.  André

ratje

Sorry Andre, ik begrijp het niet :wacko:

Beide namen staan voor penseelkever?

Date Lutterop

Ja, Trichius zonatus en Trichius fasciatus zijn allebei penseelkevers. Er zijn misschien ook wel nederlands namen voor beide soorten, maar ik ben niet zo'n liehebber van nederlandse namen.

Ik kan me de reactie van André voorstellen, maar ik denk niet dat hij gelijk heeft, toch?

Groet,

Date


ratje

#5
Ik kan me de reactie van André voorstellen, maar ik denk niet dat hij gelijk heeft, toch?
[/quote]

Ik begrijp er geen hout van.
Ik heb de foto vanochtend gemaakt en was in de verkeerde topic. Als hij soms bedoelt dat ik foto's jat, sorry maar dat gaat me te ver. Verder is het abacadabra wat er bedoeld wordt.


Date Lutterop

Nee hoor, geen ruzie maken. Ik ga ervan uit dat André bedoelt dat als je als onderwerp Zweefvlieg schrijft, en een foto van een kever plaatst, je waarschijnlijk een verkeerde foto ge-upload hebt. Daarbij gaat hij er dan vanuit dat je het verschil tussen een zweefvlieg en een kever wel kunt zien. Dus niks aan het handje  :lol:.

Groet,

Date


ratje

Citaat van: d.lutterop op juni 21, 2009, 16:09:03 PM
Nee hoor, geen ruzie maken. Ik ga ervan uit dat André bedoelt dat als je als onderwerp Zweefvlieg schrijft, en een foto van een kever plaatst, je waarschijnlijk een verkeerde foto ge-upload hebt. Daarbij gaat hij er dan vanuit dat je het verschil tussen een zweefvlieg en een kever wel kunt zien. Dus niks aan het handje  :lol:.
:police:
Ok Date,
nee dat kan ik niet zien.  :blink: Zeker omdat het beestje opgeschrikt een heel rondje ging vliegen en vervolgens weer op de bloem landde. Ik ben niet zo thuis in insecten, vind ze wel heel mooi.
Aan de avator te zien voel ik me het meest op mijn gemak bij de paddestoeltjes. Hoewel ik van de rest ook graag leer.
:duim:

han.endt

Je moet volgens mij toch echt de poten gezien hebben voor je een conclusie trekt:
http://waarneming.nl/waarneming/view/4482163

ratje

#9
Citaat van: Han Endt op juni 21, 2009, 16:43:52 PM
Je moet volgens mij toch echt de poten gezien hebben voor je een conclusie ???trekt:
http://waarneming.nl/waarneming/view/4482163

Volgens mij ontgaat me iets. Ik heb alleen een vraag gesteld..........


Date Lutterop

Zonder mijn halve meter FHL in de boekenkast trek ik op kevergebied geen enkele conclusie  ;). Misschien komt die ook nog eens uit op CD-ROM. Kan ik 'm ook meenemen...

Groet,

Date


han.endt

#11
Citaat van: ratje op juni 21, 2009, 16:54:46 PM
Citaat van: Han Endt op juni 21, 2009, 16:43:52 PM
Je moet volgens mij toch echt de poten gezien hebben voor je een conclusie ???trekt:
http://waarneming.nl/waarneming/view/4482163

Volgens mij ontgaat me iets. Ik heb alleen een vraag gesteld..........

Dit was mijn bijdrage aan de determinatie in het algemeen. Ik keek in de database en vroeg me af hoe al die penseelkevers gedetermineerd waren. Theodoor Heijerman wees mij op de vorm van de scheen van de tweede poot als doorslaggevend determinatiekenmerk.

ratje

Ik heb hem sp. gezet omdat ik na het googlen zag dat het erg lastig was om ze uit elkaar te houden.
bedankt  :duim:

AndreVrijens

Sorrie voor de late reactie, ben druk de laatste tijd...

Hannie, ik ging er inderdaad van uit dat dit beestje overduidelijk een kever is en geen vlieg. Daarbij schreef je dat de kop helemaal in de bloem had begraven, dat herkende ik ook niet in de foto, vandaar misschien een verkeerde foto ge-upload.

Sorrie voor het misverstand, bedoelde er niks verkeerds mee.  :-[
mvg.  André