Weer een bijkeuken-micro

Gestart door Bob Hogeveen, juni 10, 2006, 00:50:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bob Hogeveen

Vanavond weer een microotje op de muur in de bijkeuken.
Deze is heel donker, zonder flitslicht is er helemaal niets op te zien.
Geflitst komt er wat tekening naar voren.
Kan er mbv deze foto iets van gezegd worden?

Groeten,
Bob


han.endt

Tja, tis bijna gokken. Google eens Ptycholoma lecheana of dat wat lijkt.

Bob Hogeveen

Ptycholoma lecheana komt qua vorm, formaat en algemeen voorkomen wel overeen Han. Maar qua tekening durf ik het niet aan. Deze was wel heel erg donker. Visueel gaf hij een bijna zwarte indruk (wel met slecht licht natuurlijk).
Ik heb Ptycholoma lecheana een keer in daglicht gezien en toen kon ik kleur en tekening zonder problemen zien.

In ieder geval bedankt voor de input!

Bob

zakdrager

Ik denk dat het Psyche casta zal zijn (en anders Proutia betulina, beide zakdragers)

Henk

acherontia

Hij heeft zelfs wel iets weg van een mannetje Heterogenea asella, een opname van de zijkant en zichtbare sprieten zouden helpen.


Jeroen

Bob Hogeveen

Helaas heb ik niets beters dan dit.
Ik had hem inmiddels ook al afgeschreven...
Bedankt voor de moeite!

Bob

zakdrager

Volgens mij heeft asella (die ik niet zelf ken) korter en bredere vleugels.
Verder vind ik de glans en kleur zeer typerend voor casta/betulina, ik weet niet of asella dat ook zo heeft.

Groeten
Henk

acherontia

De scherpte diepte op deze foto vind ik moeilijk te beoordelen en dus is het rot om te zien hoever de vleugels doorlopen...en hoe groot ze in werkelijkheid zijn. Asella past qua kleur en vorm goed, persoonlijk heb ik altijd het idee dat casta en betulina meer zwart zijn i.p.v. donkerbruin en dat je daar eigenlijk altijd wel iets van de geveerde sprieten ziet..... Asella verstopt de draadvormige sprieten vaak onder de vleugels, ook het omhoogsteken van de achterlijfspunt is iets dat de mannetjes van asella vrijwel nooit doen, wijfjes daarentegen doen het zelden niet. Maar ik blijf het erg moeilijk vinden om dat kleine spul van 1 foto te beoordelen, heb liever ook een zijaanzicht en een omschrijving van de grootte e.d. Ik merk dat op dit forum de gegevens, die men bij een foto geeft, veelal erg summier zijn.

Ik heb alleen een goede foto van een wijfje van asella, mannetje zal snel volgen:

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=60168


Mannetje is beduidend kleiner en donkerder....

Groeten,

Jeroen

zakdrager

Ha Jeroen,

van die sprieten, daar heb je zeker gelijk in. Bij casta/betulina zul je meestal geveerde sprieten zien. Aan de andere kant zijn betulina en casta zeker niet puur zwart maar een soort donkerbruinzwart met precies deze soort roodbruinige glans onder bepaalde lichtinval.
Het moeilijke bij veel zakdragers is dat de kleur (en tekening) heel sterk afhangen van de invalshoek van het licht. O.a. omdat je op deze foto zowel bruinzwart als roodbruin ziet deed hij me erg aan casta denken. Maar goed, ik ken asella niet, misschien heeft die dat net zo.

Groet
Henk

Elachista

#9
Er zijn ook nog Tineiden..bijv Psychoides verhuella..
Groet,
Tymo

zakdrager

Die heeft smallere vleugels met een meer spitse apex

Henk