Hoofdmenu

Lederloopkever?

Gestart door njs, juni 20, 2009, 19:11:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

njs

Hallo, ik ben nieuw hier.
Ik zag 16 juni een hele grote kever (minstens 3 cm) en vroeg me af of iemand hier weet of dit een lederloopkever is. Ook vroeg ik me af of het misschien een 'zwangere' kever is, aangezien het lijf niet onder de dekschilden paste.




Arp

Ik zou haar inzetten op Slakkenloopkever Cychrus caraboides, maar weet niet veel van kevers dus wellicht fout.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jan Barten

#2
Bij Cychrus is de kop veel smaller. Ook het halsschild is bij Cychrus langer dan breed. Hier meen ik te zien dat het halsschild ongeveer even lang als breed is. Bovendien worden slakkenloopkevers niet groter dan 2cm.

Ik houd het ook op Carabus coriaceus.

De middenschenen hebben aan de buitenkant rijtje rode borsteltjes wat ook kenmerkend is voor coriaceus.
Het is inderdaad een vrouwtje. Bij mannetjes zijn de voortarsen (laatste leedjes) verbreedt en dat is hier niet het geval.
Vergelijk maar eens met een andere Carabus:

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=81309.0

En dat ze zwanger is, dat zou goed kunnen  ;D

Leuke waarneming! en welkom op het forum btw
_____________________
Met vriendelijke groeten

Jan Barten

Arp

Ja, Jan heeft gelijk natuurlijk - ik zit ook niet goed op te letten en heb me in de luren laten leggen omdat de dekschilden zo klein lijken op dat opgezwollen lijf waardoor ik aannam dat de 3cm wel weer eens overschat zouden zijn  :rolleyes:

Die rode borstels op de middenschenen zie ik bij Cychrus overigens ook, dus die helpen in dit geval niet veel voor het onderscheid denk ik ;)

Sorry voor de verwarring!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

njs

#4
Bedankt. :blink:

Ik zag er net weer één, net als die andere gewoon bij mij in de tuin. Deze had duidelijk geen gezwollen achterlijf.
Deze keer heb ik hem even mee naar binnen genomen om te meten (dat viel nog niet mee, want hij bleef steeds maar even stilzitten):



Toch wel een ruime 3 cm, lijkt me. ;)

jan cuppen

Wil je van deze C. coriaceus opgeven waar ie vandaan komt?
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Jan Barten

Enne....... wat voor een tuin is dat dan wel? :o
_____________________
Met vriendelijke groeten

Jan Barten

njs