welke nimf?

Gestart door hedy2411, juni 23, 2009, 12:06:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

hedy2411

Ik dacht eerst dat het een nimf van de bremwants is, want ze hebben ongeveer het zelfde schild. Maar de kop van dit nimfje is veel groter en behaarder.
Wie weet van welke wants dit nimfje is? Kan het van de Holcosthetus vernalis zijn? Hij zat in een grasstengel op een veldje.

hedy2411

Is er echt niets over dit nimfje te vertellen?

wilde

Peribalus vernalis zou wel kunnen denk ik en dan een 4e stadium. Jammer dat de antennen niet goed zichtbaar zijn. Bij deze soort, ook de nimfen, is de top van segment 3 en de basis van segment 4 licht van kleur, dikwijls roodachtig aangelopen. Even afwachten wat Berend ervan vindt.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Berend Aukema

Hoe groot was het beestje ongeveer?

hedy2411

#4
Hallo Albert en Berend,

Hij was klein hoor, ik schat 3 mm en ik heb nog twee opnamen.
Misschien helpt 't.
Ik ben vandaag nog teruggeweest naar die plek, maar heb 'm niet meer gezien.
Bedankt voor jullie reactie alvast!

Groetjes,
Hedy

hedy2411

#5
Ik heb ook nog een foto van een Notostira elongata, die ik eigenlijk aan het opnemen was.
Dan zie je de verhouding van de graskorrels.
Die Notostira kan misschien ook een Megaloceroea recticornis zijn, want hij was wel groot.

Berend Aukema

Megaloceroea recticornis. Wat betreft de nimf: mogelijk Neottiglossa pusilla

hedy2411

Berend, dank voor je reactie, je bent echt geweldig!
Want ik ging gisteren terug om 'm te vinden, maar wat ik wel vond is deze Neottiglossa pusilla en ik zie nu dat dat best z'n kleintje zou kunnen zijn! Top hoor!

Groetjes,

Hedy

hedy2411

Deze graswants vond ik op een andere plek en was ook zo groot, ook een Megaloceroea recticornis? Zijn het vrouwtjes?

roelandlibeer

deze laatste is Notostira elongata te herkennen aan het behaarde eerste sprietlid

Berend Aukema

Dat is niet Neottiglossa pusilla, maar Eurygaster testudinaria. Neottiglossa pusilla is zeker de helft kleiner ...

hedy2411

#11
Ik kom net ook tot de conclusie dat het een Eurygaster is. Deze heeft een andere nimf toch? De nimf van Neottiglossa pusilla die op waarneming.nl staat als ziet er anders uit. Dus... hoe zal ik 'm invoeren?

Berend Aukema

Toch niet zo geweldig. Twee correcties: bij nader inzien een jonge nimf van Aelia acuminata en ik ben het niet eens met Roeland: Stenodema laevigata (vrouwtje) ...

roelandlibeer

Akkoord, Berend. Ik ging iets te kort door de bocht. S. laevigata heeft idd. ook sterk behaarde eerste sprietleden en er is inderdaad wel 'punctering (of hoe vertaal je dat?)' op het pronotum aanwezig.

Arp

Citaat van: Berend Aukema op juni 26, 2009, 12:12:59 PMbij nader inzien een jonge nimf van Aelia acuminata
Tjé, daar had ik ook mee zitten vergelijken, maar kon alleen foto's vinden van één slag groter en die hebben zulke duidelijke strepen en sleuf in de neus dat ik die weer snel terzijde had geschoven - lastig hoor die kleine wantsjes  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

@Hedy: Zou je deze nimfjes nog eens willen invoeren op waarneming? Alvast bedankt!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)