Hoofdmenu

een gal?

Gestart door charlottes, juni 18, 2009, 16:45:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

charlottes

Ik gok dat het een gal is , vind dit natuurverschijnsel wel apart.

Floppy

#1
Ongetwijfeld een gal. Op de foto is helaas nauwelijks te zien van welke boom dit een blad is, maar ik gok op Linde.
Dan zou de gal zijn veroorzaakt door de galmijt Eriophyes tiliae (Pagenstecher, 1857)
http://waarneming.nl/fotonew/5/158585.jpg
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

charlottes

Dank voor het reageren Floris maar ik ben er nog niet zeker van dat het de galmijt is die deze gal veroorzaakt... heb op je website gekeken maar zag hem er niet bij staan. Het blad  was groter en breder dan een eikenblad ... ik weet niet  welke boom het was , wel waar die staat , dus ik kan terruggaan... de route opnieuw lopen .. haa haa

Natuurgroet van Charlotte.

charlottes

Hi Floris,
Heb vandaag de route opnieuw gelopen ...  en de gallen zag ik op twee verschillende bomen   >  1:  op de Zomerlinde ( je hebt dus gelijk)  en 2 : op de noorse esdoorn zie bijlage.

Natuurgroet van Charlotte.

Gretchen

Hallo Charlotte,

gallen zijn erg aanstekelijk, als je er eenmaal oog voor krijgt.  :blink: Floris heeft prachtige foto's op zijn site. Bij het determineren van gallen is de waardplant, dat is de plant waarop je de gal vindt, belangrijk. Je kunt op de site van Floris kijken bij esdoorn.
Floris' site is http://people.zeelandnet.nl/grada/gallen/


Margreet.

Floppy

Citaat van: Gretchen op juni 20, 2009, 10:24:22 AM
Floris heeft prachtige foto's op zijn site.
:angel: Ik krijg er een kleur van  ;D
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Floppy

#6
Citaat van: charlottes op juni 19, 2009, 22:44:29 PM
Heb vandaag de route opnieuw gelopen ...  en de gallen zag ik op twee verschillende bomen   >  1:  op de Zomerlinde ( je hebt dus gelijk)  en 2 : op de noorse esdoorn zie bijlage.

Hoi Charlotte,
Even voor de goede orde:
Mogelijk begrijp ik je bericht verkeerd, maar als je denkt, dat de gallen op de Linde en die op de Esdoorn door dezelfde soort worden veroorzaakt: de gallen die je op de Esdoorn zag, zijn niet van de dezelfde soort als die op de Linde. De Esdoorngallen zijn veroorzaakt door de galmijt Aceria macrorhyncha (Nalepa 1889).
;)
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

charlottes

Hartelijk dank voor het reageren Margreet en Floris !
De gallen vond ik al verschillend in grootte  en ook van vorm , wel rood allebei,  ben blij met de namen die me doorgaf Floris !

Natuurgroet van Charlotte.