Welk kevertje is dit?

Gestart door karretje57, juni 22, 2009, 08:12:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

karretje57

Ik heb deze gefotografeerd in Hoorn.
Alvast bedankt voor het antwoord!
Gr. Carla.
Groetjes
Carla van der Zweerde.

MarjoSmeets

Ik wil wel een gokje wagen om te oefenen, maar ga er maar vanuit dat ik er goed naast kan zitten!  ;D Mij lijkt niet dat het een Rhagonycha fulva is. Heeft geen zwarte punt op het uiteinde en geen zwarte tarsen. Voor mij lijkt hij meer op een Cantharis rufa, maar het zou goed kunnen dat er nog meer gelijkende soorten zijn!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen GrĂ¼ssen, oftewel, groetjes van Marjo

karretje57

Citaat van: MarjoSmeets op juni 22, 2009, 09:15:57 AM
Ik wil wel een gokje wagen om te oefenen, maar ga er maar vanuit dat ik er goed naast kan zitten!  ;D Mij lijkt niet dat het een Rhagonycha fulva is. Heeft geen zwarte punt op het uiteinde en geen zwarte tarsen. Voor mij lijkt hij meer op een Cantharis rufa, maar het zou goed kunnen dat er nog meer gelijkende soorten zijn!
Bedankt Marjo, ik heb even gegoogeld en volgens mij heb je gelijk.
Ik wacht nog even af voor eventueel andere antwoorden voor ik het noteer.
Groetjes Carla.
Groetjes
Carla van der Zweerde.

Arp

Hoi Carla/Marjo,

De experts willen er kennelijk niet aan met deze rode Cantharidae  :-\

Ik heb in dit draadje geprobeerd om er wat duidelijkheid over te krijgen, maar helaas nog zonder antwoord.

Dat gezegd hebbende lijkt dit beest wel verrekte veel op de grote beesten die ik hier veel vind en die ik op mijn eigen PC nog steeds stiekem als Cantharis livida wegzet, maar rufa zou heel misschien ook nog kunnen. Ondertussen ben ik wel zover dat ik er ietwat overmoedig "niks van geloof" dat deze ook nog cryptica of pallida zou kunnen zijn, maar ja ... ben ook zeker geen keverkenner en zal het ook wel niet worden ben ik bang.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

karretje57

Citaat van: Pudding4brains op juni 22, 2009, 14:22:38 PM
Hoi Carla/Marjo,

De experts willen er kennelijk niet aan met deze rode Cantharidae  :-\

Ik heb in dit draadje geprobeerd om er wat duidelijkheid over te krijgen, maar helaas nog zonder antwoord.

Dat gezegd hebbende lijkt dit beest wel verrekte veel op de grote beesten die ik hier veel vind en die ik op mijn eigen PC nog steeds stiekem als Cantharis livida wegzet, maar rufa zou heel misschien ook nog kunnen. Ondertussen ben ik wel zover dat ik er ietwat overmoedig "niks van geloof" dat deze ook nog cryptica of pallida zou kunnen zijn, maar ja ... ben ook zeker geen keverkenner en zal het ook wel niet worden ben ik bang.
Bedankt Arp.. voor je reactie.
Inderdaad de rode Soldaatjes zijn groter dan deze, dus neem ik aan dat ik met een geel soldaatje te maken heb.



Groetjes
Carla van der Zweerde.

MarjoSmeets

Maar van het gele soldaatje las ik dat die een donkere vlek aan het begin van de dekvleugels hebben? :huh:
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen GrĂ¼ssen, oftewel, groetjes van Marjo

karretje57

Citaat van: MarjoSmeets op juni 22, 2009, 16:37:58 PM
Maar van het gele soldaatje las ik dat die een donkere vlek aan het begin van de dekvleugels hebben? :huh:
Marjo, Ik ga nog wel even verder zoeken.
In ieder geval nog bedankt!
Groetjes
Carla van der Zweerde.

jan cuppen

Merkwaardig dat gele en rode soldaatjes eigenlijk altijd oranje zijn. Deze oranje soorten zijn zonder betrouwbare lengteopgave (de grote soorten) en genitaalonderzoek (de kleine soorten) niet vanaf foto te determineren.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

karretje57

Citaat van: jan cuppen op juni 23, 2009, 16:32:15 PM
Merkwaardig dat gele en rode soldaatjes eigenlijk altijd oranje zijn. Deze oranje soorten zijn zonder betrouwbare lengteopgave (de grote soorten) en genitaalonderzoek (de kleine soorten) niet vanaf foto te determineren.
Jan, ik probeer het nog een keer te spotten en dan zal ik proberen het te schatten hoe groot het is.
In ieder geval weet ik zeker dat het kleiner was dan het rode soldaatje.
Bedankt maar weer!!

Groetjes
Carla van der Zweerde.