Gal op Prunus serotina

Gestart door Volker, juni 21, 2009, 15:51:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Volker

Hallo

Deze gal Ik vond vandaag in Bexbach/Duitsland op Prunus serotina. Is het mogelijk Eriophyes cerasicrumena?

Bedankt Volker

Floppy

Hij lijkt er zeker op. Maar met dit soort uitheemse gallen heb ik te weinig ervaring (zelf nooit gezien), terwijl hij in de standaard (voor NL) door mij gebruikte handboeken ook niet voorkomt.
Het zou dus best toch nog een andere soort kunnen zijn (die ik ook niet ken).
Niettemin acht ik Eriophyes cerasicrumena (Walsh, 1868) vooralsnog de best guess.
Overigens komt deze gal officieel ook niet in Europa voor; de galmijt wordt althans niet vermeld in Fauna Europaea (http://www.faunaeur.org/index.php). Maar dat betekent natuurlijk nog niet, dat de soort inmiddels niet kan zijn geïmporteerd. :duim:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Volker

Hoi Floppy

De gal van Eriophyes cerasicrumena hebben meestal geen haar. Mijn Gallen hebben haar. Misschien zijn er jonge exemplaren? Ik ga morgen weer naar deze plek en zie als ik een andere exemplaren.

bye Volker

Floppy

Hoi Volker,
Ik heb via Google wel wat verschillende foto's van de E. cerasicrumena gezien, waarbij ik soms wel beharing zag. Mogelijk inderdaad een kwestie van stadium.
Maar misschien is het ook een totaal andere soort (in elk geval wel een galmijt).
Ben heel benieuwd.  :rolleye:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

han.endt

Lijkt me geen blad van Prunus serotina.

Floppy

Hoi Han,
Aanvankelijk dacht ik - gelet op de gallen - aan Sleedoorn (Prunus spinosa).
De gallen zouden dan waarschijnlijk zijn veroorzaakt door de galmijt Eriophyes padi (Domes, 2000).
Ik ben echter uitgegaan van Volker's mededeling dat het om een Amerikaanse Vogelkers zou gaan. Als dat niet zo is, komt het uiteraard geheel anders te liggen.  :rolleyes:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

han.endt

#6
Het bovenste blad is denk ik Prunus padus, Europese Vogelkers. Het blad op de achtergrond is zeker P. padus. En als ik erop let dan zie ik Eriophyes padi bijna altijd wel op Europese Vogelkers.

Floppy

Citaat van: Han Endt op juni 21, 2009, 21:27:50 PM
En als ik erop let dan zie ik Eriophyes padi bijna altijd wel op Europese Vogelkers.
Daar ben ik het geheel mee eens.
Vooralsnog dus Eriophyes padi.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Volker

Hoi Han en Floppy

Ik was weer op de plaats met de kersenboom en had een foto gemaakt van de kersen. Wat zeg je?

bye Volker

Floppy

Aan de vruchten te zien zou ik zeggen: Gewone Vogelkers (Prunus padus).
Maar Han kan dat veel beter beoordelen dan ik. ;)
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Margreet Kwh

Floppy, lijkt mij correct. Ik had jarenlang zo'n "bospest" in de tuin, totdat mijn man hem omzaagde, omdat hij nogal uitbundig groeide in ons kleine voortuintje. Op het laatst was het een heel spreeuwenfeest als de bessen rijp waren... ;)

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

han.endt

Citaat van: MarKoHu op juni 22, 2009, 16:27:50 PM
Floppy, lijkt mij correct. Ik had jarenlang zo'n "bospest" in de tuin......

Let wel. Er is dus Europese of Gewone Vogelkers, Prunus padus, en Amerikaanse Vogelkers of Bospest, Prunus serotina.

Het gaat hier dus om Prunus padus.

Volker

Hoi Han

Ja, je hebt gelijk. In de tussentijd, ik kan afzonderlijk van de twee soorten ontkoppel  :blink:

bye Volker

Margreet Kwh

CiteerLet wel. Er is dus Europese of Gewone Vogelkers, Prunus padus, en Amerikaanse Vogelkers of Bospest, Prunus serotina.

Han, je hebt volkomen gelijk, ik was te snel in mijn enthousiasme. ;D

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven