Tengere pantserjuffer?

Gestart door huysse, juni 20, 2009, 13:33:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Is dit een Tengere pantserjuffer?

groet,
Marijke

Gert Veurink

nee, een gewone... Dat kun je het makkelijkst zien omdat deze geen kleurenscheiding op het achterhoofd heeft
groet!
Gert Veurink



ArjenDrost †

Citaat van: Gert Veurink op juni 20, 2009, 13:53:32 PM
nee, een gewone... Dat kun je het makkelijkst zien omdat deze geen kleurenscheiding op het achterhoofd heeft
Ik ben weer even helemaal uit de pantserjuffers (dit jaar nog geen een gezien). Waarom is dit nou geen Tang?

Jeroen Nagtegaal

een schone zijkant van het halsschildje, een losse vlek op het heupschilde en de driehoekige vlekken op s1, verder is de Jizz tang er heel anders.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Veurink

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 20, 2009, 13:59:10 PM
een schone zijkant van het halsschildje, een losse vlek op het heupschilde en de driehoekige vlekken op s1, verder is de Jizz tang er heel anders.

en gewone heeft minder kleur op s10 meen ik
groet!
Gert Veurink



huysse


huysse

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 20, 2009, 13:59:10 PM
een schone zijkant van het halsschildje, een losse vlek op het heupschilde en de driehoekige vlekken op s1, verder is de Jizz tang er heel anders.

En dat zie je allemaal op deze foto?

Marijke

Jeroen Nagtegaal

Alleen S1 niet duidelijk genoeg,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

huysse

Misschien zelfs helemaal niet duidelijk?
En ik neem aan dat Arjen ook wel een veldgids heeft?

groet,
Marijke

ArjenDrost †

Arjen heeft zeker wel een veldgids, 2 zelfs :) s1 vond ik inderdaad niet te zien, en bij de eerste keer kijken de zijkant van het borststuk ook niet. Maar Gert en Jeroen hebben idd gelijk, dat verschil is nog wel te zien :)

Bedankt!

Jeroen Nagtegaal

Oja, je hebt ook nog het legapparaat, dat zou bij tang duidelijk erachteruit steken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

huysse

Citaat van: ArjenDrost op juni 20, 2009, 15:03:06 PM
Arjen heeft zeker wel een veldgids, 2 zelfs :) s1 vond ik inderdaad niet te zien, en bij de eerste keer kijken de zijkant van het borststuk ook niet. Maar Gert en Jeroen hebben idd gelijk, dat verschil is nog wel te zien :)

Bedankt!

Ik bedoelde ook eigenlijk te zeggen dat je specifiek naar deze foto vroeg en niet naar de verschillen in het algemeen.
Die hoeven dus hier niet allemaal genoemd te worden.

groet,
Marijke

ArjenDrost †

Ah, op die manier. Ja, klopt :)

Gert Veurink

waarheid beetje in het midden, zijkant borststuk, s10, legapparaat en jizz op deze foto wel te beoordelen, s1 inderdaad niet zou ik zeggen.

Neemt niet weg dat pantsers natuurlijk een lastige tak van sport zijn.  Vooral tussen tang en gewone. Ik ga me ook dit seizoen wel weer een keer vergissen.
Bij tengere vind ik dat tweekleurig achterhoofd altijd een handig kenmerk omdat het op veel foto's te zien is. In het veld vind ik formaat ook een hele handige, tengere doen hun naam eer aan.
groet!
Gert Veurink



frankneijts

Wat je ziet op deze foto:
De niet 2-kleurige achterkant van de ogen sluit Zwervende en Tengere meteen uit. Maar op de foto is feitelijk maar 1 kenmerk duidelijk zichtbaar dat deze Gewone dame van Tang onderscheidt en dat is het 'losse' heupschildje. De andere kenmerken (halsschildje, vorm vlekjes op S1) zijn niet zichtbaar of te slecht om te gebruiken. Bovendien is de vorm van de vlekjes niet altijd betrouwbaar evenals de tekening op de zijkant van het borststuk. (Lengte van) het legapparaat is erg lastig te beoordelen op foto's die niet recht van boven zijn gemaakt of juist precies 'en face'.
Een goed kenmerk is de bouw: Tang heeft een forser lijf en een veel zwaardere 'knots' . Je zou dat 'jizz' kunnen noemen maar je kunt ook eenvoudig zeggen waar het precies om gaat. In elk geval heb je wèl ervaring nodig om het zó zonder direct vergelijk te kunnen zeggen en sommige dieren zijn 'solo' moeilijk te benoemen (Tangpantsers gewoonlijk makkelijker dan Gewone).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



frankneijts

Citaat van: Gert Veurink op juni 20, 2009, 21:51:36 PM
s10?

Ik heb dat eerlijk gezegd nog nooit gebruikt als kenmerk Gert. In de Veldgids staat bij Tangpantser: "Op S10 zit meer donkere tekening dan bij Gewone". Je snapt dat mijn eerste vraag dan is: "meer dan wat?". Bovendien heeft bovenstaande Gewone tamelijk veel tekening op S10, in elk geval niet veel minder dan deze Tang (plaatje). Verschil lijkt me te weinig om van diagnostisch te spreken, alleen de uitersten zijn wellicht met zekerheid hierop te determineren. Gelukkig zijn er andere kenmerken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

Citaat van: frankneijts op juni 20, 2009, 22:14:12 PM
Citaat van: Gert Veurink op juni 20, 2009, 21:51:36 PM
s10?

Ik heb dat eerlijk gezegd nog nooit gebruikt als kenmerk Gert. In de Veldgids staat bij Tangpantser: "Op S10 zit meer donkere tekening dan bij Gewone". Je snapt dat mijn eerste vraag dan is: "meer dan wat?". Bovendien heeft bovenstaande Gewone tamelijk veel tekening op S10, in elk geval niet veel minder dan deze Tang (plaatje). Verschil lijkt me te weinig om van diagnostisch te spreken, alleen de uitersten zijn wellicht met zekerheid hierop te determineren. Gelukkig zijn er andere kenmerken.

Terechte opmerking "meer dan wat" inderdaad. Inderdaad de vraag vanaf wanneer dat dan diagnostisch is. Lijkt in die zin op de discussie van de beekjuffers: "pseudoptero relatief ver van vleugeltop" ergens is het een vaag rekbaar begrip, tegelijkertijd is er ook wel iets van te begrijpen.
Ik heb zelf het gevoel dat dit de punten zijn die de JIZZ beschrijven. Waarom "voel" je bij sommige pantsers dat t een gewone is en bij sommige beekjuffers dat t een bosbeek is? Waarschijnlijk door een combinatie van zachte kenmerken. Wanneer je harde kenmerken zou zien zou je die namelijk wel noemen, maar als je in een flits een aantal zachte kenmerken ziet, bijv bij een beekjuffer vlekje ver van veugelpunt, brede vleugel, donker beest krijg je gelijk "het gevoel" dat het bijv. een bosbeekjuffer is.

Mijn eerste reactie in dit topic was alleen maar een reactie dat het geen tengere is. Vanwege de niet 2-kleurige achterkant van de ogen. Ik zei dat het een gewone was, maar over het onderscheid gewone<->tang bij deze foto nauwelijks nagedacht, dat kwam pas na de vraag van Arjen, het was gewoon een gewone; waarom tsja, geen idee, dat moet ik daarna gaan verwoorden en dan ga ik beschrijven wat ik onbewust heb gezien. En dat is nog niet makkelijk, in elk geval heb ik dat niet alleen gedaan op basis van het 'losse' heupschildje. Maar het was ook geen lucky guess...
groet!
Gert Veurink



Weia

Om ook nog een duit in het zakje te doen: dat heupschildje is bij tang vrouwtjes nogal variabel, leek me laatst. En dan valt dat hier af. Maar vier kenmerken lijken me goed te beoordelen: halsschildje, s10, lengte legapparaat en grens groen/geel op de zij. Alles wijst maar gewone.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0