Uitheemse boomsoorten

Gestart door timvanoerle, februari 04, 2009, 11:31:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

timvanoerle

Heb een aantal van de discussies op dit forum doorgelezen, maar kan eigenlijk nergens vinden of uitheemse boomsoorten een bedreiging vormen voor de biodiversiteit in bossen. Dus bij deze mijn vraag  ^_^ : Vormen uitheemse boomsoorten een bedreiging voor de biodiversiteit in bossen?  
Tim van Oerle

Jeroen Nagtegaal

Ja en Nee,
Ligt aan welke soort, en wat voor een bos je hebt.
Een amerikaanse eik in een Monotoom grove dennenbos, mag rustig een jaar of 10-20 blijven staan, en zorgt dan voor een andere bodemkwaliteit, op deze bodem kunnen dan inlandse loofhout soorten komen. Echter als Amerikaanse Eik te veel aanwezig is (Bijv. Lanen) spreiden ze zich in redlijk tempo uit. doordat de Groeisnelheid van Am. Eik hoger ligt dan van Inlandse soorten concureren ze deze inlandse soorten weg.

Soorten als Douglas, Larix, Amerikaanse Eik en Amerikaanse Vogelkers zijn soorten die wat mij betreft goed in de gaten gehouden moeten worden, daarbij mogen Amerikaanse Vogelkers en Amerikaanse Eik actief bestreden worden van mij.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Peter Lubbers

#2
Hai Tim,

Amerikaanse eik is qua humusprovider niet aan te bevelen (ectohumusprofiel)
maar qua zwammenspectra wel weer interessant. Oude Amerikaanse eiken zijn bijv. voor Zwarte specht aantrekkelijk als holteboom en natturlijk de prachtige herfstpracht!!

Tja,,,wat is je uitgangspunt he?

timvanoerle

CiteerSoorten als Douglas, Larix, Amerikaanse Eik en Amerikaanse Vogelkers zijn soorten die wat mij betreft goed in de gaten gehouden moeten worden, daarbij mogen Amerikaanse Vogelkers en Amerikaanse Eik actief bestreden worden van mij.
En wat is daar je reden voor?
Tim van Oerle

Jeroen Nagtegaal

Zijn soorten die goed kunnen woekeren, zeker Am. Eik en Vogelkers.

Je kan ze ook wel effectief gebruiken door Douglas aan te planten in een Am. Eiken bos en deze na een jaar of 40 dan weer te kappen. Onder Douglas groeit normaal niets, behalve douglas. Dan door stroken te kappen ervoor te zorgen dat er wle schaduw blijft, maar dat er ook voldoende licht komt om bijvoorbeeld Beuk aan te planten. Je kan dan op deze manier een monotoom Am eikenbos omvormen tot een gevarieerd loofbos. Deze weg is lang, maar finacieel aantrekkelijk. Je hebt houtopbrengst van Douglas (Kan veel geld opleveren) maar zo iets kan ook verkeerd uitpakken als bijvoord beuk niet wil aanslaan, of als de houtmarkt weer instort.

Zelf is mijn Motto alle Exoten naar de klote, en ben ook voor een actiever beleid rond exoten, zowel in de Flora als Fauna
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Windekind

Beuk aanplanten ? Liever wat anders. :P  
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Jeroen Nagtegaal

CiteerBeuk aanplanten ? Liever wat anders. :P
Hier is veelal de PNV iets met Beuk, maar omdat beuk een schaduwsoort si en als een van de weinige goed kan groeien omder Douglas zou ik er persoonlijk mee beginnen, in de laatste fases zouden er ook andere loof houtsoorten kunnen worden aangeplant, zolas inlandse eiken, berk ed.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Peter Lubbers

Hai Jeroen,

Dus ehmmm als ik het goed begrijp plant je in latere fase lichthoutsoorten onder Douglas?? :huh:  

Jeroen Nagtegaal

Nee, In een latere fase is 70 tot 90% van de douglas gekapt, dan heb je meer licht op de bodem en kunnen lichthoutsoorten geplant worden,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Windekind

#9
Onder de Beuken ?  :rolleyes:

Jeroen,

in de PNV's (steeds meer een omstreden begrip) komen wel meer soorten voor dan die Beuk.
Om meer diversiteit te behouden kun je misschien beter denken aan andere soorten afhankelijk van je PNV en standplaats vanzelfsprekend.





Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Jeroen Nagtegaal

Nee, Je krijgt dan stroken van Beuk, maar ok van lichthout soorten.

Ik ben zelf trouwens meer voorstander van een (bijna) gehele kaalkap, het 2 tot 3 jaar te laten rusten, uitheemse opslag actief verwijderen en dan aanplanten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Windekind

#11
Gerrit,

hoe staat de Amerikaanse eik in verhouding tot de Zomereik en Wintereik als we spreken over aantallen zwammen die daar op/van/ mee leven en hoe zit het met echt soortgebonden schimmels/zwammen.
Hoe verhoudt zich dit verder tot soorten als b.v. Winterlinde,  Zoete kers ?
Dit zal ongetwijfeld grondgebonden zijn, maar laten we dit eens beperken tot de drogere voedselarme leemarme tot leemrijkere zandgronden.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Citeer1. Amerikaanse eik heeft zich in laanverband en in parken op landgoederen als refugium voor een fors aantal oorspronkelijk inheemse ectomycorrhizasymbionten (stekelzwammen, cantharellen, amanieten, gordijnzwammen, ridderzwammen, russula's, melkzwammen), die eerder uitsluitend of voornamelijk bij zomereik voorkwamen, ontwikkeld. Bekende voorbeelden zijn de taluds langs het Apeldoorns kanaal van Dieren naar Apeldoorn, waar zich onder andere meerdere (eerder) zeldzaam tot zeer zeldzaam geworden soorten stekelzwammen hebben gevestigd en de parken rondom een aantal kastelen in het gebied tussen Zutphen en Lochem.
Gerrit,

als we deze conclusie doortrekken naar toekomstige ontwikkelingen, hoe moet ik deze conclusies dan zien en meenemen ?

Enkele vragen:

1 Kan ik er van uit gaan dat inheemse eikensoorten in principe meer paddenstoelensoorten herbergen dan de Amerikaanse eik ?
2 Heeft het feit dat er zoveel bijzondere soorten padddenstoelensoorten voorkomen in die Amerikaanse eikenlanen vooral te maken met het feit dat deze boomsoort veelvuldig in lanen voorkomt (lichtkwestie bijvoorbeeld). Wat is anders de typische onderscheidende eigenschap van het refugium ?




Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Sanne Koolwijk

Wat me in de bossen in het oosten des lands wel opvalt (rondom Zutphen in dit geval), is de hoeveelheid Robinia dat daar groeit in beuken/eikenbos. Hoe wenselijk cq onwenselijk is dat? Zijn natuurlijk enorme woekeraars die zich vermeerderen via wortels. Heb echter nog nooit gehoord van actieve Robinia-bestrijding.

Vr groet

Sanne Koolwijk

Jeroen Nagtegaal

Persoonlijk heb ik het niet op exoten, ik heb zelf de indruk dat de bstrdijng afhankelijk si van de beheerder in het gebied, verder zijn enkele Accasias geen probleem echter kan de soort inderdaad goed woekeren en gaan domineren in de ondergroei...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com